National Repository of Grey Literature 3 records found  Search took 0.01 seconds. 
Commenius', Locke's and Rousseau's Image of Child
Šístek, Martin ; Pelcová, Naděžda (advisor) ; Krámský, David (referee)
The seeds to the contemporary understanding of a child as a unique human being that deserves the highest degree of protection and care, were planted in the 17th and 18th century. The writings of the philosophers J.A.Comenius, John Locke and J.J. Rousseau have significantly contributed to this modern-era "turn toward the child". Using the background of individual scholars' opinions and ideas, the author is studying or noticing in what each of the thinkers sees the basis of uniqueness and irreplaceability of childhood.
Commenius', Locke's and Rousseau's Image of Child
Šístek, Martin ; Pelcová, Naděžda (advisor) ; Krámský, David (referee)
The seeds to the contemporary understanding of a child as a unique human being that deserves the highest degree of protection and care, were planted in the 17th and 18th century. The writings of the philosophers J.A.Comenius, John Locke and J.J. Rousseau have significantly contributed to this modern-era "turn toward the child". Using the background of individual scholars' opinions and ideas, the author is studying or noticing in what each of the thinkers sees the basis of uniqueness and irreplaceability of childhood.
Portrayal of Children in Komenský, Locke and Rousseau
Šístek, Martin ; Pelcová, Naděžda (advisor) ; Hogenová, Anna (referee)
Když jsem se před čtyřmi lety stal oddílovým vedoucím na dětském letním táboře, svářely se v mém prožívání dvě kontrární tendence. Na jedné straně mě práce s dětmi hluboce naplňovala, na straně druhé mě atakoval silný pocit odpovědnosti za svěřence. Nemaje zkušeností, tápal jsem v běžných denních situacích, jak se co nejlépe zachovat, aby se problémy vyřešily pokud možno s nejmenšími možnými zápornými dopady na život dětí. Bezmocnost, kterou pravdivý vychovatel pociťuje před složitou skutečností výchovy, před těmi jejími antinomiemi, které nelze jednou provždy vyřešit, mě přivedla ke studiu pedagogických klasiků. Na rozdíl od deskriptivních dějin pedagogiky umožňuje filosofie výchovy zkoumat pedagogické myslitele ze širšího hlediska. Umožňuje reflexi jejich díla v rámci širších celků. Tato reflexe pak slouží k většímu rozhledu v tíživém chvění oněch výchovných antinomií, které pak už nejsou pravdivým vychovatelem přijímány jen jako prokletí, nýbrž jako odvaha vydávat se na nikdy nekončící dobrodružnou cestu za Pravdou, Krásou a Dobrem, za touto trojicí, kterou výchova v širším i užším smyslu slova zcela jistě je.

Interested in being notified about new results for this query?
Subscribe to the RSS feed.