Název:
Využití metakognitivních strategií v profesionálním hudebním vzdělávání: k možnostem uplatnění metakognice při přípravě hudebních interpretů
Překlad názvu:
Application strategy of metacognition in professional music education
Autoři:
Kubíková, Jitka ; Pelikán, Jiří (oponent) ; Krykorková, Hana (vedoucí práce) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2009
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Studium hudebních oborů na umělecké škole jakou je konzervatoř, je náročné na talent, osobnostní předpoklady, ale také na intelektuální úroveň. Tato práce představuje metakognici jako metodu, která rozvíjí mentální potenciál a umožňuje tak hodnotnější poznávání v různých oblastech včetně profesionální přípravy budoucích hudebních interpretů a pedagogů. Vzdělávání na konzervatoři je specifické v mnoha ohledech, proto je stručně zmíněna problematika studijních předpokladů (hudební schopnosti a jejich rozvoj, složky hudebního talentu a význam učebního stylu). Hlavní pozornost je věnovaná rozvoji dovedností myslet a dalších poznávacích aktivit s cílem osvojení určitých metakognitivních postupů. Prezentovány jsou Programy instrumentálního obohacení (Programme of Instrumental Enrichment) R. Feuersteina jako stimulační program určený k systematickému rozvoji kognitivních funkcí. Autor interpretuje deficity v oblasti učení a nabízí "nástroje" k jejich překonání. Cílem intervence je odstranění příčin školního neúspěchu eliminací nežádoucích učebních dispozic.Studying branches of music at conservatoire as an art school is demanding talent, personal attributes, but also the intellectual level. This work represents metacognition as a method to developmental potential and so enables the valuable cognition in various areas, including the professional preparation of future musicians and music teachers. The education at conservatoire is specific in many aspects, accordingly there is briefly mentioned the issue of educational presumptions (musical abilities and their development, components of musical talent and importance of teaching style). Main attention is paid to development of thinking skills and to another cognitive activities with the aim to adopt particular metacognitive processes. Programme of Instrumental Enrichment by R. Feuerstein is presented as a stimulation programme intended for systematic development of cognitive functions. Author interprets deficits in the area of learning and offers "tools" to overcome them. The target of intervention is to remove causes of school failure by eliminating undesirable learning dispositions.