National Repository of Grey Literature 6 records found  Search took 0.00 seconds. 
Comparative analysis of professional English texts
Cibulková, Magda ; Smutný, Milan (referee) ; Zmrzlá, Petra (advisor)
Cílem této bakalářské práce je srovnat tři odborné texty psané v anglickém jazyce. Všechny texty se zabývají humanoidními roboty, ale každý z jiného úhlu pohledu. První z textů je zveřejněn ve vědeckém časopise ‘Science Robotics‘ a je příkladem populárně naučného stylu. Druhý z nich je vyňatý z knihy ‘Humanoid Robots, Human-like machines‘ a zastupuje odborný styl. Třetím materiálem k analýze je video, které je zveřejněno na YouTube kanálu společnosti CNET. Aby mohlo být video použito jako výchozí materiál bakalářské práce, musel být text videa nejdříve přenesen do písemné podoby. Rozdíl mezi těmito texty je patrný, neboť každý z nich je určený pro jiný typ čtenáře či posluchače. V práci jsou popsány obsahy vybraných textů a vysvětleny jejich styly. Dále se práce zaměřuje na porovnání textů z hlediska mluveného a psaného jazyka, analýzu textů podle Jakobsonova modelu komunikace a na analýzu podle registru.
ESP Speaking Activities for Students of Information Technology
Pospíšil, Ondřej ; Smutný, Milan (referee) ; Ellederová, Eva (advisor)
Pojem mluvený jazyk se hojně používá pro označení každého hlasově produkovaného jazyka i neverbální řeči. Produkce mluveného jazyka zahrnuje vyhledávání informací z paměti, vytváření plánů artikulačního programu, exekutivní kontrolu a sebekontrolu. Tyto strategie lze spojit s názvy domén dlouhodobé paměti, motorické kontroly a exekutivní kontroly. Produkce mluveného jazyka se logicky dělí na tři základní kroky: rozhodnutí, co vyjádřit, určení způsobu vyjádření a samotné výsledné vyjádření. Ačkoli dosažení cílů rozhovoru, strukturování vyprávění a modulace průběhu dialogu jsou ze své podstaty rozhodující pro pochopení toho, jak lidé mluví, psycholingvistický výzkum jazykové produkce je většinou zaměřen na formulaci jednotlivých výroků. Z tohoto důvodu hraje vyhodnocení mluveného diskurzu ve třídě důležitou roli při vytváření zásadních poznatků o komplexní povaze třídních struktur, interakcí a vztahů. Tato práce uvádí, jakým způsobem se řeč vyvíjí, jaké důležité principy z gramatického a lingvistického hlediska je nutné dodržovat a v poslední řadě se zaměřuje na rozvoj řeči s ohledem na to, že se nejedná o mateřský jazyk. Pro úspěšného mluvčího je nutné řečové aktivity rozvíjet správným způsobem. Jak má vypadat vhodná aktivita pro rozvoj řečové dovednosti mluvení popisuje poslední kapitola teoretické části této bakalářské práce a její praktická část. Všechny aktivity byly navrženy na základě dotazníkového šetření, které bylo uskutečněno mezi 69 studenty Vysokého učení technického v Brně. Aktivity jsou zaměřeny na rozvoj řečové dovednosti mluvení v oboru informačních technologií.
Non-standard functions of "like" in spoken discourse
Raušová, Veronika ; Brůhová, Gabriela (advisor) ; Malá, Markéta (referee)
This thesis is concerned with the non-standard functions of the word like in spoken discourse. The aim of this thesis is to categorize the non-standard functions that had been described in the past 30 years and create a comprehensive overview, which might serve as a guideline for further research. The theoretical part of the thesis offers a compilation of standard and non-standard functions that like may represent in spoken discourse. As a non- standard function is considered the use of like as a focus marker, hedge, quotative marker and a discourse marker. The second, methodological, part describes the method of extraction of the sample of 100 instances from the COCA. The following part then contains analysis of the extracted instances, which are categorized according to the theoretical frame created in the theoretical part of this thesis. The analysis also concerns the position of like in the utterance and frequent collocations. The result of this thesis is a confirmed theoretical frame containing the non-standard functions of like extended by an additional quotative construction, more detailed description of the hedge and the focus marker like and also a confirmation that non- standard like is certainly not only an empty intrusive word but a multifunctional, ever- developing, device with which...
Comparative analysis of professional English texts
Cibulková, Magda ; Smutný, Milan (referee) ; Zmrzlá, Petra (advisor)
Cílem této bakalářské práce je srovnat tři odborné texty psané v anglickém jazyce. Všechny texty se zabývají humanoidními roboty, ale každý z jiného úhlu pohledu. První z textů je zveřejněn ve vědeckém časopise ‘Science Robotics‘ a je příkladem populárně naučného stylu. Druhý z nich je vyňatý z knihy ‘Humanoid Robots, Human-like machines‘ a zastupuje odborný styl. Třetím materiálem k analýze je video, které je zveřejněno na YouTube kanálu společnosti CNET. Aby mohlo být video použito jako výchozí materiál bakalářské práce, musel být text videa nejdříve přenesen do písemné podoby. Rozdíl mezi těmito texty je patrný, neboť každý z nich je určený pro jiný typ čtenáře či posluchače. V práci jsou popsány obsahy vybraných textů a vysvětleny jejich styly. Dále se práce zaměřuje na porovnání textů z hlediska mluveného a psaného jazyka, analýzu textů podle Jakobsonova modelu komunikace a na analýzu podle registru.
Non-standard functions of "like" in spoken discourse
Raušová, Veronika ; Brůhová, Gabriela (advisor) ; Malá, Markéta (referee)
This thesis is concerned with the non-standard functions of the word like in spoken discourse. The aim of this thesis is to categorize the non-standard functions that had been described in the past 30 years and create a comprehensive overview, which might serve as a guideline for further research. The theoretical part of the thesis offers a compilation of standard and non-standard functions that like may represent in spoken discourse. As a non- standard function is considered the use of like as a focus marker, hedge, quotative marker and a discourse marker. The second, methodological, part describes the method of extraction of the sample of 100 instances from the COCA. The following part then contains analysis of the extracted instances, which are categorized according to the theoretical frame created in the theoretical part of this thesis. The analysis also concerns the position of like in the utterance and frequent collocations. The result of this thesis is a confirmed theoretical frame containing the non-standard functions of like extended by an additional quotative construction, more detailed description of the hedge and the focus marker like and also a confirmation that non- standard like is certainly not only an empty intrusive word but a multifunctional, ever- developing, device with which...
Vagueness, indefiniteness, uncertainty in relation to spoken discourse and its research
Hoffmannová, Jana
Means and ways used by speakers in interaction, in order to reduce vagueness and indefiniteness.

Interested in being notified about new results for this query?
Subscribe to the RSS feed.