Název:
Kvalitativní výzkum rozvoje sociálních dovedností dětí předškolního věku prostřednictvím dramatické práce s textem
Překlad názvu:
Qualitative research on the development of social skills of children preschool age through dramatic work with text
Autoři:
DOLEJŠÍ, Jana Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2013
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato práce je zaměřena na rozvíjení sociálních dovedností dětí předškolního věku metodou dramatické práce s textem. Začátek teoretické části je založen na vývojových koncepcích osobnosti známých autorů, dále se v ní věnuji emocím, protože jsou nejen samostatným předmětem mého výzkumu, ale výrazně ovlivňují i zkoumané sociální dovednosti. Teoretickou základnu dotváří popis socializačního procesu a oblasti dramatické výchovy. V metodologické části objasňuji použitou metodu zakotvené teorie, která vychází ze zúčastněného pozorování, polostrukturovaných rozhovorů a jednotlivých stupňů kódování. Praktická část vychází z literárního textu, který tvoří především inspirační zdroj k dramatické tvořivosti, zároveň cíleně otvírá prostor k zamýšlení nad sociálními vztahy, konflikty a emocemi v něm obsaženými. Způsob dětské interpretace popisovaných sociálních jevů a konfrontace s jejich vlastními zkušenostmi se uskutečňuje v četných rozhovorech, které jsou pro mne zdrojem informací o osobnostech zkoumaných dětí, ale především o stupni rozvoje jejich sociálních dovedností a usměrňují moje další pedagogické intervence. Dramatická tvořivost rozpracovaná na několik částí je detailně popisovaná a vždy se v úvodu charakterizuje svým záměrem a v závěru evaluací zkoumaných sociálních dovedností ve vztahu k jednotlivcům i celé zkoumané skupině. Na konci práce je celkové shrnutí, které vychází ze závěrů jednotlivých dramatických tvořivostí a průběžně vedených rozhovorů.The aim of my thesis is to concentrate on the development of social skills of children of pre-school age using the method of dramatic work with text. The beginning of the theoretic part is based on developmental conceptions of personality of well-known authors. I also pay attention to emotions. Not only because they are separate subject of my research but they also strongly influence surveyed social skills. The theoretical part is completed with description of socialization process and drama teaching. In the methodological part I try to clarify the method of grounded theory which is based on participant observation, semi-constructed interviews and individual levels of coding. The practical part is based on literary text which mainly serves as inspiration for dramatic creativity. At the same time it deliberately opens space for reflection on social relationships, conflicts and emotions in it. The way children interpret described social phenomena and their confrontation with their own experience, both of these are my source of information about personalities of surveyed children and especially the degree of development of their social skills. All this helps to regulate my other educational interventions. Dramatic creativity, which is elaborated in several parts, is described in detail. In the introduction it always characterizes its intent and in the end it evaluates surveyed social skills of individuals or groups. At the end of my thesis there is a total summary based on the conclusions of individual dramatic creativity and continuously conducted interviews.
Klíčová slova:
dramatická tvořivost; emoce; empatie; improvizace; pohádkový příběh; sociální dovednost; zakotvená teorie; dramatic creativity; emotion; empathy; fairytale story; grounded theory; improvisation; social skill Citace: DOLEJŠÍ, Jana. Kvalitativní výzkum rozvoje sociálních dovedností dětí předškolního věku prostřednictvím dramatické práce s textem. České Budějovice, 2013. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/29126