Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 22 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.03 vteřin. 


Pojetí KOSMOS v Janově evangeliu
LIŠKA, Jan
Diplomová práce se zabývá otázkou, jak je v Janově evangeliu chápán pojem KOSMOS, který lze do češtiny přeložit jako {\clq}qsvět``. Zkoumá všechny verše v Janově evangeliu, ve kterých se o KOSMOS hovoří a samozřejmě i jejich kontext, který je nutný k pochopení zkoumaného pojmu. Cílem diplomové práce je určit, v jakém smyslu evangelista pojem KOSMOS používá.

Pojetí moci v Janově evangeliu
LIŠKA, Jan
Diplomová práce se zabývá mocí v Janově evangeliu, konkrétně pojmem EXOUSIA, který znamená moc nebo pravomoc. Věnuje se jednotlivým úryvkům Janova evangelia, ve kterých evangelista pojem EXOUSIA používá, zkoumá kontext, ve kterém je tento pojem použit a pokouší se přesněji určit, v jakém smyslu je tento pojem užíván. Tím se snaží tato práce zodpovědět otázku, jak evangelista pojem moc (EXOUSIA) chápe.

Pojetí lásky v janovské literatuře
STROPEK, Ivan
Diplomová práce se zabývá pojetím lásky v janovské literatuře, zejména v Janově evangeliu a jeho listech. Statisticky zpracovává výskyty slov vyjadřujících lásku, které Jan používá. Poté se věnuje jednotlivým perikopám, ve kterých jsou tato slova použita. Hlouběji se zaměřuje na ta místa, kde je vystižen některý důležitý aspekt vnímání lásky.


Umění jako interpretační proces
KODÝTKOVÁ, Ludmila
Práce se zabývá významem umění v interpretačním procesu biblických témat. Rozebírá obraz Ignáce Viktoriina Raaba ?Ježíšova rozmluva s Nikodémem? a srovnává ho s odpovídajícím textem z Janova evangelia (Jan 3,31?21). Nalézá se zde interpretace daného biblického textu včetně srovnání ekumenického překladu bible a Jeruzalémské bible. Daná část textu evangelia je podrobně rozepsána a analyzována. Část zabývající se obrazem předkládá obraz doby a specifikaci uměleckého směru baroko a rokoko. Přináší informace o autorově životě a jeho díle. Podrobně rozebírá obraz po stránce umělecké. V poslední částí práce se nachází porovnání obrazu a evangelia.

Eucharistie v Janově evangeliu
POLÁČEK, Martin
Práce se zabývá pojetím eucharistie v Janově evangeliu. První kapitola je věnována pojmům eucharistie, Večeře Páně a Poslední večeře, a také jistému dělení možných přístupů k sakramentalitě v Janově evangeliu. V dalších kapitolách se pak již podrobně zabývá pěti místy Janova evangelia, která jsou v souvislosti s eucharistií nejčastěji uváděna. Je to svatba v Káně (2,1-11), eucharistický úryvek (6,51-58), umývání nohou učedníkům (13,1-20), o kmeni a ratolestech (15,1-17), probodení Ježíšova boku (19,34). Práce se snaží problematiku řešit v co nejširších souvislostech včetně případných Janových inspiračních zdrojů, aby se tak ukázala vzájemná provázanost těchto míst a hluboká teologická koncepce celého evangelia. Za tím, že ustanovení eucharistie je z Poslední Večeře přesunuto do {\clqq}řeči o chlebu života`` v 6. kap. a je nahrazeno mytím nohou, se skrývá zcela konkrétní intence evangelisty. Zřejmě hrozilo, že se eucharistie stane magickým prostředkem, bez pevného vztahu ke vtělení a Ježíšově obětní smrti, které kladou své nároky na život obce křesťanů. Téma svátostí je tak podřízeno kristologickému akcentu.

"Nebojte se!" v díle Jana Pavla II.
VALASOVÁ, Eva
Práce se zabývá poselstvím Jana Pavla II. dnešnímu světu. Poselství, kterým se Jan Pavel II. odvolával, na slova našeho Spasitele Ježíše Krista jsou: {\clq}qNebojte se!`` Přibližuje poselství, o kterém Svatý otec psal do dnešní doby. Poselství ukazují ve světle víry jako stále aktuální výzvu. V průběhu staletí otázka lidského strachu, úzkosti a bolestí neztratila nic ze své aktuálnosti. Poukazuje na pramen lidského strachu, z kterého pochází, tak jak jej vystihl Svatý otec. Poukazuje na otázku lidského strachu, z historického, biblického a psychologického hlediska. Práce vystihuje nadějí, o které psal Svatý otec a tou je přijetí radostného poselství evangelia, život z víry postavený na Kristu. Cílem je uvědomění si toho, k čemu Jan Pavel II. vyzýval lidstvo: {\clq}qUvědom, jsi, člověče, že jsi milován Bohem``. Milován a vykoupen krví Ježíše Krista k pravé svobodě. Protože pravá láska zahání strach.

Janovo evangelium a historie
Plíšek, Jonáš ; Roskovec, Jan (vedoucí práce) ; Pokorný, Petr (oponent)
ZÁMĚREM MÉ PRÁCE JE PROZKOUMAT, NAKOLIK JE JANOVO EVANGELIUM - JMENOVITĚ PAK JÍM VYKRESLENÝ JEŽÍŠ - V POHLEDU SOUČASNÉHO BÁDÁNÍ HISTORICKY PLAUSIBILNÍ. METODOLOGICKY VYCHÁZÍM Z KOMPARACE SE SYNOPTIKY, V KONFRONTACI S KOMENTÁŘI A VÝBĚREM RELEVANTNÍ ODBORNÉ LITERATURY. SNAŽÍM SE DEMONSTROVAT, ŽE CO DO HISTORICITY JE NA TOM JAN LÉPE, NEŽ SE OBECNĚ MÁ ZA TO. SAMOZŘEJMĚ NIKOLIV EVANGELIUM JAKO CELEK. ALE JEDNOTLIVÉ, V EVANGELIU ROZTROUŠENÉ A NA PRVNÍ POHLED NEDŮLEŽITÉ DETAILY POUKAZUJÍ NA PŘEKVAPIVĚ PŘESNOU OBEZNÁMENOST ČTVRTÉHO EVANGELISTY NAPŘ. S TOPOGRAFICKÝMI A SPOLEČENSKÝMI DETAILY JERUZALÉMA PŘED PÁDEM CHRÁMU. PRVNÍ DVĚ KAPITOLY PRÁCE JSOU VĚNOVÁNY HISTORICKÉMU VÝVOJI TÉTO OTÁZKY, OD PRVNÍCH STOLETÍ PO SOUČASNOST, DÁLE PAK HERMENEUTICKÝM OBTÍŽÍM, JEŽ TAKOVÝTO ZÁMĚR NEZBYTNĚ PROVÁZEJÍ. TŘETÍ, STĚŽEJNÍ KAPITOLA JE ZASVĚCENA EXEGEZI JEDNOTLIVÝCH KAPITOL JANOVA EVANGELIA - Z VĚTŠÍ ČÁSTI PAŠIJNÍHO PŘÍBĚHU -, V NICHŽ HLEDÁM SKRYTOU HISTORII.