National Repository of Grey Literature 10 records found  Search took 0.01 seconds. 
Methods for Alias-Free Shadows Rendering
Posolda, Jan ; Polok, Lukáš (referee) ; Navrátil, Jan (advisor)
This paper concerns aliasing removal methods during the shadow displaying. Method of shadow mapping, its principles, procedure and mainly its drawbacks in the form of aliasing development are described. For the removal of this undesirable phenomenon, several aliasing suppressing methods are described - Percentage Closer Filter, Variance Shadow Map, Convulotion Shadow Map, Exponential Shadow Map a Bilateral Filter. I conclude my work with a proposal and implementation of a demonstrative application, which demonstrates the implemented results adequately. Also, the comparison of individual methods on the basis of their quality and computational demands is included.
Processing of high-resolution retinal images
Vraňáková, Sofia ; Chmelík, Jiří (referee) ; Valterová, Eva (advisor)
Diplomová práca je zameraná na spracovávanie obrazov sietnice s vysokým rozlíšením. Cieľom práce je zlepšiť výslednú kvalitu výsledných snímkov sietnice získaných zo sekvencie snímkov nižšej kvality. Jednotlivé snímky sú najskôr spracované pomocou bilaterálnej filtrácie a zlepšenia kontrastu. v ďalšom kroku sú odstránené rozmazané snímky a snímky zobrazujúce iné časti sietnice. Posun medzi jednotlivými snímkami v sekvencii sa odhaduje pomocou fázovej korelácie, a tieto obrazy sú potom fúzované do výsledného snímku s vysokým rozlíšením pomocou priemerovania a využitia superrozlišovacej techniky, presnejšie regularizácie pomocou bilaterálneho celkového rozptylu. Výsledné mediánové hodnoty skóre kvality získaných obrazov sú PIQUE 0.2600, NIQE 0.0701, a BRISQUE 0.3936 pre techniku priemerovania, a PIQUE 0.1063, NIQE 0.0507, and BRISQUE 0.1570 pre superrozlišovaciu techniku.
Modern Methods of Realistic Lighting in Real Time
Szentandrási, István ; Pečiva, Jan (referee) ; Herout, Adam (advisor)
Fyzikálně přijatelné osvětlení v reálném čase je často dosaženo použitím aproximací. Současné metody často aproximují globální osvětlení v prostoru obrazu s využitím schopností moderních grafických karet. Dva techniky z této kategorie, screen-space ambient occlusion a screen-space directional occlusion jsou popsány detailněji v této práci. Screen-space directional occlusion je zobecněná verze screen-space ambient occlusion s podporou jednoho difúzního odrazu a závislostí na směrové informaci světla. Hlavním cílem projektu bylo experimentování s těmito metodami. Pro uniformní distribuci náhodných vzorek pro obě metody byla použita Halton sekvence. Pro potlačení šumu je použita bilaterální filtrace, která bere do úvahy geometrické vlastnosti scény. Metody jsou dál zrychleny použitím nižších rozlišení pro výpočet. Rekonstrukce výsledků do původní velikosti pro vytvoření konečného obrazu je realizována pomoci joint bilateral upsamplingu. Kromě metod globálního osvětlení byly v práci použity aj metody pro mapování stínů a HDR osvětlení.
Techniques Used for Image Blurring and Sharpening
Lichý, Stanislav ; Juránek, Roman (referee) ; Venera, Jiří (advisor)
This bachelor's thesis deals with methods of digital image filtering. First of all, it contains basic notions necessary to understand problems, such as digital image, pixel, color spaces, noise and noise types. Secondly, important algorithms of image sharpening and noise reduction are described. Then, algorithms working principles are explained. Achieved results are analyzed together with a discussion about algorithms suitability and their time complexity. Lastly, selected algorithms are implemented by C++ programming language, using an open source library OpenCV.
High dynamic range imaging
Kupka, Petr ; Zach, Ondřej (referee) ; Slanina, Martin (advisor)
Bachelor thesis deals with basic principles of increasing the dynamic range of digital photography. The work also looks for the methods that are used to create high dynamic range (HDR) photography, and examines methods for compressing HDR images for low dynamic range (LDR) imaging. Implemented algorithms for tone mapping are performed in HDR_lab program created in Matlab.
