Original title:
Obraz dítěte u Komenského, Locka a Rousseaua
Translated title:
Commenius', Locke's and Rousseau's Image of Child
Authors:
Šístek, Martin ; Pelcová, Naděžda (advisor) ; Krámský, David (referee) Document type: Rigorous theses
Year:
2007
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] 17. a 18. století připravuje půdu pro moderní chápání dítěte jako svébytné lidské bytosti hodné nejvyšší ochrany a péče. K tomuto novověkému "obratu k dítěti" významně přispělo dílo filosofů Jana Amose Komenského, Johna Locka a Jeana Jacquese Rousseaua. Autor si na pozadí myšlenkových názorů jednotlivých myslitelů všímá, v čem pro každého z nich spočívá jedinečnost a nenahraditelnost dětského věku.The seeds to the contemporary understanding of a child as a unique human being that deserves the highest degree of protection and care, were planted in the 17th and 18th century. The writings of the philosophers J.A.Comenius, John Locke and J.J. Rousseau have significantly contributed to this modern-era "turn toward the child". Using the background of individual scholars' opinions and ideas, the author is studying or noticing in what each of the thinkers sees the basis of uniqueness and irreplaceability of childhood.
Keywords:
Comenius; Enlightenment; Humanism; image of a child; Locke; Rousseau; humanismus; Komenský; Locke; obraz dítěte; osvícenství; Rousseau
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/12717