National Repository of Grey Literature 3 records found  Search took 0.01 seconds. 
Social and cultural status digital entertainment
Vnouček, Petr ; Švelch, Jaroslav (advisor) ; Nečas, Vlastimil (referee)
This work uncovers perceptions of the Czech society concerning cultural and social role of a digital entertainment (computer games and videogames) as a relatively new interactive media form. The author tries to verify validity of a presumption that the digital entertainment is an object of a cultural stigma that was formed by combination of various factors which are closely specified in the work. According to the author, present perception of the digital entertaiment in society is formed by a media panic that repeated itself regularly in the course of history. Amongst other significant determinants one can find certain stereotypical viewes, efforts of a ruling class to sustain status quo and struggle of various social groups over cultural dominance which leads to hierarchization of cultural tastes. Suggested cultural stigmatisation of the digital entertainment probably leads to a social stigmatisation of players, who submit to social pressures and often adapt their behaviour to general tastes. Essential part of the work is formed by a research based on qualitative and quantitative data collected from teachers and gymnasium (high schools) and elementary school students. The research supports a presumption that the negative view on the digital entertainment is subject to specific generational...
Russian-Chechen war from 1994 to 1996 through the eyes of the Czech journalists
Vnouček, Petr ; Osvaldová, Barbora (advisor) ; Vodička, Milan (referee)
Bakalářská práce "Rusko-čečenský konflikt v letech 1994 - 1996 očima českých novinářů" mapuje činnost českých deníků Lidové noviny a Mladá fronta Dnes při referování o prvním rusko-čečenském konfliktu, který proběhl převážně na území Čečenska v letech 1994 až 1996. Stěžejní otázkou, na níž se tato práce pokouší odpovědět, je, do jaké míry měla na podobu zpravodajství vliv skutečnost, že Lidové noviny přebíraly autorský materiál od pracovníků agentury Epicentrum Petry Procházkové a Jaromíra Štětiny. Jde o jediné české novináře, kteří válku nejen bedlivě sledovali, ale také se do ní na vlastní pěst vypravili. Jako problematický se může jevit fakt, že na místě udržovali přátelské vztahy s vrcholnými představiteli čečenského odboje. Bereme-li tedy v úvahu jejich možné stranění jedné z válčících stran, je nutné se ptát, co udělala redakce Lidových novin pro to, aby bylo zpravodajství informující o konfliktu názorově vyvážené. Autor práce se pokouší na tyto otázky odpovědět na základě informací získaných z obsahové analýzy, přečtené odborné literatury i rozhovorů a konzultací s lidmi, kteří měli vliv na utváření mediálního obrazu rusko-čečenského konfliktu v českém prostředí. Součástí bakalářské práce je i přehled profesionálních a etických aspektů válečného zpravodajství. Nechybí ani chronologický...
Social and cultural status digital entertainment
Vnouček, Petr ; Švelch, Jaroslav (advisor) ; Nečas, Vlastimil (referee)
This work uncovers perceptions of the Czech society concerning cultural and social role of a digital entertainment (computer games and videogames) as a relatively new interactive media form. The author tries to verify validity of a presumption that the digital entertainment is an object of a cultural stigma that was formed by combination of various factors which are closely specified in the work. According to the author, present perception of the digital entertaiment in society is formed by a media panic that repeated itself regularly in the course of history. Amongst other significant determinants one can find certain stereotypical viewes, efforts of a ruling class to sustain status quo and struggle of various social groups over cultural dominance which leads to hierarchization of cultural tastes. Suggested cultural stigmatisation of the digital entertainment probably leads to a social stigmatisation of players, who submit to social pressures and often adapt their behaviour to general tastes. Essential part of the work is formed by a research based on qualitative and quantitative data collected from teachers and gymnasium (high schools) and elementary school students. The research supports a presumption that the negative view on the digital entertainment is subject to specific generational...

Interested in being notified about new results for this query?
Subscribe to the RSS feed.