|
Social and psychological aspects of knowledge management for information professionals
Dlouhý, Vladimír ; Fonferová, Ľudmila (advisor) ; Očko, Petr (referee)
Bakalářská práce je zaměřena na problematiku sociálně psychologických aspektů působících na osobnost informačního pracovníka ve znalostním prostředí. Úvodní kapitoly práce jsou věnovány podstatě a významu znalostního managementu, blíže jsou zmíněny pojmy informační a znalostní společnost, sociální a technologické pojetí znalostního prostředí. Dále je popsán vznik a vývoj znalostního managementu, objasněn je vztah mezi informačním a znalostním managementem, do souvislostí jsou uvedeny pojmy znalostního managementu a Competitive Intelligence. Třetí kapitola je věnována vymezení prostředí znalostní organizace a charakteristice základních rysů znalostní podnikové kultury. Čtvrtá část práce je souhrnem informací a poznatků vztahujících se k osobnosti pracovníka ve znalostním prostředí. Jsou zdůrazněny především sociálně psychologické faktory utváření osobnosti, struktura a dynamika osobnosti. Pátá kapitola je věnována charakteristice odborných kompetencí souvisejících s informační profesí. Vymezeny jsou role informačních specialistů ve znalostní organizaci a podrobněji popsány profese Chief Knowledge Officer a Chief Information Officer. V závěrečné části práce jsou shrnuty informace spolu s poznatky vztahujícími se k osobnosti informačního profesionála ve znalostním prostředí. Identifikovány jsou schopnosti...
|
|
Bibliotherapy, her importance and use in psychiatric hospital
Volfová, Michaela ; Fonferová, Ľudmila (advisor) ; Čadil, Jan (referee)
Bakalářská práce popisuje význam a uplatnění biblioterapie v Psychiatrické léčebně Bohnice. Úvodní kapitola je věnována psychoterapii. Mapuje její historický vývoj, popisuje formy uspořádání a snaží se o vymezení tohoto pojmu. Představuje také další pomocné psychoterapeutické metody, jako jsou například psychodrama, psychogymnastika, arteterapie a muzikoterapie. Další část práce pojednává o biblioterapii, přibližuje její historický vývoj a rozdělení. Pozornost je také věnována působení a účinkům četby. Závěrečná kapitola představuje zařízení Psychiatrické léčebny Bohnice a popisuje průběh individuální a skupinové biblioterapie v tomto prostředí.
|
| |
| |
| |
|
Communication media in the history of communication: processing resources for a multimedial e-learning project
Veselá, Eliška ; Kučerová, Helena (advisor) ; Fonferová, Ľudmila (referee)
This bachelor's thesis is dealing with a processing of materials for multimedia, e-learning project currently being prepared by Vyšší odborná škola informačních služeb (VOŠIS). The project is focused on communication history. This thesis describes a research and a processing of materials for one module of a course - Communication media in communication history. The first section depicts a process of the research and criteria for further sorting of materials. The second section goes into individual media types - their characteristics, emergence and development in time. A list of all sources is presented on the last pages of the thesis, however, metadata description of individual sources is due to its extent stored in Moodle (e-learning platform). Graphic materials forming an appendix of the thesis are stored on a DVD inside of a printed version. Electronic form of an appendix was selected in order to maintain quality of photographs.
|
|
The analysis of present state of motivation of students of information studies for employment in information sphere
Procházková, Kateřina ; Fonferová, Ľudmila (advisor) ; Slámová, Hana (referee)
Bakalářská práce popisuje současný stav motivace informačních pracovníků Národní knihovny a České televize. Je rozdělena na část výkladovou a část popisující provedený kvalitativní výzkum. Výkladová část je zaměřena na popis vzniku samotné motivace, charakteristiku odborných termínů, dále potom vznik hodnot ve vztahu k vykonávané profesi a proces výkonové motivace. Tato část je zakončena kapitolou charakterizující hodnocení lidí na pracovišti související s nejdůležitějšími faktory lidské osobnosti, jež mají vliv na úspěšný pracovní výkon. Část popisující provedený kvalitativní výzkum je tvořena polostrukturovanými rozhovory se zaměstnanci Národní knihovny a České televize, které byly následně zanalyzovány takovým způsobem, aby korespondovaly s výkladovou částí.
