|
Sebevědomí a svoboda v herecké tvorbě
Kaňoková, Beáta ; SALZMANNOVÁ, Eva (vedoucí práce) ; PAVELKA, Tomáš (oponent)
Tato práce pojednává o nedostatku sebevědomí a s tím spojeným pocitem nesvobody při herecké práci. Snaží se hledat a pojmenovávat jednotlivé aspekty, které k takovému problému vedou, případně se podílejí na jeho prohlubování. Dále je subjektivní reflexí celého průběhu studia na Divadelní fakultě od prvního ročníku až po absolventská představení ve školním divadle Disk
|
|
Herecké prožívání a představování
Kotrbatá, Jana ; SALZMANNOVÁ, Eva (vedoucí práce) ; TÖPFER, Tomáš (oponent)
Ve své diplomové práci se věnuji tématu prožívání a představování. V jedné kapitole se snažím zachytit hlavní teze Stanislavského a Diderota, ale především se snažím reflektovat své vlastní zkušenosti. Porovnávám všechny absolventské inscenace v divadle Disk a v jednotlivých kapitolách popisuji, jakým způsobem jsem pracovala na konkrétních postavách, jak jsem k práci přistupovala, jaké jsem volila výrazové prostředky apod.
|
|
Herectví, prožívání a vliv vnějších impulzů na tvorbu postavy
Černodrinská, Sandra ; SÍLOVÁ, Zuzana (vedoucí práce) ; SALZMANNOVÁ, Eva (oponent)
Má diplomová práce nese název Herectví, prožívání a vliv vnějších impulzů při tvorbě role. Budu se soustředit zejména na počátek studia na DAMU, stejně tak na jeho průběh a pozdější pracovní nabídky. Práce je především sebereflexí snažící se odpovědět na otázku zda: Napodobovat anebo prožívat? Lze jedno od druhého jasně definovat a oddělit? A je to pak platné vždy? Snažím se popsat, co je pro mne při tvorbě jednotlivých rolí nejdůležitější a proč. Vybírám pak pro mne nejzajímavější zážitky jak z hereckých hodin na DAMU, tak z Diskových inscenací či jiných divadel.
|
|
Žánr a herecké prostředky
Nesvadbová, Annette ; PLEŠTILOVÁ, Miroslava (vedoucí práce) ; SALZMANNOVÁ, Eva (oponent)
Ve své práci „Žánr a herecké prostředky“ se soustřeďuji na okamžiky během studia na DAMU a v Divadle Disk, které pro mě byly významné a stěžejní. okouším se zrekapitulovat, jaký byl průběh práce na rolích a s jakými překážkami jsem se musela potýkat. V souvislosti s tématem se snažím soustředit zejména na rozdíl použití hereckých prostředků v různých žánrech a aplikovat jej na výběr z absolventských inscenací v Divadle Disk.
|
|
Herec a strach
Roleček, Vít ; OTČENÁŠEK, Štěpán (vedoucí práce) ; SALZMANNOVÁ, Eva (oponent)
Ve své diplomové práci pojmenovávám původy a projevy strachu v herecké profesi. Vycházím přitom ze svých dosavadních jevištních zkušeností před a při studiu činoherního herectví na divadelní fakultě Akademie múzických umění v Praze a také ze svých prvních zkušeností v profesionálních souborech v kamenných divadlech po České republice. Má práce je podložena odbornou literaturou, se kterou jsem se seznámil v rámci výuky na akademii a je inspirována rozhovory a konzultacemi s lidmi pohybujícími se v uměleckém prostředí. Ve své práci reflektuji své psychické pochody, stavy a bloky nejen při jevištní tvorbě, ale i ve svém osobním životě. Domnívám se, že strach může herce ovládat a způsobovat jeho mylné herecké jednání, proto jsem se rozhodl pro volbu tohoto tématu.
|
|
Vztah textu a hereckého gesta, postavy
Vaverka, Josef ; SALZMANNOVÁ, Eva (vedoucí práce) ; KUDLÁČKOVÁ, Jana (oponent)
Během studia na Damu jsem prošel studiem textů z antické dramatické literatury, commedie dell´arte, shakespearovským dramatem komediální fraškou, absurdním dramatem a současnou anglickou dramatikou. Ve své diplomové práci se koncentruji na vztah textu a hereckého gesta. Všechna historická fakta jsem čerpal z knih: O. G. Brockett, Dějiny divadla a Jaromír Kazda kapitoly z dějin divadla, pokud není uvedeno jinak
|
| |
|
Herecká postava na divadle a ve filmu/TV - prostředky a proces tvorby
Josefíková, Eva ; SALZMANNOVÁ, Eva (vedoucí práce) ; MRKVIČKA, Ladislav (oponent)
Studentka si v práci pokládá za cíl zrekapitulovat průběh studia na DAMU a
reflektovat své pozdější zkušenosti z hostování v profesionálních divadlech či
krátkého angažmá v kladenském divadle. Stejnou měrou se také zabývá
účinkováním před kamerou.
