Original title:
Business opportunities on the fair trade market in France
Translated title:
Business opportunities on the fair trade market in France
Authors:
Ducruix, Charles-Andre ; Štěrbová, Ludmila (advisor) ; Collin, Paul Marc (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2012
Language:
fre Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[fre][cze][eng] Ce memoire a pour but d'identifier les differentes opportunites entrepreneuriales sur le marche du commerce equitable en France. Nee au milieu du 20eme siecle, cette demarche visant a améliorer les conditions commerciales offertes aux producteurs (essentiellement du Sud), s'est democratisée au cours des annees 90. Cette periode a en effet ete marquee par l'arrivee d'organisations a but lucratif attirees par le potentiel du marche. A l'heure actuelle, trois leviers de croissance s'offrent aux entreprises ou individus désirant entreprendre dans ce domaine : la creation de nouveaux produits equitables, l'identification de circuits de distribution encore peu exploites et la prospection de nouvelles cibles. Toutefois, afin d'assurer la reussite du projet, un certain nombre de précautions sont a prendre, telles que notamment soigner la communication afin d'inspirer confiance et veiller a la visibilité/différentiation des produits en point de vente.Cílem práce je nalézt různé podnikatelské příležitosti na francouzském trhu "fair trade". Fair trade, který vznikl v polovině 20. století, je zaměřen na zlepšení obchodních relací výrobců. Od začátku 90. let, fair trade ve Francii silně vzrostl a obchodníci se o něj začali zajímat. Nyní lze identifikovat tři základní součásti tohoto růstu: uvedení nových produktů fair trade na trh, rozvoj nové distribuční sítě a rozšíření cílových skupin (velký potenciál mají skupiny "mladí lidé" a "podniky"). Nicméně je nutno kriticky analyzovat některé faktory tohoto úspěchu -- například je nezbytné zaměřit se na komunikaci nebo maximalizovat to, jak je výrobek "vidět" na prodejně.The objective of this thesis is to find the different business opportunities on the French fair trade market. Born in the middle of the 20th century, fair trade aims to improve producers' commercial terms. Since the beginning of the 90's, its market in France strongly increased and business owners began to take an interest in it. Nowadays, three growth drivers can be identified: new fair trade products launch, new distribution network development, and targets enlargement (young people and companies are high potential targets). However, some success factors have to be considered. For example, it is necessary to focus on the communication or maximize product visibility in point of sale.
Keywords:
business opportunities; fair trade; ntrepreneurship; fair trade; Podnikatelské příležitosti; podnikání
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/34070