Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 362 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.02 vteřin. 


Význam emocí pro socializaci dítěte předškolního věku
ČERNOCHOVÁ, Tamara
Bakalářská práce se zabývá významem emocí pro socializaci dítěte v mateřské škole a poukazuje na možné způsoby jejich rozvíjení a kultivace. V teoretické části jsou objasněny pojmy emoce, socializace, emoční inteligence v souvislosti s předškolním věkem a upozornění na jejich pozici v předškolním vzdělávání, určenou Rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání. V praktické části je zpracovaný projekt na rozvoj emoční inteligence dětí předškolního věku a je provedena evaluace vzdělávacích výsledků. V závěru bakalářské práce jsou uvedeny výsledky a zhodnocení projektu.

Rozvoj hudebních dovedností u dětí předškolního věku.
CANDROVÁ, Alena
Bakalářská práce má za cíl zaměřit se na rozvoj hudebních dovedností dětí předškolního věku prostřednictvím činností v mateřské škole. Skládá se z části teoretické a části praktické. Teoretická část se věnuje otázkám vývoje předškolního dítěte a jeho hudebních schopností a dovedností, možnostmi jejich rozvíjení. V praktické části bylo nutné sestavit tříměsíční program zaměřený na rozvoj hudebních dovedností a prakticky jej zrealizovat s dětmi v prostředí mateřské školy. Spolupracovala jsem se skupinou šesti dětí. Na základě studie, ve které jsem použila metodu pozorování a prověrky hudebních schopností, jsem došla k závěru, že u všech šesti dětí došlo po aplikaci programu na rozvoj hudebních dovedností k rozvoji hudebního sluchu, hudební představivosti a paměti, rytmického i tonálního cítění.

Spolupráce rodiny a mateřské školy při rozvoji osobnosti dítěte
HÁZIOVÁ, Martina
Záměrem této bakalářské práce je podrobněji analyzovat představy rodičů o jejich spolupráci s mateřskou školou, současný stav spolupráce i očekávání pedagogů od rodičů svěřených dětí. Teoretická část obsahuje legislativní vymezení předškolního vzdělávání, rodinu a principy rodinných vztahů, dále mateřskou školu i její současné možností spolupráce s rodinou. Závěr teoretické části je věnován osobnosti dítěte. Součástí praktické části je výzkum prováděný velmi podrobnou dotazníkovou metodou v konkrétní mateřské škole. Výsledky výzkumu jsou graficky zpracovány a vyhodnoceny, nechybí ani vlastní postřehy výzkumníka. Očekávání rodičů, pedagogů i nové poznatky z teoretické části shrnuje závěr práce.

Romské dítě v předškolním vzdělávání
ŘEHÁKOVÁ, Lenka
Cílem této bakalářské práce je usnadnit průběh realizace povinné předškolní docházky romských dětí poskytnutím teoretických informací, relevantních dat předškolním pedagogům a příběhů dobré praxe, které se realizují zejména díky spolupráci mateřských škol s pracovníky neziskových organizací. Teoretická část práce se zaměřuje na popis současného stavu předškolního vzdělávání romských dětí a některých charakteristik Romů zejména v souvislosti s jejich vzděláváním. Praktická část práce definuje dva výzkumné cíle, které na sebe navazují. Prvním cílem je identifikovat důvody, které vedou romské rodiče k ukončení docházky jejich dětí do mateřských škol. Druhým cílem je odkrýt možnosti, které povedou k adaptaci dítěte v mateřské škole a následnému setrvání v ní. K dosažení výzkumných cílů byl použit kvalitativní výzkum, v rámci kterého byla použita metoda případových studií. Použitými výzkumnými technikami byly rozhovor a pozorování. Z výzkumné části vyplynuly jednak známé důvody spojované s nízkou docházkou romských dětí do mateřských škol, jako jsou finanční důvody a nedůvěra romských rodičů, ale také specifické faktory, kterými byly například pro rodinu nesplnitelné požadavky mateřské školy či nerespektování sourozeneckých vazeb. Jako faktory, které pozitivně ovlivňují vstup romského dítěte do mateřské školy, z výzkumu vyplynuly především aktivity realizované předškolními kluby. Proto je mým závěrečným doporučením podporovat spolupráci mezi mateřskými školami a předškolními kluby, neziskovým sektorem a státními institucemi, odborem sociálních věcí a školství, neboť jejich spolupráce může usnadnit předškolní vzdělávání romských dětí.