|
|
Teleworking and information professional
Nývlt, Václav ; Fonferová, Ľudmila (advisor) ; Slámová, Hana (referee)
Práce pojednává o pracovní metodě nazývané teleworking a jejímu možnému uplatnění v informační a knihovnické oblasti. V první kapitole se autor zabývá vymezením pojmu teleworking, jeho charakteristikou a definicí. Ve druhé kapitole je pojednáno o vzniku, vývoji a historickém pozadí teleworkingu. Ve třetí kapitole uvedeno, pro které knihovnické pracovní pozice je teleworking vhodný a čtvrtá kapitola je věnována možnostem využívání teleworkingu v informačním sektoru. Pátá a šestá kapitola představuje průzkum využití distanční metody práce v českých, respektive zahraničních knihovnách, sedmá kapitola prezentuje výsledky průzkumu "Využívání informačních a komunikačních technologií v domácnostech a mezi jednotlivci v roce 2006", konkrétně kapitoly týkající se nasycení české společnosti výpočetní technikou, připojením k internetu a znalostmi práce s nimi. V dalších kapitolách jsou řešeny aspekty teleworkingu týkající se zaměstnavatelů a také legislativní podchycení této metody v Zákoníku práce. Velký prostor je pak věnován aspektům distanční metody práce ve vztahu k zaměstnancům - jaká úskalí je čekají při práci doma, jak se s nimi vypořádat a naopak jaké benefity práce mimo budovu zaměstnavatele přináší. Poslední kapitola je věnována potřebnému technickému zázemí teleworkingu.
|
|
Analysis of the internet communication on Centrum.cz
Šílová, Kateřina ; Fonferová, Ľudmila (advisor) ; Julišová, Kateřina (referee)
Bakalářská práce "Analýza internetové komunikace na portálu Centrum.cz" poskytuje přehled o současné komunikaci na významném českém internetovém portálu, potažmo komunikaci v českém internetovém prostředí. Věnuje se vymezení pojmu komunikace a jejímu rozdělení, ve stručnosti se zabývá historií Internetu a vznikem portálů. Práce je členěna na čtyři logické celky. Prvním je "Vznik Internetu a Internet jako komunikační prostředek", který pojednává o způsobech komunikace a jaké komunikační služby Internet nabízí, "Rozdíly ve způsobech využívání Internetu podle věku uživatele", zabývající se sedmi věkovými kategoriemi a nejvyužívanějšími službami Centra.cz , "Časové vymezení používání komunikačních nástrojů" poukazuje na internetovou aktivitu uživatelů a na jejich čas trávený měsíčně/týdně/denně na Internetu, "Použití jazykových prostředků a netiquetta" se zaměřuje na jazykové prostředky používaných jak při psaní e-mailů, tak ve webových fórech či diskuzích. Pro větší přehlednost a komplexnost je text doplněn grafy. V práci použitá data vycházejí ze situace z roku 2006.
|
|
Communication between librarians and readers in the Library of Jiří Mahen in Brno: codex for the employees
Huňková, Eva ; Slámová, Hana (advisor) ; Fonferová, Ľudmila (referee)
Bakalářská práce popisuje základní komunikační situace mezi knihovníkem a čtenářem. Při tvorbě bakalářské práce byl proveden průzkum pomocí dotazníků v Knihovně Jiřího Mahena v Brně pro zmapování úrovně komunikace čtenářů a knihovníků a pro zmapování komunikačních schopností zaměstnanců. Práce má šest stěžejních kapitol. První část podává základní informace o Knihovně Jiřího Mahena v Brně a jejích přidružených střediscích. Druhá kapitola se zabývá teorií komunikace. Její důležitou součástí je pojednání o rétorice, které je úzce propojeno se třetí částí práce popisující klasické formy komunikace, které probíhají v knihovně mezi čtenářem a knihovníkem. Další dvě kapitoly jsou věnovány výsledkům vlastního dotazníkového šetření zacíleného na zmapování úrovně komunikace v Knihovně Jiřího Mahena v Brně. Poslední kapitola přináší návrh Etického kodexe pro zaměstnance Knihovny Jiřího Mahena v Brně. Příloha bakalářské práce potom obsahuje oba typy použitých dotazníků (pro čtenáře i zaměstnance). Text bakalářské práce může posloužit jako soubor doporučení pro knihovníky nebo jako návod pro průzkum spokojenosti uživatelů knihovny. Při tvorbě práce bylo užito informací čerpaných zejména z odborné literatury, dále z www stránek Knihovny Jiřího Mahena v Brně (www.kjm.cz), z propagačních materiálů Knihovny Jiřího Mahena v...
|