Název:
Hermenuticko-narativní přístup k validitě interpretace nálezu v kvalitativně pojatém psychologickém výzkumu
Překlad názvu:
Hermeneutic-Narrative Approach to Validity: Interpretation of Findings in Qualitative Psychological Research
Autoři:
Čermák, Ivo Typ dokumentu: Příspěvky z konference Konference/Akce: Psychologie na prahu třetho tisíciletí, Olomouc (CZ), 1998-09-10 / 1998-09-12
Rok:
1999
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Otázka validity nálezu se pojednává buď v rámci epistemologického předpokladu existence faktu ležícího mimo nás (pozitivistická verze validity) nebo jsou tzv. hrubá data považována za mýtus (relativistická verze validity).Postmodernistický odkaz na muultiplicitu významů na stejné úrovni je jen jiným druhem relativismu. Východiskem z tohoto dualismu může být představa člověka jako textu či nositele příběhu, jehož význam se stává zřetelnějším v dialogu, praktickém diskurzu, či konverzaci. Zjištění se vaalidizuje nejenom postupným rozšiřováním možných významů, ale také přibližováním významů, jež byly z původního textu příběhu vyvozeny. Poznání jiného člověka je tak závislé na kontextu, ve kterém je generováno. Hermeneuticko-narativní přístup k validitě jje demonstrován na konkrétním výzkumu.The question of validity of findings is dealt with either in the framework of the epistemological assumption of the existence of a fact situated outside of us (positivistic version of validity) or so called "raw data" are considered to be a myth (reelativistic version of validity). Post-modernistic reference to the multiplicity of meanings is only another version of relativism. The solution to this relativism may be found in the conceptualization of a human as a text or as a carrier of a story, the meaning of which becomes clarified through a dialogue, practical discourse, or conversation. The findings become valid not only through gradual extension of possible meanings, but also by appropriation of a meaning, which was first inferred from the origiinal text of a story. The knowledge of another person is thus dependent on the context where it is generated. Hermeneutic-narrative approach to validity is demonstrated in research examples. Číslo projektu: CEZ:AV0Z7025918 (CEP), IAA8025602 (CEP) Poskytovatel projektu: GA AV ČR Zdrojový dokument: Kvantitativní a kvalitativní výzkum v psychologii, ISBN 80-86174-03-4
Instituce: Psychologický ústav AV ČR
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Dokument je dostupný v příslušném ústavu Akademie věd ČR. Původní záznam: http://hdl.handle.net/11104/0055611