Original title:
Staré, či nové v Serenádě op. 44 Antonína Dvořáka
Translated title:
Old or new in the Antonín Dvořák´s Serenade op. 44
Authors:
Kolátorová, Petra Document type: Papers Conference/Event: Staré a nové. Staré jako východisko či překážka ?, Praha (CZ), 2016-04-28
Year:
2016
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Příspěvek se zabývá žánrem orchestrální serenády v kontextu reflexí "starého" a "nového".Orchestrální serenádu pro 19. století objevil opět německý skladatel Johannes Brahms,který navázal na tradice vídeňského klasicismu. O klasicistním modelu lze na základě analýzy a historických souvislostí uvažovat též v případě Serenády op. 44 Antonína Dvořáka, konkrétně o Serenádě B dur KV 361/370a Wolfganga Amadea Mozarta. Dvořák posunul Brahmsovu snahu dál směrem k pozdějšímu neoklasicismu.The paper considers the genre of the orchestral serenade in the context of reflections on “old” and “new”. The serenade form was rediscovered for the 19th century by the German composer Johannes Brahms, who built on the legacy of Viennese classicism. In the case of Antonín Dvořák’s Serenade for Wind Instruments, op. 44, it is also possible, on the basis of analysis and historical connections, to speculate about classicist models, specifically Wolfgang Amadeus Mozart’s Serenade in B Flat Major, KV 361/370a. Dvořák took Brahms’ initiative a step further, with his Serenade op. 44 presaging the trend in development towards neoclassicism, which, however, was to come much later.
Keywords:
Antonín Dvořák; Johannes Brahms; Old or New; Serenade Host item entry: Staré a nové. Staré jako východisko, či překážka?, ISBN 978-80-87922-07-1
Institution: Institute of Ethnology AS ČR
(web)
Document availability information: Fulltext is available at the institute of the Academy of Sciences. Original record: http://hdl.handle.net/11104/0264695