National Repository of Grey Literature 156 records found  beginprevious147 - 156  jump to record: Search took 0.01 seconds. 
Schemes and stereotypes in the contemporary Czech historical prose of popular type
Bláhová, Klára ; Mocná, Dagmar (advisor) ; Peterka, Josef (referee)
This graduation thesis is focused on the contemporary Czech historical prose of popular type, in which history represents a mere background to stories of love, action or crime. We can find there an inspiration with the main genres of popular literature, as romances, adventure or detective stories are. The methodology is based on a comparison of the schemes and stereotypes of these popular genres and concrete historical novels or short stories by contemporary Czech authors. In conclusion I state, that the authors make use of generals principles of the popular literature, which apply to a historical subject matter, but the historical subject matter has the specificity, that implicates modification schemes and stereotypes of prenominal genres of the popular literature.
Literary Response Activities in Teaching Literature
Slavíková, Denisa ; Hausenblas, Ondřej (advisor) ; Peterka, Josef (referee)
The diploma thesis Literary Response Activities in Teaching Literature deals with the application of literary response in Czech schools. Literary response is defined on the basis of Louise Rosenblatt's transactional theory. The theoretical part explains by which means response activities can enrich teaching literature as they influence motivation, creativity, memorising, aesthetic perception and aesthetic fading. The supportive arguments for the application are also found in Framework Educational Programs for the secondary level. Other chapters focus on the practical approach. There are methods for successful introduction of responding in a classroom, such as making rules, process modeling and rules for creative education. They are followed by several activities described in detail, e.g. dramatization, story mapping, reading logs etc. The author tested the theoretical knowledge in teaching practice, and the last part depicts her experience. The Appendices contain a few useful worksheets on response activities.
Personal Literary Creation
Boček, Miroslav ; Peterka, Josef (advisor) ; Hník, Ondřej (referee)
V následujícím eseji mi půjde o detailní představení mého tvůrčího vývoje, k němuž došlo od zadání diplomové práce až do okamžiku, kdy byla dokončena (cca tedy od konce minulého roku, roku 2005, až po současnost, tj. po konec listopadu roku 2006). Dobu, která jejímu zadání předcházela, záměrně opomíjím, neboť jde o natolik složitý a proměnlivý proces, že by se esej zákonitě rozrostl do naprosté nepřehlednosti. Zmíním pouze to, že první básnické pokusy vznikaly přibližně kolem šestnáctého roku života, přičemž můj styl v následujících letech doznal řady změn a prudkých obratů. V posledních letech před zadáním diplomové práce ale moje tvůrčí činnost upadala do stále výraznější stagnace. Práce tak představovala pokus o znovuoživení vlastní tvorby. Jenom podotknu, že jsem do té doby psal "do šuplíku", nikde jsem svoji poezii nerecitoval, neprezentoval, což se na oné stagnaci podepsalo zásadním způsobem. Situace je nyní jiná: navázal jsem kontakty s jihočeskou básnickou "obcí" a zúčastnil se prvního autorského čtení.
From Perrault to Disney. The Mechanics of Adapting Classic Fairy-Tales
Maňourová, Zuzana ; Mocná, Dagmar (advisor) ; Peterka, Josef (referee)
Práce se zabývá různými přístupy k adaptacím klasické pohádky. Ty se mohou odlišovat již ve svých základních principech. Adaptace se mohou stát osobitým rozvinutím klasického pohádkového příběhu, nebo naopak ochuzenou, "zředěnou" napodobeninou původního textu, který se v této podobě stává triviální četbou, zproštěnou svého kouzla a umělecké hodnoty. Z hlediska těchto přístupů jsem rozdělila adaptace na dva základní typy, a to na adaptace, které respektují žánr krásné literatury (tj. adaptace umělecké) a adaptace digestované. Podle charakteru a rozsahu dalších úprav jsem rozlišila tři typy digestovaných adaptací.
Adaptations of the Fairy Tales of Hans Christian Andersen
Růžičková, Marie ; Mocná, Dagmar (advisor) ; Peterka, Josef (referee)
Práce se zabývá srovnávací analýzou originálních verzí dvou Andersenových pohádek (Císařovy nové šaty a Mořská ženka) a jejich adaptací a digestů. Na základě analýzy byly definovány mechanismy, které upravené verze používají. Podle charakteru a rozsahu úprav použitých v digestech a adaptacích jsem jednotlivé upravené verze pohádek rozdělila do tří skupin: 1) upravené verze, které téměř zachovávají dějové schéma pretextu, zjednodušení se týká pouze jazykové stránky textu 2) upravené verze, které upravují nebo zásadně mění dějová schémata a motivace jednajících postav při zachování hlavních atributů pretextu 3) upravené verze, pro které je pretext pouze námětem.