Rozvoj fonologických a morfologických schopností u dítěte předškolního věku
HADAČOVÁ, Lenka
Tato bakalářská práce je zaměřena na fonologické a morfologické dovednosti dětí předškolního věku, které ovlivňují rozvoj čtenářské gramotnosti. Cílem práce bude naznačení možností rozvoje těchto schopností v podmínkách mateřské školy typu Montessori. Práce je rozdělena na dvě části, teoretickou a praktickou. Teoretická část se zabývá základními principy Montessori pedagogiky, dále je pozornost zaměřena na proces osvojování si jazyka a jazykové roviny řeči. V závěru teoretické části jsou uvedeny pomůcky, které jsou běžnou součástí Montessori prostředí, díky nimž si děti osvojují základní poznatky v oblasti jazyka již v mladším předškolním věku. V praktické části jsou stanoveny výzkumné otázky vztahující se k tématu a je provedeno kvalitativní šetření dětí předškolního věku. V rámci tohoto šetření je zjišťován výchozí stav fonologických a morfologických schopností pomocí standardizovaných testů. Na základě zjištěných výsledků budou děti po dobu 6. měsíců motivovány k aktivitám a k práci s pomůckami, které mají podpořit rozvoj oslabených oblastí. Jednotlivé výzkumné metody jsou popsány v metodické části. Aktivity pro oslabené oblasti včetně vyhodnocení předcházejí porovnání výsledků vstupních a kontrolních testů. V závěru jsou zodpovězeny výzkumné otázky a provedeno shrnutí.

Celiakie a její dopad na život dítěte v mladším školním věku.
MIKEŠOVÁ, Annemarie
Celiakální sprue neboli celiakie vede k doživotnímu dodržování bezlepkové diety, tzn. k celkovému vyloučení glutenu ze stravy. Při celiakii se uvolňují protilátky, které působí autoimunitně a postihují tak vlastní tkáň tenkého střeva, přičemž k odpoutání protilátek dochází přítomností glutenu v potravě. V patologickém procesu vzniká porucha morfologie stěny tenkého střeva a snižuje se tak výška střevních klků (záhybů), které jsou fyziologicky na každé střevní sliznici přítomny. Při závažném stavu vzniká subtotální nebo totální atrofie střevních klků,tzn. částečné nebo i úplné vymizení. Toto poškození sliznice ústí v chronické zánětlivé procesy, které způsobují poruchu vstřebávání. Celiakální sprue je chronickým, autoimunitním onemocněním, které vzniká na genetickém podkladě nebo vlivem imunitní reakce.Základní a jediná léčba spočívá v celoživotním vyloučení glutenu ze stravy,tzn. potlačení toxických bílkovin, které se nacházejí v obilných zrnech. Celiakální sprue patří mezi nevyléčitelné choroby a samozřejmostí je předcházet komplikacím, které mohou nastat v souvislosti se špatnou životosprávou.V současnosti se význam přikládá prevenci, která je vysvětlována ve třech základních úrovních tzn. na úrovni primární, sekundární nebo terciární. Základem je primární prevence, kde dochází k vyhledávání incidence onemocnění. Velký vliv na vznik onemocnění má hlavně doba, kdy je do těla dítěte poprvé přidáván lepek. Bakalářská práce s názvem Celiakie a její dopad na život dítěte v mladším školním věku byla zpracována na teoretickém podkladě a východiskem není žádné výzkumné šetření. V jednotlivých kapitolách a podkapitolách je zachycena problematika jen z teoretického hlediska. Veškeré informace, které jsou v práci uvedeny, vycházejí z českých i zahraničních bibliografických publikací. Tyto publikace byly napsány odborníky, gastroenterology, pediatry či dietology, kteří se na celiakii zaměřují a snaží se ji včasně detekovat a kvalitně léčit. Cílem práce bylo zmapovat na základě dostupné literatury problematiku celiakie u dětí v mladším školním věku se zaměřením na specifika práce sestry. Problematika onemocnění byla vyhledávána v bibliografických publikacích a na internetu. Na základě stanoveného cíle byla pro zpracování bakalářské práce zvolena výzkumná metoda syntézy, explanace či demonstrace dat. Za základní problémy u tohoto onemocnění považujeme ekonomickou stránku věci. Ukázalo se, že jen minimální část českých pojišťoven poskytuje příspěvek na stravování celiakům. Zjištěno bylo i to, že v mnoha státech Evropské unie existuje tzv. komunitní péče, která je poskytována komunitní sestrou. V České republice tento trend neexistuje i přesto, že je možnost daný obor studovat na navazujícím magisterském studiu. Sestra je nezastupitelným členem a stěžejním pilířem multidisciplinárního týmu. Sestra má dále významné kompetence v péči o pacienta a tvoří nenahraditelné místo v oboru ošetřovatelství. Výstupem teoretické práce je vytvoření uceleného pohledu na okruh problému v souvislosti s celiakií u dětí mladšího školního věku.