Processing of high-resolution retinal images
Vraňáková, Sofia ; Chmelík, Jiří (referee) ; Valterová, Eva (advisor)
Diplomová práca je zameraná na spracovávanie obrazov sietnice s vysokým rozlíšením. Cieľom práce je zlepšiť výslednú kvalitu výsledných snímkov sietnice získaných zo sekvencie snímkov nižšej kvality. Jednotlivé snímky sú najskôr spracované pomocou bilaterálnej filtrácie a zlepšenia kontrastu. v ďalšom kroku sú odstránené rozmazané snímky a snímky zobrazujúce iné časti sietnice. Posun medzi jednotlivými snímkami v sekvencii sa odhaduje pomocou fázovej korelácie, a tieto obrazy sú potom fúzované do výsledného snímku s vysokým rozlíšením pomocou priemerovania a využitia superrozlišovacej techniky, presnejšie regularizácie pomocou bilaterálneho celkového rozptylu. Výsledné mediánové hodnoty skóre kvality získaných obrazov sú PIQUE 0.2600, NIQE 0.0701, a BRISQUE 0.3936 pre techniku priemerovania, a PIQUE 0.1063, NIQE 0.0507, and BRISQUE 0.1570 pre superrozlišovaciu techniku.
High dynamic range imaging
Kupka, Petr ; Zach, Ondřej (referee) ; Slanina, Martin (advisor)
Bachelor thesis deals with basic principles of increasing the dynamic range of digital photography. The work also looks for the methods that are used to create high dynamic range (HDR) photography, and examines methods for compressing HDR images for low dynamic range (LDR) imaging. Implemented algorithms for tone mapping are performed in HDR_lab program created in Matlab.
Techniques Used for Image Blurring and Sharpening
Lichý, Stanislav ; Juránek, Roman (referee) ; Venera, Jiří (advisor)
This bachelor's thesis deals with methods of digital image filtering. First of all, it contains basic notions necessary to understand problems, such as digital image, pixel, color spaces, noise and noise types. Secondly, important algorithms of image sharpening and noise reduction are described. Then, algorithms working principles are explained. Achieved results are analyzed together with a discussion about algorithms suitability and their time complexity. Lastly, selected algorithms are implemented by C++ programming language, using an open source library OpenCV.
Modern Methods of Realistic Lighting in Real Time
Szentandrási, István ; Pečiva, Jan (referee) ; Herout, Adam (advisor)
Fyzikálně přijatelné osvětlení v reálném čase je často dosaženo použitím aproximací. Současné metody často aproximují globální osvětlení v prostoru obrazu s využitím schopností moderních grafických karet. Dva techniky z této kategorie, screen-space ambient occlusion a screen-space directional occlusion jsou popsány detailněji v této práci. Screen-space directional occlusion je zobecněná verze screen-space ambient occlusion s podporou jednoho difúzního odrazu a závislostí na směrové informaci světla. Hlavním cílem projektu bylo experimentování s těmito metodami. Pro uniformní distribuci náhodných vzorek pro obě metody byla použita Halton sekvence. Pro potlačení šumu je použita bilaterální filtrace, která bere do úvahy geometrické vlastnosti scény. Metody jsou dál zrychleny použitím nižších rozlišení pro výpočet. Rekonstrukce výsledků do původní velikosti pro vytvoření konečného obrazu je realizována pomoci joint bilateral upsamplingu. Kromě metod globálního osvětlení byly v práci použity aj metody pro mapování stínů a HDR osvětlení.
Methods for Alias-Free Shadows Rendering
Posolda, Jan ; Polok, Lukáš (referee) ; Navrátil, Jan (advisor)
This paper concerns aliasing removal methods during the shadow displaying. Method of shadow mapping, its principles, procedure and mainly its drawbacks in the form of aliasing development are described. For the removal of this undesirable phenomenon, several aliasing suppressing methods are described - Percentage Closer Filter, Variance Shadow Map, Convulotion Shadow Map, Exponential Shadow Map a Bilateral Filter. I conclude my work with a proposal and implementation of a demonstrative application, which demonstrates the implemented results adequately. Also, the comparison of individual methods on the basis of their quality and computational demands is included.

Interested in being notified about new results for this query?
Subscribe to the RSS feed.