The Influence of the Poetry of Vladimir Holan on the Poets of the 1960?s
Rudovský, Martin ; Křivánek, Vladimír (advisor) ; Peterka, Josef (referee)
Práce na příkladu děl českých básníků: P. Cincibucha, I. Diviše, J. Hanzlíka, V. Janovice, R. Matyse, J. Peterky, V. Provazníkové, K. Sýse, J. Šotoly a P. Šrůta, vznikajících v 60. letech 20. století, rozkrývá první vlnu vlivu Holanovy poezie, která překotně vycházela ve stejné době. Tento vliv, dobovou kritikou a literárními historiky jen povrchně zmiňovaný, pomocí detailní analýzy konkretizuje a hodnotí, přičemž vedle vydaných básnických sbírek se opírá také o korespondenci, dobové recenze, sekundární literaturu a především o rozhovory s uvedenými básníky. Práce pak směřuje k následujícímu resumé: Ačkoliv se ukazuje, že Holanův vliv je třeba odkrývat v jeho konkrétních realizacích, některé Holanovy prostředky a motivy inspirují všeobecně, jako například: střet konkrét a abstrakt v genitivních metaforách, gnómy, verslibrismus vycházející z prozaické promluvy, propracovaná syntax a motiv zdi.
The Interpretation of Texts from the Far East in a Grammar School
Šulcová, Anna ; Hausenblas, Ondřej (advisor) ; Peterka, Josef (referee)
Cílem této diplomové práce je představit literaturu Dálného východu' z hlediska možnosti jejího využití při výuce vzdělávacího oboru český jazyk a literatura na gymnáziích. Povaha této práce je tedy didaktická, neaspiruje na literáměhistorické pojetí této rozsáhlé oblasti literatury. Možnost pracovat se studenty gymnázií s texty, které patří z pohledu evropského čtenářského publika do velmi vzdálené oblasti světové literatury, zamýšlím demonstrovat na osmi ukázkových lekcích, z nichž tři budou obohaceny o konkrétní reakce studentů. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Existenciální motivy v díle Jana Čepa
Grus, Michal ; Peterka, Josef (referee) ; Hogenová, Anna (referee)
Nazvali jsme naši práci Existenciální motivy v díle Jana Čepa. Tento název může někoho mylně svádět k domněnce, že budeme hovořit o existencialismu, tedy o existencialismu v literatuře, předem proto říkáme, že tomu tak není: V žádném případě není naším cílem dokázat, že námi vybraný autor náleží k tomu či onomu filozofickému směru. Namísto toho se pokusíme ukázat, jak jisté filozofické pojmy a pojmové konstrukce, především pak pojem existence, korespondují s některými motivy z oblasti krásné literatury, a na základě toho se pokusit vytvořit obraz člověka své doby, nazývané doba moderní. Slovo existencialismus přitom považujeme za metapojem reflektující explicitní reflexi existence; užívání tohoto pojmu, neřku-li snaha vtěsnat do jeho extenze dílo autora, který mimochodem existencialismus sám kritizoval, by nás nutily vést zobecňující hranice mezi jmény, která v naší práci zaznějí, a proto se mu pokud možno vyhýbáme. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
A Theory of Fictive Worlds and Interpretation
Chaloupka, Tomáš ; Jedličková, Alice (advisor) ; Peterka, Josef (referee)
Cílem této práce je "operacionalizací" pojmů teorie fikčních světů prověřit interpretační potenciál této teorie. Zjišťujeme, nakolik nám umožní popsat uspořádání fikčních světů konstruovaných fantastickými prózami Julia Cortázara a Gabriela Garcíi Márqueze. Zabýváme se především otázkou, zda jsou to heterogenní světy, rozdělené do více nesourodých domén s odlišnými modálními podmínkami, nebo jeden hybridní světy, které v sobě integrují přirozené i nadpřirozené, a jaká je role fantastické události v jejich významové výstavbě. Márquezovy a Cortázarovy prózy jsou z hlediska výstavby fikčního světa odlišné. V Cortázarových fantastických povídkách dochází k setkání dvou neslučitelných soukromých světů, fantastická situace pak vzniká znejistěním hranice mezi textovým skutečným světem a virtuálním světem ve vědomí fikční osoby. Iracionálno je tu tedy jakousi hlubší dimenzí, kterou je dáno prožít jen disponovaným jedincům a která znejišťuje (avšak nepopírá, protože situace zůstává až do konce dvojznačná) náš jednoznačný výklad světa. Naproti tomu u Márqueze je nadpřirozeno jednoznačně součástí textového skutečného světa. Fikční svět jeho děl prošel vývojem. V dílech nejsilněji spjatých s poetikou magického realismu se přirozené a nadpřirozené prolínají v rámci jednoho nedělitelného světa a nadpřirozené neporušuje,...

National Repository of Grey Literature : 156 records found   beginprevious147 - 156  jump to record:
See also: similar author names
57 PETERKA, Jiří
1 Peterka, J.
2 Peterka, Jan
4 Peterka, Jaroslav
57 Peterka, Jiří
Interested in being notified about new results for this query?
Subscribe to the RSS feed.