|
Experimental validation of active flow control concept for automotive applications
Sobotka, Vojtěch ; Jebáček, Ivo (referee) ; Popela, Robert (advisor)
Tato diplomová práce obsahuje komplexní návrh systému aktivního řízení proudu instalovaného na osobním voze Škoda Roomster. Tato práce navazuje na výzkum provedený VUT a TUB na vozidle Volkswagen UP! Návrh lze rozdělit na tři základní části - návrh spoileru, návrh závěsů a návrh vyfukovacího systému. V každé z těchto částí je návrh detailně popsán a potřebná výkresová dokumentace je součástí práce v její příloze. Pro potřeby návrhu vyfukovacího systému bylo provedeno jeho testování. Výsledky testu jsou v této části uvedeny. Práce také obsahuje komplexní popis sestavení celého systému a jeho instalace na automobil.
|
|
A computational study on the effects of active flow control to the evolution of the wingtip vortices of a three dimensional wing
Skarolek, Vilém ; Hradil, Jiří (referee) ; Karampelas, Stavros (advisor)
V této diplomové práci byla provedena série numerických výpočtů proudění kolem křídla s aktivním řízením proudu. Výpočty jsou provedeny pro různé úhly náběhu křídla s profilem NACA 0015. Křídlo s zařízením pro aktivní řízení proudu bylo testováno v podmínkách s Machovým číslem M=0,21 a Re= 2500000. Bylo zkoušeno více možných konfigurací s cílem nalézt nejúčinější variantu, která bude zároveň stále energeticky efektivní. Vybraný přístup k aplikaci aktivního řízení na křídle se od ostatních liší. Použito je velkých ploch pro vyfukování vzduchu o nízké rychlosti a zároveň v souvislosti s tím je studována energetická účinnost. Snížení odporu a zvýšení vztlaku je dosaženo změnou řídících veličin. Při určitých specifických podmínkách je zařízení schopno při velmi vysoké energetické účinnosti dosáhnout pro všechny úhly náběhu výrazného snížení odporu, zvýšení vztlaku křídla, nebo obojího zároveň. Maximální pokles odporu křídla na malých úhlech náběhu přesahuje 40% z celkového odporu křídla a stále s dodržením energetické účinnosti.
|
|
Experimental validation of active flow control concept for automotive applications
Sobotka, Vojtěch ; Jebáček, Ivo (referee) ; Popela, Robert (advisor)
Tato diplomová práce obsahuje komplexní návrh systému aktivního řízení proudu instalovaného na osobním voze Škoda Roomster. Tato práce navazuje na výzkum provedený VUT a TUB na vozidle Volkswagen UP! Návrh lze rozdělit na tři základní části - návrh spoileru, návrh závěsů a návrh vyfukovacího systému. V každé z těchto částí je návrh detailně popsán a potřebná výkresová dokumentace je součástí práce v její příloze. Pro potřeby návrhu vyfukovacího systému bylo provedeno jeho testování. Výsledky testu jsou v této části uvedeny. Práce také obsahuje komplexní popis sestavení celého systému a jeho instalace na automobil.
|
|
A computational study on the effects of active flow control to the evolution of the wingtip vortices of a three dimensional wing
Skarolek, Vilém ; Hradil, Jiří (referee) ; Karampelas, Stavros (advisor)
V této diplomové práci byla provedena série numerických výpočtů proudění kolem křídla s aktivním řízením proudu. Výpočty jsou provedeny pro různé úhly náběhu křídla s profilem NACA 0015. Křídlo s zařízením pro aktivní řízení proudu bylo testováno v podmínkách s Machovým číslem M=0,21 a Re= 2500000. Bylo zkoušeno více možných konfigurací s cílem nalézt nejúčinější variantu, která bude zároveň stále energeticky efektivní. Vybraný přístup k aplikaci aktivního řízení na křídle se od ostatních liší. Použito je velkých ploch pro vyfukování vzduchu o nízké rychlosti a zároveň v souvislosti s tím je studována energetická účinnost. Snížení odporu a zvýšení vztlaku je dosaženo změnou řídících veličin. Při určitých specifických podmínkách je zařízení schopno při velmi vysoké energetické účinnosti dosáhnout pro všechny úhly náběhu výrazného snížení odporu, zvýšení vztlaku křídla, nebo obojího zároveň. Maximální pokles odporu křídla na malých úhlech náběhu přesahuje 40% z celkového odporu křídla a stále s dodržením energetické účinnosti.
|
| |
|
Účinek smykového namáhání, hrubozrnných částic a aditiv snižujících tření na tokové chování hustých popílkových suspenzí
Vlasák, Pavel ; Chára, Zdeněk ; Konfršt, Jiří
The dense fluidic ash-water mixtures are time dependent non-Newtonian slurry, their shearing results in the significant decrease of the pressure drops in the laminar region, also laminar/turbulent transition region was reached for lower flow velocity. Presence of bottom ash or chemical agent affects favourably the flow behaviour of dense fluidic fly ash-water mixtures. The paper is focussed on the experimental study of the effect of concentration, time and intensity of shearing and particle size distribution on the hydraulic gradient vs. the average velocity relationship in the laminar, transitional and turbulent regimes. The re-circulation pipe loop with smooth stainless steel pipes of the inner diameters D = 26.8 and 36 mm was used for measuring the ash-water mixtures flow parameters.
|
| |
|
Místní tlakové ztráty při proudění vody s přísadou micelárních aditiv
Mík, Václav ; Šesták, J. ; Kořenář, Josef ; Myška, Jiří
We have studied the influence of three cationic surfactants Arquad S50, CTAB and CTAC on three different types of local pressure drops. Experiments were done on a closed hydraulic loop with the range of Reynolds numbers from 1.600 to 23.000. Four different solution concentrations were investigated. Even though all three tested additives show similar drag reduction in the straight tube, there is a substantial difference in effectiveness at local loses.
|
|
Effect of surfactants ageing on drag reduction
Mík, Václav ; Myška, Jiří
Four different surfactants were investigated in a closed hydraulic loop in order to find the influence of age of the solution on drag reducing effectiveness and on decrease of critical shear stress. It shows that ageing of a particular surfactant is dependent on its concentration. Different sensitivity of solutions to flow disturbances indicates an individualism of single surfactants with worm-like micelles.
|
| |