National Repository of Grey Literature 2 records found  Search took 0.01 seconds. 
Josef Capek's and Carl Einstein's Theory of Art
Michlová, Hana ; Petříček, Miroslav (advisor) ; Vojvodík, Josef (referee) ; Winter, Tomáš (referee)
Independently on each other, the painter Josef Čapek and the art critic Carl Einstein begin to write a book on African sculpture. Both authors are led by their experience with African sculpture to cubism and start to consider the singularity of the space of the artwork. This doctoral thesis therefore traces and compares the thinking about art and its philosophical overlap of these two authors. They write about modern, non-European or amateur art from the modernist position of "man after the loss of God". Therefore, they cannot explain the validity of art on the basis of no longer valid conventions and canons. Modern works can no longer derive their power, validity, and intelligibility from the divine, the objective, and the immutable, but, as we shall see, artworks will derive their power from the personal, the ephemeral, and the biased.
Josef Čapek's concept of art theory
Michlová, Hana ; Jarošová, Helena (referee) ; Ševčík, Miloš (advisor)
Analyzovali jsme tvorbu Josefa Čapka a zejména některé z jeho teoretických prací o umění . Viděl i jsme, že v jeho případě jde tvorba - výtvarná i literární - ruku v ruce s jeho teoretickými názory. Záběr Čapkovy činnosti byl nesmírně ši roký, proto i prameny jeho úvah o umění, které jsme využívali , byly rozmanité: fejetony, umělecká díla, filozofické eseje, úryvky z dopisů. Přesto můžeme v Čapkově uvažování o umění najít několik výrazných a neustále se opakujících motivů. Pro Josefa Čapka je umění výrazem duše, projevem nitra, osobi tou výpovědí člověka. Čapek proto odmítá v umění st riktně rozlišovat na ‚vysoké' a ‚nízké', na ‚cent rum' a ‚periferii '. Odmítá také uznávat jedinou uměleckou dokt rínu jako závaznou pro veškerou tvorbu. Snaží se přivést naši pozornost k méně nápadným uměleckým projevům: zajímá se o ‚nejskromnější umění ', bující na okrajích naší civilizace, a o umění přírodních národů. Za uměleckým dí lem stojí člověk a člověku je umělecké dílo i určeno. Čapek uznává autonomii uměleckého tvoření, proto především v mládí propaguje moderní umělecké styly. Ale odmítá nazírat umění pouze v uměleckém horizontu. Pokud umění řeší pouze otázky vlastní kompozice a výstavby, stylovost i, ztrácí obsah. Čapek se obává dehumanizace a zmechaničtění umění . Čapek bývá označován za ‚básníka',...

Interested in being notified about new results for this query?
Subscribe to the RSS feed.