Název:
Analýza a inovace elektrických motorků pro automobily
Překlad názvu:
Automotive Electric Motors Analysis and Innovation
Autoři:
Vala, Tomáš ; Mach, Martin (oponent) ; Hájek, Vítězslav (vedoucí práce) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2012
Jazyk:
cze
Nakladatel: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií
Abstrakt: [cze][eng]
V automobilové technice se pro elektrické pohony nejčastěji používají stejnosměrné motory. Nejčastějším představitelem stejnosměrných motorků v automobilu je startér a stěračový motorek skel. Tato práce má za cíl přiblížit konstrukci jednotlivých motorků v automobilové technice, tedy se blíže seznámíme s konstrukcí stejnosměrného motoru. Nevýhodou stejnosměrných motorků je tzv. „kluzný kontakt“, který je mezi kartáči a komutátorem zdrojem elektromagnetického rušení a poruch. Dále se zaměříme na možnosti a předpoklady inovace a modernizace motorků včetně příkladů výpočtů ztrát u stejnosměrného motoru.
Electric drives used in automotive industry are often based on standard DC motor as it is widely recognised as mature and reliable technology. The most common applications of DC motors in automotive industry are starters and wind screen wiper motors. Aim of this thesis is to provide design overview of typical automotive DC motor therefore main parts and features of the machine will be described in detail. Main disadvantage of DC motor is „sliding contact“ between commutator and carbon brushes which introduces source of electromagnetic disturbance and requires regular maintenance. Within this project different aspects of DC motor design and innovation are expected to be tackled including examples of loss calculation.
Klíčová slova:
automobil; jednofázový motor; permanentní magnety; proces inovace; rotorový plech.; Stejnosměrný motor; stěračový motor; car; Direct current motor; innovation process; permanent magnet; rotor lamination.; single-phase motor; windshield wiper motor
Instituce: Vysoké učení technické v Brně
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v Digitální knihovně VUT. Původní záznam: http://hdl.handle.net/11012/7543