Název:
Genderové stereotypy v přístupu vyučujících ke studujícím na osmiletém gymnáziu
Překlad názvu:
Gender stereotypes from teachers' approach to students at the Grammar School.
Autoři:
Mrůzková, Helena ; Havelková, Hana (vedoucí práce) ; Smetáčková, Irena (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2008
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Genderové stereotypy existují ve společnosti už dlouho, není tomu jinak ve vzdělávacím systému. Genderové stereotypy ukazují muže jako dominantní osoby ve společnosti, které pracují mimo domov na prestižních místech. Oproti tomu ženy pracují doma či na podřadnějších místech. Nicméně tyto stereotypy ukazují, že si ženy vybírají zaměstnání s humanitním zaměřením či práce, které jsou podobné domácím pracím, zatímco muži se angažují ve vědě a technologiích. V diplomové práci se chci zabývat genderovými stereotypy, které jsou zakotveny v učitelských myslích na osmiletém gymnáziu ve vztahu ke studujícím. Výzkumu se zúčastnili čtyři učitelé a čtyři učitelky v osmi třídách. Výzkum je rozdělen do tří základních částí: videonahrávka vyučovací hodiny a její analýza, vlastní reflexe videonahrávky vyučujícími s aspektem rozdílného přístupu k dívkám a chlapcům a osobní individuální rozhovor mezi výzkumnicí a respondentem/respondentkou, který bude taktéž analyzován. Cílem mého výzkumu je analyzovat genderové stereotypy v přístupu některých vyučujících ke studujícím na osmiletém gymnáziu.Gender stereotypes exist in society at large, and in the education system in particular. These stereotypes show the male as the dominant person, who works outside the home in often prestigious occupations. The female is usually showed as being subordinate and confined to the home. Moreover, these stereotypes give the fact that females choose predominantly humanistic and domestic sciences, while males choose science and technology. In my dissertation I analyze gender stereotypes that are in teachers' minds at the Grammar School. Eight teachers participated in this research, in eight different classes. The research is separated into three basic parts: videotyping of lessons and their analyze, the self-reflection from teachers and finally, individual interwiev between researcher and respondent that is also analysed in the name of gender stereotypes. The aim of my research is to analyze gender stereotypes from teachers to students with aspect of different access to girls and boys.