Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 39 záznamů.  začátekpředchozí16 - 25dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Rozvoj dovednosti psaní metodou blended-learningu
Khanbikova, Elvira ; Stárková, Zuzana (vedoucí práce) ; Adamovičová, Ana (oponent)
Dovednost psaní je důležitým prvkem ovládání cizího jazyka. V dané práci jsou představeny různé metody, využívané pro rozvoj dovednosti psaní v cizím jazyce, od tradičních po alternativní, např. techniky tvůrčího psaní. Cílem této práce je zhodnotit efektivnost metody blended-learning při rozvoji řečové dovednosti psaní v cizím/druhém jazyce. Pro tyto účely se v dane práci používá analýza textů vytvořených nerodilými mluvčími v rámci blended-learningového kurzu WRILAB2. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Reflexe normalizačních procesů v české literatuře 70. a 80. let
Kozhina, Svetlana ; Vučka, Tomáš (vedoucí práce) ; Stárková, Zuzana (oponent)
Cílem této diplomové práce je charakteristika proměn (obzvlášť ve způsobu zobrazení společnosti) v proudu oficiálních literárních děl za normalizace. V první kapitole se práce zaměřuje na obecný popis společenské situace 70. a 80. let z ekonomického, politického a kulturního hlediska. Ve druhé kapitole jsou shrnuté specifické rysy socialistického realismu jako umělecké metody a základní požadavky kritiky na angažovaná díla. Charakteristika literárního procesu se v této části opírá především o soudobé kritické statě a teoretické monografie pojednávající o socialistickém realismu. Ve třetí kapitole jsou zanalyzována vybraná díla s ohledem na to, jak se v nich uplatňují požadavky angažované kritiky při zobrazování normalizační atmosféry nebo přímo společenské situace 70. a 80. let. Těžiště práce tkví v analýze narativu zvolených textů, nikoliv v obecném hodnocení kvality oficiálně vydávaných děl.
Metodika výuky vybraných gramatických konstrukcí českého jazyka pro cizince na vstupní úrovni
Ponomareva, Varvara ; Škodová, Svatava (vedoucí práce) ; Stárková, Zuzana (oponent)
Předmětem práce je navržení a v rámci možností osvědčení koncepce výuky deklinace podstatných a přídavných jmen, osobních, ukazovacích a přivlastňovacích zájmen v češtině pro cizince na vstupní úrovni, a to bez použití vzorů. Při rozpracování koncepce vycházíme ze skutečnosti, že čeština se, stejně jako ostatní slovanské jazyky, vyznačuje velkou synonymií a homonymií koncovek. Z tohoto faktu vycházíme a na jeho základě vytváříme tabulky tuto homonymii zohledňující. Práce se dělí na část teoretickou a praktickou. Teoretická část je pak dále rozdělena na dvě části - v první se věnujeme různým typům přístupu k problematice výuky flektivních koncovek pro cizince na předprahové úrovni, ve druhé představujeme svoji koncepci a komentujeme tabulky, tvořící následující praktickou část. Praktická část se skládá z pětadvaceti tabulek, navržených tak, aby mohly být využity bezpřostředně při výuce.
Typologie chyb rusky mluvících studentů-cizinců v písemném projevu
Nudga, Natalia ; Stárková, Zuzana (vedoucí práce) ; Vučka, Tomáš (oponent)
Bakalářská práce se věnuje typologii interferenčních chyb studentů, jejichž mateřským jazykem je ruština, a analyzuje texty respondentů na úrovni B1 a B2 podle SERR zveřejněné v korpusu MERLIN. Po stručném úvodu do problematiky mezijazykové interference a přehledu vybraných rozdílů mezi češtinou a ruštinou, které jsou zdrojem interferenčních chyb, jsou představeny výsledky chybové analýzy. Chyby jsou roztříděny podle jazykových rovin a podle frekvence výskytu a dále jsou mezi sebou porovnány příslušné statistiky pro úroveň B1 a B2.
Účinnost metody tvůrčího psaní na rozvoj řečové dovednosti psaní v češtině jako cizím/druhém jazyku
Stárková, Zuzana ; Hájková, Eva (vedoucí práce) ; Šindelářová, Jaromíra (oponent) ; Hrdlička, Milan (oponent)
Předložená disertační práce se zabývá rozvojem řečové dovednosti psaní u studentů češtiny jako cizího/druhého jazyka úrovně A2 až B2. Věnuje se otázce, zda může mít tvůrčí psaní pozitivní vliv na lingvistickou a diskursní kompetenci při osvojování tohoto cílového jazyka ve srovnání s klasickými postupy. Pro tento účel byla provedena sonda - jednosemestrální akční výzkum kvalitativního charakteru, která byla zasazena do kontextu tendencí v novodobém výzkumu psaní. Výzkumný vzorek sestával z 30 vysokoškolských respondentů. Ti byli rozděleni do dvou experimentálních a kontrolních skupin s ohledem na maximální srovnatelnost v jazykové úrovni, v sociolingvistických parametrech, zadaných žánrech, tématech i počtu výukových hodin. U experimentálních skupin byla rozvíjena dovednost psaní metodou psaní tvůrčího, u kontrolních skupin klasickými postupy. Po semestrálním působení dvěma různými metodami došlo u experimentální skupiny I a kontrolní skupiny I, které byly na jazykové úrovni B1/B2, ke srovnatelnému zvýšení sledovaných kompetencí. Lze tedy konstatovat, že metoda tvůrčího psaní může v daných kompetencích kladně ovlivnit rozvoj řečové dovednosti psaní. V případě experimentální skupiny II a kontrolní skupiny II, které byly na jazykové úrovni A2/B1, nejsou výsledky jednoznačné. Respondenti obou...
