| |
| |
| |
| |
| |
| |
|
Příspěvek k poznání změn dřevinného a bylinného patra přirozených horských lesů v oblasti Popa Ivana v ukrajinských Karpatech
Lacina, Jan ; Halas, Petr
V tomto příspěvku jsme se s využitím opakovaných fytocenologických zápisů pokusili zjistit změny vegetace v oblasti Popa Ivana v Ukrajinských Východních Karpatech po 70 letech. Dvanáct trvalých fytocenologických ploch nacházejících se v lesích 6. smrko-jedlového a 7. smrkového vegetačního stupně bylo využito snímků ze třech obdobích 1935, 1997/1998 a 2007. Zjistili jsme, že mezi lety 1935 a 1997/1998 prodělala vegetace průkazných změn druhového složení, přičemž dřevinné patro se proměnilo více než bylinný podrost. Naopak v průběhu desetiletého období 1997/1998–2007 nebyly změny druhového složení průkazné. Studovaná vegetace se v roce 1935 vyznačovala výraznějším podílem buku (Fagus sylvatica) a jedle (Abies alba) v hlavní úrovni stromového patra (I+II) a větším zastoupením světlomilných bylin, např. Campanula patula subsp. abietina, Festuca violacea nebo Hieracium transsilvanicum, zatímco na přelomu 20. a 21. století bylo větší zastoupení jedle (Abies alba) i buku (Fagus sylvatica) v nižších etážích (III a IV), smrku (Picea abies) v hlavní úrovni (I+II) a některých ruderálních druhů, např. Stellaria nemorum nebo Urtica dioica.
Plný tet: UGN_0426463 - DOC Plný text: content.csg - DOC
|
|
Obnova ekologické stability krajiny ve vybraných katastrech na Hodonínsku
HYDROEKO, Kancelář pro ekologizaci vodohospodářských staveb, Brno ; Lacina, Jan ; Zbořilová, Helena
Posouzení současného stavu vybraných katastrů obcí, návrhy vhodných opatření pro zvýšení ekologické stability území s cílem: vytvoření odborného podkladu pro možnost uplatnění krajinotvorných programů, vedoucích k obnovení základních funkcí krajiny, vytvoření odborného podkladu pro zpracování komplexních pozemkových úprav, které jsou základním nástrojem pro realizaci krajinotvorných opatření. Bylo sledováno území o celkové rozloze cca 54 km2 zahrnujícím k.ú. obcí Blatnička, Želetice, Nenkovice a Mutěnice. – okres Hodonín. Studii tvoří 6 samostatných svazků: 1. Obnova ekologické stability krajiny ve vybraných katastrech na Hodonínsku. Textová část. 2. Biogeografické a geoekologické aspekty obnovy ekologické stability krajiny. 3. Současný stav - situace (mapová složka). 4. Zranitelné půdy - mapy BPEJ (mapová složka). 5. Návrhový stav - situace (mapová složka). 6
|
|
Obnova ekologických funkcí břehových porostů
ATELIER FONTES, s.r.o., Brno ; Společnost pro životní prostředí, spol.s.r.o., Brno ; Kostelanská, Jiřina ; Sedlák, Zdeněk ; Lacinová, Yvona ; Kostelanský, František ; Lacina, Jan ; Zimová, Eliška ; Nováková, Jana ; Havlíček, Tomáš ; Bínová, Ludmila
Cílem projektu: 1. připravit účinné nástroje pro realizaci projektů k obnově krajinně ekologických a estetických funkcí břehových porostů a doprovodných porostů upravených vodotečí, 2. zpracovat typologii koryt upravených přirozených toků z hlediska prostorových a stanovištních podmínek břehových porostů a jejich vodohospodářských funkcí, 3. vyhodnotit u jednotlivých typů koryt možný negativní vliv břehových porostů na protipovodňovou ochranu a vznik rizik škod, 4. zpracovat typologii břehových a doprovodných porostů upravených vodotečí z hlediska naplňování krajinně ekologických a estetických funkcí 5. zpracovat typologii břehových a doprovodných porostů upravených vodotečí z hlediska stanovištních podmínek, 6. vyhodnotit současné metody zakládání a údržby břehových a doprovodných porostů, možnosti řízené sukcese včetně ekonomického porovnání, 7. na modelových úsecích toků ve správě Povodí Labe a ve správě Zemědělské hospodářské správy ověřit navržené typologie. V prvním roce řešení byla zpracována rešerše literatury a kritické vyhodnocení poznatků o současném stavu řešené problematiky. Byly shromážděny zkušenosti z realizací břehových porostů a vytipovány základní problémy.
|
|
Vznik a vývoj automobilu
LACINA, Jan
Bakalářská práce se zabývá tématikou vzniku a vývoje automobilu. V teoretické části jsou zpracována nejdůležitější historická fakta v časovém úseku od druhé poloviny 17. století až do přelomu 20. století. V uvedeném časovém intervalu jsou přehledně zaznamenány nejdůležitější pokusy o vytvoření vhodného dopravního prostředku a vznik prvních vozů v průmyslově prosperujících zemích. V praktické části práce, je proveden formou orientačního dotazníkového šetření průzkum znalostí studentů z historie automobilismu. Dále byl v dotazníkové části zjišťován zájem studentů o historii automobilů. Praktická část obsahuje také materiály, kterými lze doplnit výuku a mohou sloužit vyučujícím jako vodítko při výuce daného tématu. Cílem práce je v souladu se školním vzdělávacím programem doplnit a rozšířit systém vědomostí a poznatků, z nichž vychází odborné vzdělávání žáků v učebním oboru Automechanik a maturitním oboru Autotronik.
|