National Repository of Grey Literature 4 records found  Search took 0.01 seconds. 
Speech Acts Performed by Information Technology Students in Online Debates
Gajdošová, Gabriela ; Zmrzlá, Petra (referee) ; Ellederová, Eva (advisor)
Cílem této bakalářské práce je vymezit koncept řečových aktů a diskutovat problematiku související s jejich interakčními aspekty v argumentativních diskuzích. Teoretická část práce je psána formou literární rešerše, počínaje vysvětlením základní terminologie řečových aktů a definováním ilokuční síly a jejích ukazatelů. Dále srovnává tři různé přístupy k analýze řečových aktů a popisuje jejich rolí v rámci modelu kritické diskuze. Analytická část práce se zaměřuje na praktickou aplikaci teoretických konceptů. Představuje pravidla online debat, popisuje jejich fáze a poskytuje analýzu intenzifikátorů a modalizátorů a řečových aktů na základě transkriptů debat. Výsledky analýzy jsou zobrazeny v tabulkách, doplněny ilustrativními příklady a následně diskutovány.
Speech Acts Performed by Information Technology Students in Online Debates
Gajdošová, Gabriela ; Zmrzlá, Petra (referee) ; Ellederová, Eva (advisor)
Cílem této bakalářské práce je vymezit koncept řečových aktů a diskutovat problematiku související s jejich interakčními aspekty v argumentativních diskuzích. Teoretická část práce je psána formou literární rešerše, počínaje vysvětlením základní terminologie řečových aktů a definováním ilokuční síly a jejích ukazatelů. Dále srovnává tři různé přístupy k analýze řečových aktů a popisuje jejich rolí v rámci modelu kritické diskuze. Analytická část práce se zaměřuje na praktickou aplikaci teoretických konceptů. Představuje pravidla online debat, popisuje jejich fáze a poskytuje analýzu intenzifikátorů a modalizátorů a řečových aktů na základě transkriptů debat. Výsledky analýzy jsou zobrazeny v tabulkách, doplněny ilustrativními příklady a následně diskutovány.
Negative intensification in spoken British English
Löblová, Alžběta ; Malá, Markéta (advisor) ; Klégr, Aleš (referee)
The BA thesis examines means of intensification of negation in British spoken English. Since intensification is generally associated with adverbials, more precisely with adverbs of degree, another aim of the study is to prove there are other than lexical means of intensification. For it is focused on the spoken language, which is natural, unplanned, improvised, it includes constructions that are regarded as ungrammatical in Standard English, but occur widely in the material used, namely the demographically sampled sub-corpus of the British National Corpus. Drawing on Dušková et al. (1988) and Biber et al. (1999) the thesis defines negation and intensification, and their mutual interaction and relation. Based on the findings of Palacios- Martínez (1996), the thesis aims at suggesting a suitable classification of the means of negative intensification provided by the corpus-based study. keywords: intensification, intensifier, negation, speech, colloquial language
Expressing the attributes in the greatest degree in spanish and czech magazines for young people
BOLECH, Václav
In this thesis we concentrate on superlatives and other expressions to the greatest degree. The aim of this thesis is to map these expressions in the Spanish language of the youth and the Czech language of the youth. The thesis is divided to several parts. The first part describes expressions to the greatest degree, elatives, superlatives or other expressions of intensification from several different perspectives and the diversity of different theories represented by czech and spanish linguists. Then we mention global influence of the Language and we stipulate hypothesis. And in the second part we analyze czech and spanish magazines for young people, finding superlatives, elatives or other terms expressing the greatest degree. The result of this thesis is a well-arranged and organized report about the frequency, mood and fashion of different expressions of intensification, elatives or superlatives. In the conclusion we graphically demonstrate the frequency of different expressions and we prove the theoretical hypotheses.

Interested in being notified about new results for this query?
Subscribe to the RSS feed.