Ve své práci popisuje ty školní klauzury, inscenace či filmové a televizní
projekty, které jí pomohly změnit dosavadní uvažování nad hereckou prací.
Naučily ji nové postupy a umožnily jí posunout se profesně dál. Na základě
těchto zkušeností se snaží nalézt a definovat převážně to, co je při herecké
tvorbě pro obě disciplíny společné, z jakých zdrojů vycházejí a jakým způsobem
se mohou vzájemně ovlivňovat.
Vzhledem k tomu, že se na DAMU herectví před kamerou nevyučuje,
popisuje své hledání metodou pokus-omyl, resp. sbíráním a tříbením zkušeností
projekt od projektu. Své poznatky doplňuje mimo jiné citacemi zahraniční
literatury, věnované filmovému herectví, v České republice nepublikované. Citace
tedy uvádí ve vlastním překladu.
|
|
Tvorba herecké postavy (práce v DISKu a profesionálním divadle)
Anděl, Matěj ; SALZMANNOVÁ, Eva (vedoucí práce) ; ŠIKTANCOVÁ, Jaroslava (oponent)
Tato diplomová práce pojednává o problematice tvorby herecké postavy. Protože každý herec vnímá proces tvorby jinak a na roli pracuje specifickým způsobem, zaměřuji se na mnou zvolenou cestu. Jaké herecké techniky používám, s čím jsem měl problémy a jak jsem řešil jednotlivé situace. V této práci se také snažím poodhalit některá pozitiva a úskalí herecké profese, především pak ta, se kterými se může začínající herec setkat při přechodu ze studentského do profesionálního divadla. Rozdíly v práci v těchto dvou prostředích jsou totiž znatelné a nesou s sebou mnohá úskalí. Jedná se zároveň o zlomový moment v životě herce.
V diplomové práci jsem vycházel především z vlastních zkušeností, zápisků
z hodin a deníku, který jsem si po dobu studia vedl. Studii opírám především o svou absolventskou roli v divadle Disk v inscenaci Punkrock. Dále se zabývám svými prvními většími profesionálními zkušenostmi se souborem Masopust o.p.s., kde jsem nastudoval dvě inscenace, a to Vytrvalý princ a Čupakabra. Následně přecházím ke Klicperovu divadlu, ve kterém jsem působil rok jako host a následně nastoupil do angažmá. Z této zkušenosti jsem vybral dvě nejdůležitější inscenace Richard III.
a Romeo a Julie.
Tato práce je určena především studentům herectví či čerstvým absolventům, kteří by si, jak doufám, mohli z mých dosavadních zkušeností vzít některé praktické postřehy, které by jim tak mohly pomoci na jejich vlastní herecké cestě.
|
|
Vztah herce a diváka v různých divadelních prostorech
Balcar, Michal ; GROSSMANNOVÁ-MÁLKOVÁ, Marie (vedoucí práce) ; SALZMANNOVÁ, Eva (oponent)
Tato práce popisuje vztahy mezi hledištěm a jevištěm a jejich vzájemné působení. Zabývá se vývojem divadelního prostoru v různých historických obdobích a pojmem site specific.Obsahuje souhrn základních pojmů týkajících se divadelního prostoru, diváka, publika, obecenstva a site specific. Opírá se o poznatky předních odborníků na daná témata. Cílem je analyzovat své dosavadní herecké zkušenosti nabyté ve školním divadle Disk i v různých divadelních i nedivadleních prostorech, zmapovat tendenci vývoje hlediště a jeviště a jejich následné působení na herecký výkon a celkový vjem publika. Vztah herce a diváka se v každém představení se vytváří díky mnohým faktorům, jako je sociální facilitace, podoba dramatického prostoru a proces jedinečné komunikace mezi těmi, kteří divadlo vytvářejí a jejich recipienty.
|