Reflexe Povídek malostranských ve filmu a u čtenářů
Mai Trang, Anh ; Stárková, Zuzana (vedoucí práce) ; Vučka, Tomáš (oponent)
(česky): Bakalářská práce Reflexe Povídek malostranských ve filmu a u čtenářů se zabývá životem českého spisovatele 2. poloviny 19. st., Janem Nerudou, a jeho prozaickým dílem Povídky malostranské. Práce je zaměřena na filmové adaptace povídek a jejich srovnání s knižní předlohou. Součástí je anketa s otevřenými i uzavřenými otázkami, ze které autorka zjišťuje názory čtenářů a diváků na povídkové dílo. Odpovědi výzkumu jsou doplněny tabulkami a diagramy. Práce obsahuje také životopis Jana Nerudy a zamyšlení se nad vlivem jeho života na Povídky malostranské.
Utopie v české meziválečné próze
Lobanova, Oxana ; Stárková, Zuzana (vedoucí práce) ; Vučka, Tomáš (oponent)
(česky) Práce porovná vybrané románové utopie české meziválečné prózy, tedy 20. a 30. let 20. století, s cílem podat všestranný pohled na uchopení žánru, dále najít průniky, paralely a odlišnosti ve zpracování látky, motivů, kompozičních postupů apod. Uvádí dobové souvislosti vzniku vybra-ných utopií i v kontextu tvorby jejích autorů. Dále je uveden přehled předchozích i následujících autorů utopií v české i světové literatuře a vývoj žánru utopie. Důraz je kladen na svébytnost českého pojetí utopie v daném období, jeho rozmanitost a možnou inspirativnost pro jiné kultury.
Překlady Gogolova Revizora do češtiny
Yevsyuková, Yekaterina ; Starý Kořánová, Ilona (vedoucí práce) ; Stárková, Zuzana (oponent)
Bakalářská práce porovnává vybrané české překlady Gogolova dramatu Revizor s jeho ruským originálem. Práce pojednává o vzniku dramatu Revizor v kontextu autorovy tvorby. Přibližuje autorův život a jeho uměleckou tvorbu. Práce se věnuje obsahu divadelní hry Revizor a jeho hlavním postavám. Dále se zaměřuje na teoretické poznatky z oblasti translatologie. Zaobírá se zvláštnostmi ruštiny. Přibližuje jednotlivé překladatele a dobu vzniku vybraných překladů. Pomocí srovnávací analýzy shrnuje rozdíly mezi překlady a originálem. Součástí bakalářské práce je shrnutí a hodnocení vybraných překladů. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Obraz Šumavy v díle Karla Klostermanna
Wunderlin, Katja ; Vučka, Tomáš (vedoucí práce) ; Stárková, Zuzana (oponent)
Anotace: Práce se zabývá osudem vybraných míst, vesnic nebo obcí, ve kterých se odehrává děj literárních děl spisovatele Karla Klostermanna. Klostermann byl významným spisovatelem 19. století, který zpracoval ve svých dílech život obyvatel Šumavy. Děje jeho románů a povídek se odehrávají na různých místech Šumavy osídlené převážně německy mluvícím obyvatelstvem, které bylo po roce 1945 nuceno odejít. Cílem mé práce je ukázat realitu tehdejší doby v literárním zpracování Karla Klostermanna, se záměrem na vybrané popisované lokality a jejich osud do součastnosti. Podkladem pro moji práci jsou tyto dvě vybraná díla od Klostermanna: V ráji šumavském, Ze světa lesních samot. Klíčová slova: Karel Klostermann, V ráji šumavském, Ze světa lesních samot, Šumava, místa, osud, Březník, Kvilda, Horská Kvilda, Bučina, Knížecí Pláně
Narativ ve fanfiction - rusko-česká komparace na příkladu fandomu Sherlock BBC
Kuskova, Ksenia ; Dolenská, Jana (vedoucí práce) ; Stárková, Zuzana (oponent)
(česky): Bakalářská práce analyzuje a porovnává vybrané ruské a české fanfikce napsané v rámci fandomu Sherlock BBC. Definuje pojem fanfiction a nastiňuje vznik a vývoj tohoto fenoménu jak v mezinárodním kontextu, tak i v ruském a českém kulturním prostředí. Práce se zabývá teorií narativních způsobů literatury Lubomíra Doležela a také se věnuje fokalizaci v narativních textech. Rozebírá zvlášť ruské a české fanfikce z hlediska narativní konstrukce, jazykových charakteristik, intertextových vztahů ke kánonu, případně jiným literárním dílům a pak porovnává výsledky zjištěné v rámci rozboru jednotlivých skupin. Cílem práce je určení podobnosti a rozdílu a vymezení specifických rysů v literární tvorbě ruských a českých fanoušků fandomu Sherlock BBC. Klíčová slova (česky): fanfiction, narativ, komparace, české fanfiction, ruské fanfiction

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 39 záznamů.   začátekpředchozí16 - 25dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.