Original title:
Liberalizace trhu s elekřinou a soutěžní politika.
Translated title:
Liberalization of electricity market and competition policy
Authors:
Zámorský, Tomáš ; Zemplinerová, Alena (advisor) ; Misic, Viktorija (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2012
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Smyslem liberalizace trhu s elektřinou je narušení strnulé tržní struktury, kdy monopol z regulace zneužívá svého postavení na úkor spotřebitelů. Strnulou tržní strukturou byl český trh s elektřinou charakterizován od roku 1990 až do roku 2001, kdy nabyl účinnosti tzv. "energetický zákon", díky kterému začal proces liberalizace vstupu do odvětví a díky kterému si dnes může spotřebitel svobodně vybrat svého dodavatele elektřiny. Cílem této práce je na základě porovnání necenových a cenových konkurenčních výhod alternativních a tradičních dodavatelů elektřiny zjistit, zda je dominantní výrobce elektřiny ČEZ schopen i do budoucna udržet dominantní podíl na trhu. Analýza ukázala, že ČEZ už nemá díky liberalizovanému vstupu do odvětví tak stabilní pozici na trhu, a že jeho podíl např. na trhu dodávek elektřiny velkoodběratelům už není díky konkurenci dominantní. Jeho podíl na trhu z hlediska počtu obsluhovaných odběrných však nadále zůstává majoritní.The purpose of the electricity market liberalization is disruption of the rigid market structure, in which monopoly from regulation abuses its position at the expense of consumers. Rigid market structure was characteristical for the czech electricity market from 1990 to 2001, when the "energetics act" came into force. This act caused gradual liberalization of the market entrance until nowadays situation, when consumers can freely choose their electricity provider. The aim of this thesis is based on comparison of non-price and price competition advantages of alternative and traditional electricity providers to find out, if the main electricity producer ČEZ is able to hold its dominant market share. The analysis showed that, thanks to liberalized market entrance, ČEZ has no longer so stable position on the market and that its market share e.g. on market of wholesale electricity supplies is not due to competition dominant. Its market share from the point of view of number of points of supply remains major.
Keywords:
Competition; Electricity; Liberalization; ČEZ; Elektřina; Konkurence; Liberalizace; ČEZ
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/37369