Kvalitativní výzkum vlivu předsudků, stereotypů na sociální začlenění dětí předškolního věku
PEKÁROVÁ, Lenka
Tématem této práce je zjistit, jaký vliv mají předsudky a stereotypy na socializaci dětí předškolního věku, zejména na jejich začlenění do skupiny vrstevníků v mateřské škole. V teoretické části je popsána problematika předsudků a stereotypů ve společnosti, jejich vliv a přenos na děti předškolního věku. Dále se věnuje adaptaci dítěte, socializaci, a komunikaci dětí předškolního věku, jejich kognitivnímu, emočnímu a sociálnímu vývoji. Výzkum v praktické části je zpracován v osmi kazuistikách dětí z minoritních komunit, a dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí. Závěr práce shrnuje výsledky výzkumu, objasňuje různé příčiny a důsledky vzniku a vlivu předsudků, stereotypů na socializaci a integraci dětí, i na jejich psychický a sociální vývoj.

Vývoj kresebného projevu dítěte předškolního věku a jeho zvláštnosti
PETERKOVÁ, Lenka
Bakalářská práce je zaměřena na vývoj dětské kresby a to konkrétně postavy člověka. Zaměřím se na vývoj kresby ve třech věkových skupinách. V teoretické části charakterizuji vývoj dítěte předškolního věku od nástupu do mateřské školy až po ukončení docházky do mateřské školy. V praktické části budu sledovat kresebný vývoj ve skupinách deseti dětí, od kterých jsem nasbírala obrázky zhruba rozmezí jednoho roku. Konkrétně grafický typ- postava. Praktickou část doplním o náměty pro rozvoj dětské kresby postavy předškolních dětí.

Domácí příprava žáků mladšího školního věku na školu
Tomanová, Kateřina ; Šulová, Lenka (vedoucí práce) ; Šturma, Jaroslav (oponent)
Diplomová práce se zabývá tématem domácí přípravy na školu žáků mladšího školního věku, zejména součinností školy, rodičů a dítěte v procesu domácí přípravy. V teoretické části diplomové práce se zabýváme vztahem dospělých a dětí v historii. Dále se zabýváme socializací dítěte a vývojovými aspekty v předškolním a mladším školním věku. V dalších kapitolách se věnujeme nástupu dítěte do školy, školnímu vzdělávání a domácí přípravě dětí mladšího školního věku z hlediska spolupráce školy, rodiny a dítěte. V empirické části se zabýváme postoji dětí a jejich rodičů k domácí přípravě a zapojení se rodičů do domácí přípravy v první a druhé třídě. Zajímáme se zejména o rozdíl či shodu v dané problematice u žáků prvních a druhých tříd. Výzkum je koncipovaný jako kvalitativně - kvantitativní. V kvalitativní části se tématu věnujeme z pohledu dětí, v kvantitativní části z pohledu dětí a jejich rodičů. Diplomová práce je součástí studie podporované GA ČR č. GAČR 406/04/0316, který realizuje katedra Psychologie na Filozofické fakultě, Univerzity Karlovy. Klíčová slova: domácí příprava, domácí úkoly, zapojení rodičů, spolupráce, rodiče, žák, škola, mladší školní věk.