Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 63 záznamů.  začátekpředchozí31 - 40dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Základní chemické výpočty ve výuce chemie na základních a středních školách
Režňák, Jakub ; Čtrnáctová, Hana (vedoucí práce) ; Distler, Petr (oponent)
Bakalářská práce se zabývá problematikou výuky chemických výpočtů a zpracováním tohoto tématu v učebnicích a přehledech chemie pro gymnázia. Teoretická část práce obsahuje shrnutí současně platných českých a vybraných mezinárodních kurikurálních dokumentů a technických norem, které se týkají zpracování chemických výpočtů. Předmětem praktické části je výběr kritérií pro analýzu obsahu, rozsahu a zpracování chemických výpočtů, analýza jednotlivých učebnic a přehledů chemie, hodnocení zpracování tématu chemických výpočtů v jednotlivých učebnicích, srovnání učebnic a nakonec doporučení vhodných úprav zpracování tohoto tématu.
Alternativní pedagogické směry ve výuce chemie u nás
Dalíková, Martina ; Čtrnáctová, Hana (vedoucí práce) ; Janoušková, Svatava (oponent)
Bakalářská práce Alternativní pedagogické směry ve výuce chemie podává stručný přehled o alternativních školách rozšířených v České republice. Práce se zabývá krátký popisem a charakteristikou vybraných alternativních škol a jejich metodami využívaných ve výuce. Cílem bakalářské práce je poskytnout ucelený přehled existujících alternativních metod výuky a ukázat jejich využití při výuce chemie.
Alchymie a její využití při výuce chemie
Nývlt, Petr ; Čtrnáctová, Hana (vedoucí práce) ; Solárová, Marie (oponent) ; Rychtera, Jiří (oponent)
Disertační práce se zabývá využitelností alchymie při výuce chemie na střední škole typu gymnázia. Ve výzkumné části pak sleduje rozdíl ve výsledcích vzdělávání u žáků, kteří prováděli stejný experiment alchymickým přístupem, a u těch, kteří ho prováděli způsobem klasickým. Základním cílem bylo potvrdit, nebo vyvrátit přínos zcela jiného přístupu k experimentu - alchymickým způsobem. Východiskem práce je alchymie samotná. Nejdříve bylo nutné ji popsat a nalézt v ní, co je využitelné ve vyučování, a definovat to. Zaměřil jsem se na její spirituální rozměr. Tento fenomén pak převádím do řeči pedagogicko-psychologického rámce, aby na tomto základě mohla vzniknout určitá didaktická metoda, která bude žákům přístupná, realizovatelná ve škole a zároveň efektivní. V teoretické části se zabývám zejména definicí alchymie. Ta vychází z rešerše dostupné české i světové literatury. Sleduji vývoj alchymie od starověkých počátků až do 20. století, neboť vývoj této nauky je pro definování stejně důležitý jako její základy samy. Vzhledem k tomu, že ani dnes není pohled na alchymii zdaleka jednoznačný z hlediska jejích cílů, sleduji proto jak materiální, tak kontemplativní cíle. Právě spirituální rámec alchymie se v dalších kapitolách snažím doložit na základě dostupných originálních textů a studií. Praktická...
Badatelsky orientovaná výuka se zaměřením na obecnou a anorganickou chemii
Zámečníková, Veronika ; Čtrnáctová, Hana (vedoucí práce) ; Ganajová, Mária (oponent) ; Kričfaluši, Dana (oponent)
Tato disertační práce se zabývá možnostmi zavedení badatelsky orientované výuky (BOV), neboli Inquiry-Based Science Education (IBSE) do každodenní pedagogické praxe zejména na základních školách. Hlavní důraz je přitom kladen na výuku obecné a anorganické chemie. V teoretické části práce je nejprve definován základní pojmový aparát, stejně jako metodologie výzkumu související se zaváděním aktivit splňující principy IBSE do výuky chemie. Práce diskutuje, jaký význam může mít zavedení badatelsky orientované vyučování nejen pro podporu zájmu žáků o přírodovědné obory, ale také pro zlepšení badatelských schopností žáků, přičemž tyto schopnosti mohou zvýšit budoucí uplatnění mladé generace v praxi. Teoretická část disertační práce dále shrnuje stav aplikace IBSE v pedagogické praxi v České republice. Sumarizuje základní teorie a praktické zkušenosti se zaváděním IBSE na českých školách. Práce analyzuje také oblast výběru vhodného učiva pro IBSE v chemii a výzkumu didaktiky chemie. Praktická část práce obsahuje materiály umožňující výuku dle IBSE principů a předkládá výsledky výzkumu autorky, který byl realizován v letech 2014 až 2016. Výzkum sleduje změny znalostí, dovedností a přístupu k předmětu chemie žáků zvolené školy při využití IBSE ve výuce chemie. Na základě tohoto vlastního výzkumu překládá autorka v...
