National Repository of Grey Literature 9 records found  Search took 0.00 seconds. 
Sports car rear wing numerical optimization
Feldová, Petra ; Rudolf, Pavel (referee) ; Štefan, David (advisor)
This master’s thesis is focused on optimization of rear wing of sport car by using open-source software. The optimization of 2D profile of the rear wing is present in this thesis. Python environment was chosen for optimization and evolutionary algorithm was is used as optimization function. This algorithm is further connected to Xfoil software, which is computing aerodynamic characteristic. The ratio of the lift and drag coefficients (C_L/C_D) is chosen as parameter which considers the aerodynamic efficiency. The CFD computation of flowing around the whole car is provided in open-source software OpenFOAM. . The profile optimization results to approximately 7.9 % raise of the parameter C_L/C_D, in the same wing stability. The main benefit of this work is to use open-source software for the optimization and CFD analysis, which in future might save company’s resources by not buying expensive commercial software licenses.
Comparison of panel codes for aerodynamic analysis of airfoils
Bilčík, Adam ; Schoř, Pavel (referee) ; Popela, Robert (advisor)
Cieľom tejto práce bolo vytvorenie prehľadu v súčasnosti používaných implementácií panelových metód pre aerodynamické výpočty charakteristík 2D profilov. Základný popis princípu panelovej metódy, porovnanie jednotlivých implementácií a zhodnotenie ich možností (presnosť, aplikovateľnosť) na typické úlohy. V práci boli použité tri rôzne panelové programy: Xfoil, JavaFoil a XFLR5. Práca bola obohatená o meranie v aerodynamickom tuneli.
Integration of XFOIL software in MATLAB environment
Křižák, Michal ; Zikmund, Pavel (referee) ; Dofek, Ivan (advisor)
Thesis is concerned with program which is able to run and control XFOIL from MATLAB environment. This program is focused on bulk data processing and plotting of XFOIL results. Thesis is also concerned with brief description of XFOIL and MATLAB, description of profile characteristics and comparison numbers used in calculation by XFOIL.
Creation of educational experiment for Aerodynamics I course
Fenech, Daniel ; Navrátil, Jan (referee) ; Popela, Robert (advisor)
Cílem bakalářské práce je vytvořit semestrální projekt pro studenty kurzu Aerodynamika I, který dále využijí pro lepší porozumění a získání zkušeností, jak lze určit aerodynamické charakteristiky pomocí výpočtů a pomocí aerodynamického tunelu. Nejdůležitějšími kroky je získání geometrie modelu pomocí 3-D skenování a manipulace se skenovanou položkou tak, aby bylo dosaženo požadovaných geometrií, pomocí XFOIL získání 2-D aerodynamických charakteristik aerofoilů, pomocí Glauert III vedle základních výpočtů získání aerodynamických koeficientů rozložených podél celého povrchu a řešení pro celkové síly působící na model. Závěrem je provedena zkouška modelu aerodynamického tunelu pro ověření výpočetní části.
Creation of educational experiment for Aerodynamics I course
Fenech, Daniel ; Navrátil, Jan (referee) ; Popela, Robert (advisor)
Cílem bakalářské práce je vytvořit semestrální projekt pro studenty kurzu Aerodynamika I, který dále využijí pro lepší porozumění a získání zkušeností, jak lze určit aerodynamické charakteristiky pomocí výpočtů a pomocí aerodynamického tunelu. Nejdůležitějšími kroky je získání geometrie modelu pomocí 3-D skenování a manipulace se skenovanou položkou tak, aby bylo dosaženo požadovaných geometrií, pomocí XFOIL získání 2-D aerodynamických charakteristik aerofoilů, pomocí Glauert III vedle základních výpočtů získání aerodynamických koeficientů rozložených podél celého povrchu a řešení pro celkové síly působící na model. Závěrem je provedena zkouška modelu aerodynamického tunelu pro ověření výpočetní části.
Sports car rear wing numerical optimization
Feldová, Petra ; Rudolf, Pavel (referee) ; Štefan, David (advisor)
This master’s thesis is focused on optimization of rear wing of sport car by using open-source software. The optimization of 2D profile of the rear wing is present in this thesis. Python environment was chosen for optimization and evolutionary algorithm was is used as optimization function. This algorithm is further connected to Xfoil software, which is computing aerodynamic characteristic. The ratio of the lift and drag coefficients (C_L/C_D) is chosen as parameter which considers the aerodynamic efficiency. The CFD computation of flowing around the whole car is provided in open-source software OpenFOAM. . The profile optimization results to approximately 7.9 % raise of the parameter C_L/C_D, in the same wing stability. The main benefit of this work is to use open-source software for the optimization and CFD analysis, which in future might save company’s resources by not buying expensive commercial software licenses.
A 2d aerodynamic study on morphing of the naca 2412 aerofoil
Meghani, Pratik
This paper investigates the potential of modifications of the NACA 2412 aerofoil geometry which could be implemented as a morphing wing in the Cessna 172SP. A 2D study on three morphing configurations: landing, take-off and stall maneuvering was conducted. The new geometries were designed using XFLR5. The initial aerodynamics characteristics were computed using XFOIL and compared to that of NACA 2412 in the Cessna 172SP. A selected configuration (landing) was tested at the University of Brighton wind tunnel facility and comparison to XFOIL predictions. Moreover, the ESDU 07010 report was used to extrapolate the Reynold’s number to full scale, which was necessary to obtain an approximation of the aerodynamic characteristics at actual flight. The paper presents results of ANSYS FLUENT simulations for all three configurations. Results reveal that XFOIL is suitable for morphing airfoil configuration analysis but only at low Reynolds number (Re≈500,000). Adaptive aerofoil geometry improves the lift to drag (L/D) ratio by decreasing the drag coefficient; it also expands the flight envelope by delaying stall.
Comparison of panel codes for aerodynamic analysis of airfoils
Bilčík, Adam ; Schoř, Pavel (referee) ; Popela, Robert (advisor)
Cieľom tejto práce bolo vytvorenie prehľadu v súčasnosti používaných implementácií panelových metód pre aerodynamické výpočty charakteristík 2D profilov. Základný popis princípu panelovej metódy, porovnanie jednotlivých implementácií a zhodnotenie ich možností (presnosť, aplikovateľnosť) na typické úlohy. V práci boli použité tri rôzne panelové programy: Xfoil, JavaFoil a XFLR5. Práca bola obohatená o meranie v aerodynamickom tuneli.
Integration of XFOIL software in MATLAB environment
Křižák, Michal ; Zikmund, Pavel (referee) ; Dofek, Ivan (advisor)
Thesis is concerned with program which is able to run and control XFOIL from MATLAB environment. This program is focused on bulk data processing and plotting of XFOIL results. Thesis is also concerned with brief description of XFOIL and MATLAB, description of profile characteristics and comparison numbers used in calculation by XFOIL.

Interested in being notified about new results for this query?
Subscribe to the RSS feed.