Název:
Kvalitativní výzkum vlivu pohádek a příběhů na identitu předškoláka
Překlad názvu:
Qualitative Research of Fairy Tales' and Stories' Impact on Preschooler's Identity
Autoři:
KREJČÍ, Petra Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2013
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Hlavním cílem bakalářské práce bylo zjistit, jak pohádka a příběh ovlivňují současné děti předškolního věku. Teoretická část je zaměřena na významné psychologické teorie, které se týkají vývoje dítěte (Teorie vazby ? J. Bowlby, Psychoanalytická teorie a psychosexuální vývoj ? S. Freud, Teorie kognitivního vývoje ? J. Piaget). Po vysvětlení klíčových pojmů těchto teorií se práce věnuje problematice socializace dítěte a problematice genderu a genderové identity. Pozornost je věnována i citovému prožívání dítěte a jeho emocím. Závěr teoretické části je zaměřen na pohádky a příběhy, které velkou měrou ovlivňují identitu předškoláka. Metodologická část objasňuje, jaké výzkumné metody byly v práci použity: kvalitativní výzkum, zakotvená teorie, pozorování, rozhovor a způsoby kódování. V praktické části jsou shrnuty výsledky prováděného pozorování doplněného o polostrukturované hloubkové rozhovory s dětmi. Doplňující informace byly získávány od kolegyň a rodičů dětí. Hlavním cílem práce bylo zjistit, jaké pohádky, příběhy a seriály ovlivňují současné děti předškolního věku a jaký vliv mají na utváření identity a sebepojetí dítěte.The main goal of the bachelor thesis was to determine how a fairy tale and a story have affect the current pre-school children. The theoretical part is focused on the important psychological theories relating to the development of the child (Attachment Theory ? J. Bowlby, Psychoanalytic theory and psychosexual development ? S. Freud, Theory of cognitive development ? J.Piaget). After explaining the key terms of these theories the thesis analyzes the socialization of the child and the issue of gender and gender identity. Attention is also paid to the emotional experience of the child and his emotions. The end of the theoretical part is focused on fairy tales and stories that largely affect the identity of the preschooler. The methodological section explains what research methods were used in the work: qualitative research, Grounded theory, observation, interview and encoding methods.The practical section summarizes the results of observations supplemented by semi-structured in-depth interviews with children. Additional information was gathered from colleagues and parents of children. The main aim of the bachelor thesis was to determinate which fairy tales, stories and serials have affect the current pre-school children and what impact they have on the formation of idnetity and self-esteem of the child.
Klíčová slova:
citová vazba; emoce; gender; modely dobra a zla; pohádka; příběh; socializace; emotional bond; emotions; fairy tale; models of good and evil; socialization; story; the gender Citace: KREJČÍ, Petra. Kvalitativní výzkum vlivu pohádek a příběhů na identitu předškoláka. České Budějovice, 2013. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/29415