National Repository of Grey Literature 202 records found  beginprevious193 - 202  jump to record: Search took 0.01 seconds. 
Comparison of the selected means of transport systems of Amsterdam and Prague
Mašatová, Anna ; Mervart, Michal (advisor) ; Jirsák, Petr (referee)
The theoretical part contains the description of public city transport and its history, preferences, tariffs and layout configuration, integrated transport system and means of transport used in public transport. The practical part aims at analysing the basic data from the history, transport and tariff systems, the tickets used, and types of transport vehicles. The third part then compares the transport systems of both cities.
Transport in the Ústí region
Menzl, Tomáš ; Mervart, Michal (advisor) ; Jirsák, Petr (referee)
This bachelor's paper includes information about public transport in the Ústí region of the Czech republic. The main part of this paper consists of the analysis of connections between chosen towns and cities (number of connections and structure of connections). Another parts of this paper include: list of basic facts about the 'transport crisis' in the Ústí region, which took place in 2006, current status of creating an integrated transport system, brief information about city transport systems, especially the one in the region's capital.
Public transport of Jihlava city and it's surroundings
Jašová, Eva ; Mervart, Michal (advisor) ; Jirsák, Petr (referee)
Bachelor thesis consists of theoretical and practical part. Theoratical part specifies possibilites of railway, road, air and water transport. Practical part analysts the public transport of Jihlava city and it's surroundings, descripts strongnesses and weaknesses of the system and deals with transport connection with Třebíč city.
Analysis of public transport in Moscow
Romanova, Ksenia ; Mervart, Michal (advisor) ; Jirsák, Petr (referee)
In my bachelor thesis, I attempted to describe the system of public transport in Moscow. The first part is theory. Writing this part, I used special literature, mostly, "Osobní přeprava" and "Dopravní procesy v cestovním ruchu". In the second part, I described current situation of public transport in Moscow. This section consists of characterization of single systems of public transport in the city. This part includes description of traffic system, transport, depots, the most important traffic junctions, control system, tariff system and the transport companies operating in Moscow. The last part of my bachelor paper I devoted to the future extent of traffic in the city.
Integrated transport system
Kopecký, Michal ; Mervart, Michal (advisor) ; Jirsák, Petr (referee)
This work theoretically describes the idea of integrated transport systems, their advantages and disadvantages in general and their possibilities in the Czech Republic law system. The main goal in to analyse the aplication of ITS in Královéhradecký region, describe the history and actual situation of ITS IREDO and compare this ITS to similar integrated systems in the Czech Republic.
The comparison of public transport in Berlin and Prague
Šimon, Jan ; Mervart, Michal (advisor) ; Jirsák, Petr (referee)
The thesis compares integrated transportation systems of Prague and Berlin with a focus on history, tariff fares, vehicle fleet.
Transportation in the region of Třebíč
Krulová, Eva ; Mervart, Michal (advisor) ; Ležáková, Petra (referee)
This thesis focuses on transportation in the region of Třebíč. The theoretical part is concerned in types of transportation. The main part analyses types of transportation in the region. It handles public transport and the level of transport services in the region, analyses and compares transport services of two small villages.
Kolejová veřejná doprava v Praze a světových metropolích
Šostý, Petr ; Mervart, Michal (advisor) ; Jirsák, Petr (referee)
Kolejová veřejná doprava je charakteristickým dopravním prostředkem ve velkých městech. Zaznamenáváme v jejích jednotlivých typech železniční prvky, především však dopravu po kolejích, které předmětnou soupravu vedou. Problematika městské hromadné dopravy vedené po kolejích je legislativně upravena především zákonem č. 266/1994 Sb., o dráhách a v některých dalších prováděcích vyhláškách Ministerstva dopravy. Metro je dopravní prostředek vedený zpravidla pod úrovní terénu. Je charakteristický vysokou přepravní výkonností, vyšší cestovní rychlostí, nerušeností provozu ostatními druhy dopravy ve městě, automatizovaným provozem, bezpečností provozu, plynulostí a přesností. Vznik prvních meter se datuje ve druhé polovině 19. století. Oproti metru jezdí tramvaj výhradně po kolejích ložených na zemském povrchu a je tedy ve styku s ostatní městkou dopravou. Souprava je výrazně kratší (obvykle dva vozy) a zastávky jsou co do vzdálenosti značně frekventovanější. Vedle meter a tramvají zná městská doprava méně obvyklé druhy kolejové dopravy ? tzv. ?nekonvenční dráhy?; z nichž je třeba vyzdvihnout především monoraily, tedy vozidla vedená jedinou kolejí. Ve světě jezdí dobře na sto meter ? většinou v hlavních městech. Můžeme je rozdělit na malá (kupříkladu Káhira, Dillí, Buenos Aires, velikostí jsou srovnatelná s pražským metrem) a velká (kupříkladu Tokyo, Moskva, Berlín). Především velká metra jsou pozoruhodným a složitým dopravním systémem, který je mnohdy důmyslně napojen na jiné druhy dopravy.
FINANČNÍ ANALÝZA
Pešková, Pavla ; Grünwald, Rolf (advisor) ; Jetmarová, Barbora (referee)
Diplomová práce se týká hodnocení finanční situace akciové společnosti Plzeňské městské dopravní podniky. Jsou zde rozebrány rozdíly mezi veřejnou dopravou a osobní automobilovou dopravou, která je jedním z hlavních konkurentů veřejné dopravy, a jejich specifika. Dále se zde rozebírá způsob financování veřejné dopravy ve formě dotací a jejich právní úprava.
Review of the book Natural capitalism
Moučka, Jan
Recenze je zaměřena na možné přínosy, které kniha přináší urbanismu, pojatému jako teorie prognóz, návrhu, výstavby a správy měst. Kniha uvádí témata, která již byla předmětem delšího zájmu, nových výzkumů a studií RMI (Rocky Mountains Institute v USA). Přes snahu autorů přinést co nejvíce případů aplikace nových přístupů, ekologických i ekonomických šancí - universálním návodem ani praktickým "manuálem" však kniha není. Mimo jiné i proto, že je ovlivněna současnou realitou USA, zejména problematikou závislosti společnosti na autech, a obsah knihy tak nesplňuje imperativ Alberta Einsteina, použitý jako motto knihy - " Problémy nelze řešit způsobem myšlení, který problémy vytvořil". Obsah kapitol 1 až 13 je zaměřen na moderní pojetí "ekologických služeb" přírody, tak aby dobře a udržitelně fungovala jako "faktor 4" kapitalismu. Kapitola 14 je zaměřena na "sociální služby", poskytované systémy jako jsou velká města, která jsou naplánována, realizována a spravována ve smyslu nově definovaných, udržitelných "sociálních služeb". Jako vzor je použito významné brazilské města Curitiba. Kapitola 14 je však mediální, nepřesvědčivá a postrádá jakékoli urbanistické informace. Detailnější pohled na případ města Curitiba si tudíž čtenář - odborník, politik, urbanista - musí získat sám a jinde. Je to nezbytné, jinak mu kniha poskytne o "faktoru 4" - sociálních službách - jen povrchní informace. Kapitola 15 je o prognózách a plánování ve vztahu ke společnému habitatu lidí a také ostatní přírody. Bohužel i v této kapitole chybí odpovídající konkrétní doklady.
Fulltext: Download fulltextPDF

National Repository of Grey Literature : 202 records found   beginprevious193 - 202  jump to record:
Interested in being notified about new results for this query?
Subscribe to the RSS feed.