National Repository of Grey Literature 9 records found  Search took 0.01 seconds. 
Aesthetics of Loathing and Disgust in the Works of Amélie Nothomb
Izdná, Petra ; Ébert-Zeminová, Catherine (advisor) ; Fulka, Josef (referee)
Amélie Nothomb, écrivain belge contemporain, vedette des médias occidentaux, est un phénomene sociologique tres intéressant. Tout le monde connait son visage et c'est sa personnalité, avant tout, qui fait vendre. Autant qu'elle est jeune, autant elle est fructueuse et auteur a succes. Bien que ses textes soient remplis de caprices postmodernes, sophistiqués et truffés d'allusions a la littérature classique, ils sont estimés par un lectorat le plus large. Elle est analysée dans le milieu académique et lue par les adolescents. Tandis que les critiques de son oeuvre ne sont pas toujours élogieuses, Amélie Nothomb écrit de vrais best-sellers. Ses romans sont adaptés au cinéma, au théatre et meme a l'opéra {Les Combustibles), et traduits dans le monde entier. Mais évidemment la popularité ne signifie pas toujours les qualités artistiques. En quoi consiste le succes de Nothomb ? Nous avons de bons arguments pour ranger Amélie Nothomb parmi les « auteurs minores ».
Meanings of Literary Childhood Spaces: The Garden in Twentieth-Century Literature
Izdná, Petra ; Hrbata, Zdeněk (advisor) ; Heczková, Libuše (referee) ; Hrdlička, Josef (referee)
Meanings of Literary Childhood Spaces: The Garden in Twentieth-Century Literature focuses on the analysis of selected twentieth-century childhood novels for adults with regard to the relationship between child character and fictional space, and reflects generally accepted cultural concept of paradisal childhood and its images in literature. In theory, the dissertation is inspired by the treatises on spatiality of human existence by phenomenologists, such as Martin Heidegger, Jan Patočka, Maurice Merleau-Ponty and O. F. Bollnow. It also elaborates insights of the Garden archetype in literary history. The critical reading of selected works examines phenomenological issues, such as child specific perception of space, nature as an extension of the human consciousness, sacred space, home, intimacy of space and death of space. Furthermore, it describes features the literary garden acquires by the union with the child in twentieth-century literature (childhood paradisal gardens, character of divine chid, character of child hermaphrodite, dynamism between fictional house and garden, garden as a miniature of the universe and children games as the imitation of Creation).
The illusive world. Dreaming and seeming in selected modern texts
Izdná, Petra ; Pokorný, Martin (advisor) ; Vojvodík, Josef (referee)
The thesis aims at the interpretation of the several Early Modern literature masterpieces through the theme of the illusive world. The literary comparison of such diverse works as William Shakespeares romances, Calderóns play and allegorical novels of Comenius or Baltasar Gracián unveils some common features. The analysis of numerous motives of dreaming and deception and of the traditional topoi "life is a dream" and "the world is a theatre" illustrates the feelings of delusion and insecurity as well as a spiritual desire for the transcendence at the Baroque period.
The Aesthetics of Ugliness and Precarity of Self in Amélie Nothombs' work.
Izdná, Petra
Rigorózní práce Estetika ošklivosti a nejisté "já" v díle Amélie Nothombové analyzuje a interpretuje v díle současné frankofonní spisovatelky prvky (resp. figury, motivy, topoi) poetiky ošklivého a otázky problematické identity postav. Amélii Nothombovou pokládáme za autorku spíše druhořadou. Třebaže jsou její bizarní tragikomedie charakteristické intelektuálními úvahami a sofismaty, pro přílišnou explicitnost působí často její romány mělce. Takové hodnocení však nijak nezpochybňuje možnost smysluplné interpretace jejích textů. Přijímáme hypotézu, že určitý Zeitgeist je nejčitelnější právě v textech tzv. menších autorů. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Aesthetics of Loathing and Disgust in the Works of Amélie Nothomb
Izdná, Petra ; Ébert-Zeminová, Catherine (advisor) ; Fulka, Josef (referee)
Magdalény Rettigové 4, 116 39 Praha 1 tel.: +420 221 900 111 www.pedf.cuni.cz IČ 00216208 DIČ CZ00216208 Dle čl. 4 Opatření rektora č. 6/2010 o Zpřístupnění elektronické databáze závěrečných prací http://www.cuni.cz/UK-3470.html a čl. 1 Opatření děkana 17/2010 se z časového hlediska závěrečné práce dělí do tří skupin: a. "nové práce", tj. práce odevzdávané k obhajobě počínaje 29. 9. 2010, b. "starší práce", tj. práce odevzdané k obhajobě od 1. 1. 2006 do 28. 9. 2010, c. "práce před rokem 2006", tj. práce odevzdané k obhajobě před 1. 1. 2006. V tomto případě jde o "starší práci" odevzdanou k obhajobě od 1. 1. 2006 do 28. 9. 2010. Omlouváme se, ale dokument není k dispozici.
