Název:
Zvláštní daň na slazené nápoje: možné dopady v České republice
Překlad názvu:
Sin Tax on Soft Drinks: Possible Impacts in the Czech Republic
Autoři:
Štefanová, Hana ; Votápková, Jana (vedoucí práce) ; Paulus, Michal (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2017
Jazyk:
eng
Abstrakt: [eng][cze] Overweight and obesity are a global problem, especially in the developed coun- tries such as the Czech Republic. A sin food tax on products contributing to the creation and expansion of this problem, is a measure which many states have chosen. In the Czech Republic, any sin food tax has never been imple- mented. The aim of the thesis is to evaluate possible impact of such tax on soft drinks. The key indicator which must be estimated is the own-price elas- ticity of demand for soft drinks. The data used for the thesis are provided by Czech Statistical Office and contains Household Budget Survey Data from years 2002-2007. Almost Ideal Demand System with the implementation of Shonkwiller and Yen's estimator is evaluated as the most suitable model. The final own-price elasticity is -1.3580, which suggests that the possible increase in Value Added Tax for soft drinks may be efficient. Moreover, it was simulated that there would be a stronger effect in case of lower-income households, where higher prevalence of overweight and obesity is proven.Nadváha a obezita jsou globálním problémem, zejména pak v rozvinutých státech jako je Česká republika. Zvláštní daň na potraviny, které způsobují a prohlubují tento problém, je opatřením, které již zvolilo mnoho států. V České republice ještě nikdy nebyla zvláštní daň na potraviny zavedena. Cílem této práce je vyhodnotit případný dopad zvláštní daně na slazené nápoje na poptávku po nich. Klíčovým indikátorem, který je třeba odhadnout, je vlastní cenová elasticita poptávky po slazených nápojích. Poskytovatelem dat pro tuto práci je Český statistický úřad. Konkrétně byly použity Potravinové deníky domácnosti z let 2002-2008. Jako nejvhodnější model pro tuto práci byl vybrán Skoro ideální poptávkový systém (Almost Ideal Demand System) s implemen- tací Shonkwilerova a Yenova estimátoru. Výsledná vlastní cenová elasticita je -1.3580, což naznačuje, že zvýšení daně z přidané honodty na slazené nápoje by mohlo být účinné. Navíc jsme pomocí simulace zjistili, že efekt by byl silnější v případě domácností s nižšími příjmi, u kterých je prokázaný vyšší výskyt obezity.