Název:
Dokumentace naučné stezky Pevnost Dobrošov
Překlad názvu:
The documentation of the educational trail "Dobrošov" fort (Czech Republic)
Autoři:
Kopecký, Tomáš ; Skalický, Milan (vedoucí práce) ; Jan, Jan (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2016
Jazyk:
cze
Nakladatel: Česká zemědělská univerzita v Praze
Abstrakt: [cze][eng] Naučná stezka Pevnost Dobrošov leží ve stejnojmenné obci. Jedná se o předem určenou označenou trasu, která vede po stopách pohraničního opevnění z roku 1935 - 1938. Délka trasy je přibližně 4 km a návštěvníky seznamuje především s historickými zajímavostmi okolí a děním před druhou světovou válkou. Historické události jsou prezentovány na jednotlivých stanovištích formou informačních panelů. Panely informují návštěvníky nejen o historických vojenských faktech 20. století, ale i o výstavbě pevnostního opevnění Dobrošov.
Naučná stezka má 8 oficiálních zastavení. V průběhu trasy návštěvníci narazí na doplňkové tabule s popisem lehkého opevnění a dozvědí se zajímavosti z okolí.
Obsahem práce je stručná charakteristika dění v Československu před II. světovou válkou. Popsán fortifikační systém opevnění té doby v Evropě a v Československu. Dále se práce zabývá obecně naučnými stezkami z hlediska funkčnosti a jejich vybavenosti. Práce poukazuje na legislativu a dokumentuje nové trendy této formy turistiky.
Cílem práce byla dokumentace naučné stezky Pevnost Dobrošov, se zaměřením na historické události výstavby opevnění v Československu před druhou světovou válkou. Byla zde provedena analýza stezky a dotčených informačních panelů. Dotazníkové šetření zjistilo potřeby návštěvníků a poukázalo na užitnost této stezky. Šetření formou dotazníku mělo další významnou roli na zjištění stanovených hypotéz. Byly stanoveny čtyři vědecké hypotézy.
Zdali se s přístupem do více objektů na stezce zvýší její atraktivita a návštěvnost. Zda jsou návštěvníci spokojeni s infrastrukturou naučné stezky. Dále, že informovanost o naučné stezce přispívá k její vysoké návštěvnosti a také, že místní občané i turisté uvítají rozšíření stezky, které by zároveň směřovalo k zachování okolních chátrajících objektů. Metodami k splnění cílů tak byla observace a dotazníkové šetření v lokalitě naučné stezky.
Závěr poukazuje na to, že přístupem do více objektů se zvýší atraktivita a návštěvnost stezky. S infrastrukturou stezky návštěvníci spokojeni rozhodně nejsou. Informovanost naučné stezky přispívá k její vysoké návštěvnosti. A byla vyvrácena hypotéza o tom, že místní občané i turisté uvítají rozšíření stezky, které by zároveň směřovalo k zachování okolních chátrajících objektů.
The educational trail Dobrošov fort is situated in the village of the same name. It is an advance specified marked route which leads in the footsteps of the border fortification from 1935 - 1938.
The length of the route is approximately 4 km and visitors are mainly informed about historically interesting places in the surrounding and about the events before World War II. Historical affairs are presented in the form of information panels at individual stops. The panels tell visitors not only about historical military facts of 20th century but also about the building of the fortress fortification Dobrošov.
The educational trail has eight official stops. On the route, visitors can see additional panels with the description of the light fortification and they learn interesting things about the surrounding.
The content of this thesis is a brief characteristic of events in Czechoslovakia before World War II. There is a description of the fortification system of a fort at that time in Europe and Czechoslovakia. Furthermore, this thesis deals with educational trails in general from the viewpoint of their functionality and equipment. This study points out legislation and illustrates new trends of this form of tourism.
The aim of this thesis was to document the educational trail Dobrošov fort, with the focus on historical events of fortification building in Czechoslovakia before World War II. The analysis of the trail and information panels was conducted. A questionnaire survey found out the needs of visitors and highlights the usefulness of this trail. The questionnaire survey had another important role for findings of stated hypotheses. Four scientific hypotheses were formulated. The first one is if the access to more objects increases, its attractiveness and attendance will also increase. The second hypothesis is whether the visitors are satisfied with the infrastructure of the educational trail. Furthermore, the awareness of the educational trail helps to its high attendance, and both citizens and tourists will be happy about a fortification extension which also includes the preservation of decaying objects in the surrounding. The used methods for achieving these aims were the observation and questionnaire survey in the location of the educational trail.
The conclusion shows that the access to more objects will increase the attractiveness and attendance of the trail. However, the visitors are not satisfied with the infrastructure of the trail. The awareness of the educational trail contributes to the high attendance. The hypothesis that local citizens and tourists will be happy about the trail extension which includes the preservation of decaying objects in the surrounding was disproved.
Klíčová slova:
dotazníkové šetření; fortifikace; informační panely; naučné stezky; tvrzové objekty