Multikomponentní učební úlohy ve výuce chemie
Trčková, Kateřina ; Solárová, Marie (vedoucí práce) ; Čtrnáctová, Hana (oponent) ; Sirotek, Vladimír (oponent)
Hlavním cílem disertační práce bylo na základě analýzy typů úloh v mezinárodních výzkumech vytvořit a ověřit vlastní multikomponentní úlohy interdisciplinárního charakteru. Nově vytvořené učební úlohy byly klasifikovány podle způsobu zadání, formy řešení, podle poznávací náročnosti a pestrosti učebních úloh. Stejné formáty testovaných úloh byly seřazeny do dvojic, byla ověřena jejich obtížnost, citlivost a úspěšnost. Multikomponentní učební úlohy byly zadávány verbálně nebo neverbálně (grafem, tabulkou, nebo obrázkem). V souborech úloh byly obsaženy úlohy uzavřené (uspořádací, přiřazovací, s výběrem odpovědí, dichotomické) a otevřené (se širokou i se stručnou odpovědí). Úspěšnost řešení jednotlivých úloh byla statisticky zpracována neparametrickým Wilcoxonovým testem, v závislosti na formátu, genderu a typu studia. Výzkumné šetření bylo doplněno sebereflektivním dotazníkem žáků a dotazníkem pro učitele o průběhu testování. Klíčová slova Multikomponentní učební úlohy, taxonomie učebních úloh, přírodovědná gramotnost, čtenářská gramotnost, sebereflektivní dotazník.
Mezioborové vztahy chemie a fyziky v přírodovědném vzdělávání
Konečný, Martin ; Čtrnáctová, Hana (vedoucí práce) ; Teplá, Milada (oponent)
Název práce: Mezioborové vztahy chemie a fyziky v přírodovědném vzdělávání Katedra: Katedra učitelství a didaktiky chemie (31-280, KUDCH) Abstrakt: V diplomové práci byla provedena literární rešerše, na jejímž základě byl udělán přehled na téma interdisciplinarity v přírodovědném vzdělávání. V práci je uveden přehled mezioborových vztahů a pro doplnění i vývoj integrované výuky přírodovědných předmětů v České republice a v Evropě. Součástí diplomové práce jsou 3 vytvořené materiály pro použití přímo ve výuce. Jedná se o materiály sloužící jako studijní text pro učitele a žáky na téma Vývoj vesmíru a vznik prvků, následně na téma Luminiscence s možností praktických činností a na téma Stavba látek zaměřené vyloženě na samostatnou činnost žáků. Všechny materiály jsou ve formě použitelné přímo ve výuce. Materiály byly ověřeny učiteli na společných setkáních a odzkoušeny ve výuce se žáky na gymnáziu. Součástí práce jsou i výsledky dotazníkového šetření převážně mezi učiteli chemie, zkoumající zájem o vznik konference s názvem Veletrh nápadů učitelů chemie, určené učitelům chemie ze základních a středních škol. Klíčová slova: mezipředmětové vztahy, interdisciplinarita, fyzika, chemie, přírodovědné vzdělávání, integrovaná výuka
Průzkum kompetencí žáků podle PISA v souvislosti s badatelsky orientovanou výukou
Pražienka, Miroslav ; Čtrnáctová, Hana (oponent)
UNIVERZITA KARLOVA v Praze - Přírodovědecká fakulta Katedra učitelství a didaktiky chemie Albertov 3, 128 40 Praha 2, Česká republika Průzkum kompetencí žáků podle PISA v souvoslosti s badatelsky orientovanou výukou Mgr. Miroslav Pražienka prazienkam@gymlovo.cz Zpracované téma testování žáků a moderní metody výuky přírodovědných předmětů propojuje dva z trendů v českých a potažmo i evropských školách. V současné přípravě budoucích učitelů, ale též v celoživotním vzdělávání pedagogických pracovníků jsou propagovány metody moderní výuky, proto se tato práce se zaměřuje na badatelsky orientovanou výuku. V teoretické části je badatelská metoda popsána z teoretického hlediska, propojena s mezinárodním testováním PISA a integrována v praktické části i do samotného testování žáků. Pro potřeby této rigorózní práce byly po důkladné rešerši materiálů a metody PISA vypracovány testové úlohy pro experimentální část práce, ve kterých jsou zapojeny i prvky badatelské. Testování proběhlo nejdříve pilotně, potom byl testovací materiál upraven a připraven pro skutečné testování. Testování v ostrém režimu proběhlo celkem na 4 školách (na ZŠ v okrese Praha - západ, pražském gymnáziu a regionálním gymnáziu v Lovosicích), ve kterém se ze čtyř tříd zúčastnilo celkem 101 patnáctiletých žáků. Výsledky testování byly...
Nové pojetí výuky přírodních věd na základních školách
Hlavová, Lucie ; Čtrnáctová, Hana (vedoucí práce) ; Zámečníková, Veronika (oponent)
Diplomová práce se zaměřuje na využití badatelsky orientované výuky na 1. stupni ZŠ v rámci propedeutiky přírodních věd. Pozornost je zaměřena nejprve na dovednosti žáků, které tento přístup k výuce využívá a bez nichž by nebylo možné jej aplikovat v praxi. Tyto dovednosti jsou analyzovány na teoretické úrovni a následně formou didaktického testu je prakticky ověřována jejich úroveň u žáků na 1. stupni ZŠ. Další součástí práce jsou materiály pro vybraná témata prvouky a přírodovědy, které vycházejí z badatelsky orientovaného přístupu výuky. Uvedená témata jsou v souladu s RVP a ŠVP a přispívají k efektivnější výuce a zvýšení zájmu žáků o přírodní vědy. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 63 záznamů.   začátekpředchozí31 - 40dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.