Meanings of Literary Childhood Spaces: The Garden in Twentieth-Century Literature
Izdná, Petra ; Hrbata, Zdeněk (advisor) ; Heczková, Libuše (referee) ; Hrdlička, Josef (referee)
Meanings of Literary Childhood Spaces: The Garden in Twentieth-Century Literature focuses on the analysis of selected twentieth-century childhood novels for adults with regard to the relationship between child character and fictional space, and reflects generally accepted cultural concept of paradisal childhood and its images in literature. In theory, the dissertation is inspired by the treatises on spatiality of human existence by phenomenologists, such as Martin Heidegger, Jan Patočka, Maurice Merleau-Ponty and O. F. Bollnow. It also elaborates insights of the Garden archetype in literary history. The critical reading of selected works examines phenomenological issues, such as child specific perception of space, nature as an extension of the human consciousness, sacred space, home, intimacy of space and death of space. Furthermore, it describes features the literary garden acquires by the union with the child in twentieth-century literature (childhood paradisal gardens, character of divine chid, character of child hermaphrodite, dynamism between fictional house and garden, garden as a miniature of the universe and children games as the imitation of Creation).
The illusive world. Dreaming and seeming in selected modern texts
Izdná, Petra ; Pokorný, Martin (advisor) ; Vojvodík, Josef (referee)
The thesis aims at the interpretation of the several Early Modern literature masterpieces through the theme of the illusive world. The literary comparison of such diverse works as William Shakespeares romances, Calderóns play and allegorical novels of Comenius or Baltasar Gracián unveils some common features. The analysis of numerous motives of dreaming and deception and of the traditional topoi "life is a dream" and "the world is a theatre" illustrates the feelings of delusion and insecurity as well as a spiritual desire for the transcendence at the Baroque period.
The Aesthetics of Ugliness and Precarity of Self in Amélie Nothombs' work.
Izdná, Petra
Rigorózní práce Estetika ošklivosti a nejisté "já" v díle Amélie Nothombové analyzuje a interpretuje v díle současné frankofonní spisovatelky prvky (resp. figury, motivy, topoi) poetiky ošklivého a otázky problematické identity postav. Amélii Nothombovou pokládáme za autorku spíše druhořadou. Třebaže jsou její bizarní tragikomedie charakteristické intelektuálními úvahami a sofismaty, pro přílišnou explicitnost působí často její romány mělce. Takové hodnocení však nijak nezpochybňuje možnost smysluplné interpretace jejích textů. Přijímáme hypotézu, že určitý Zeitgeist je nejčitelnější právě v textech tzv. menších autorů. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Aesthetics of Loathing and Disgust in the Works of Amélie Nothomb
Izdná, Petra ; Ébert-Zeminová, Catherine (advisor) ; Fulka, Josef (referee)
Amélie Nothomb, écrivain belge contemporain, vedette des médias occidentaux, est un phénomene sociologique tres intéressant. Tout le monde connait son visage et c'est sa personnalité, avant tout, qui fait vendre. Autant qu'elle est jeune, autant elle est fructueuse et auteur a succes. Bien que ses textes soient remplis de caprices postmodernes, sophistiqués et truffés d'allusions a la littérature classique, ils sont estimés par un lectorat le plus large. Elle est analysée dans le milieu académique et lue par les adolescents. Tandis que les critiques de son oeuvre ne sont pas toujours élogieuses, Amélie Nothomb écrit de vrais best-sellers. Ses romans sont adaptés au cinéma, au théatre et meme a l'opéra {Les Combustibles), et traduits dans le monde entier. Mais évidemment la popularité ne signifie pas toujours les qualités artistiques. En quoi consiste le succes de Nothomb ? Nous avons de bons arguments pour ranger Amélie Nothomb parmi les « auteurs minores ».

Interested in being notified about new results for this query?
Subscribe to the RSS feed.