Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 4 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Proměna vnímání upíra v západní kultuře od raného novověku po současnost : posouzení marginálního kulturního jevu v intencích civilizační teorie Norberta Eliase
Konečná, Zuzana ; Horský, Jan (vedoucí práce) ; Šubrt, Jiří (oponent)
Práce se zabývá vývojem proměny vnímaní upíra v západní kultuře od raného novověku po současnost. Upír se dnes v západní kultuře těší velké oblibě a zaujímá v ní neochvějné místo. Upíři současnosti jsou přitažliví a v podstatě ne nebezpeční. Předmětem této práce je snaha zjistit, zda tomu tak bylo i v předchozích staletích. Práce si všímá změn ve vzhledu a charakteru, a to jak fiktivní postavy, tak také "reálných upírů". Na základě analýzy vybraných fiktivních děl (literárních i obrazových) od konce 18. století, kdy upír vstoupil do západní fikce, ukazuje, jak se postupně proměňuje obraz, který této nadpřirozené bytosti Západ přisuzuje. Nezbytnou součástí toho, jak kultura vnímá určitý jev, je také víra v tento jev. Proto se v práci zabývám také tím, jak Západ v průběhu času tento fenomén vysvětloval. Práce dále seznamuje s teorií civilizačního procesu Norberta Eliase. Analýza proměny vnímání upíra v západní kultuře sleduje její stopy a zjištěné výsledky s ní porovnává, přičemž si dává za cíl odpovědět na otázku, zda se vnímání upíra proměňovalo v intencích této teorie.
Africká kultura jako inspirační zdroj západního umění
Klicperová, Lucie ; Půtová, Barbora (vedoucí práce) ; Soukup, Václav (oponent)
Práce je zaměřena na inspirační vlivy afrického umění, odrážející se v tvorbě západních umělců. Je rozčleněna do několika kapitol, v nichž se autor chronologicky zabývá prvky africké kultury v západních výtvarných dílech od 19. století do poloviny 20. století. V práci je věnována pozornost procesu objevování afrického kontinentu Evropany, od kterého se autor teoreticky odráží. Dále rozpracovává téma obchodu s africkými artefakty a jejich vývoz do Evropy, jehož prostřednictvím proniklo africké umění do povědomí širší veřejnosti a došlo tak k další fázi kontaktu a určitého dialogu mezi těmito dvěma světy. V první části autor odhaluje historický kontext euro-afrických vztahů obecně. V následujících kapitolách se pak věnuje výtvarným projevům, které jsou výsledkem těchto vztahů. Na základě analýzy odborné literatury srovnává zdroj pronikání afrických prvků do západního umění v dějinném kontextu, mapuje tyto tendence až do 20. století a věnuje se proměnlivosti obrazu cizí kultury skrze umění. Výsledkem práce je shrnutí dosavadních poznatků z dané oblasti a nastolení otázek po významu a výsledcích kulturního kontaktu na úrovni uměleckých artefaktů, jeho projevech a přetvoření obrazu cizí kultury. Klíčová slova: primitivní umění, evropské výtvarné umění, umělecké směry 20. století, africká kultura,...
Proměna vnímání upíra v západní kultuře od raného novověku po současnost : posouzení marginálního kulturního jevu v intencích civilizační teorie Norberta Eliase
Konečná, Zuzana ; Horský, Jan (vedoucí práce) ; Šubrt, Jiří (oponent)
Práce se zabývá vývojem proměny vnímaní upíra v západní kultuře od raného novověku po současnost. Upír se dnes v západní kultuře těší velké oblibě a zaujímá v ní neochvějné místo. Upíři současnosti jsou přitažliví a v podstatě ne nebezpeční. Předmětem této práce je snaha zjistit, zda tomu tak bylo i v předchozích staletích. Práce si všímá změn ve vzhledu a charakteru, a to jak fiktivní postavy, tak také "reálných upírů". Na základě analýzy vybraných fiktivních děl (literárních i obrazových) od konce 18. století, kdy upír vstoupil do západní fikce, ukazuje, jak se postupně proměňuje obraz, který této nadpřirozené bytosti Západ přisuzuje. Nezbytnou součástí toho, jak kultura vnímá určitý jev, je také víra v tento jev. Proto se v práci zabývám také tím, jak Západ v průběhu času tento fenomén vysvětloval. Práce dále seznamuje s teorií civilizačního procesu Norberta Eliase. Analýza proměny vnímání upíra v západní kultuře sleduje její stopy a zjištěné výsledky s ní porovnává, přičemž si dává za cíl odpovědět na otázku, zda se vnímání upíra proměňovalo v intencích této teorie.
Multikulturalismus v Evropě - integrace muslimské menšiny
Mikolášová, Martina ; Havlová, Radka (vedoucí práce) ; Druláková, Radka (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá politikou integrace a multikulturalismu. Práce mapuje situaci v Evropě, kde se potkávají zástupci západní a islámské kultury v podobě muslimských menšin s většinovým evropským obyvatelstvem. Tato práce hledá odpověď na otázku, zda kulturní rozdíly mezi západní a islámskou kulturou mají vliv na politiku integrace a multikulturalismu v Evropě. Odpověď je hledána skrze analýzu akademické debaty na téma dialogu nebo střetu kultur. Praxe této problematiky je ukázána na dvou případových studiích, Německa a České republiky.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.