Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 26 záznamů.  začátekpředchozí17 - 26  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Žákovské strategie řešení úloh na ZŠ a SŠ
Hoffmann, Jan ; Novotná, Jarmila (vedoucí práce) ; Mošna, František (oponent)
Diplomová práce Žákovské strategie řešení úloh na ZŠ a SŠ přináší pohled na problematiku, která je nastíněna názvem. Přitom je zacílena na žákovské strategie řešení úloh, které úzce souvisí s informační gramotností. V práci nejprve vymezuji základní pojmy pro oblast slovních úloh. Následně se zaměřuji na teoretické poznatky z oblasti samotných strategií řešení úloh. Obsahem experimentální části práce je průzkum žákovských řešení osmi vybraných úloh, pomocí kterého jsem hledal odpověď na tři základní otázky této práce. Samotný experiment je rozdělen do dvou větví. Jedna větev experimentu probíhala na nižším stupni víceletých gymnázií, druhá na vyšším stupni víceletých gymnázií a v malé míře i na střední škole. Teoretická část obsahuje pohledy různých autorů na problematiku úloh a slovních úloh. Tyto jednotlivé přístupy představuji a porovnávám. Výsledkem je vymezení pojmů potřebných pro experimentální část práce. Hlavním cílem experimentální části práce je nalezení odpovědí na tři základní otázky této práce, s využitím údajů z nižšího i vyššího stupně víceletých gymnázií. Zaměřil jsem se přednostně na úlohy zahrnující oblast práce s daty, závislostmi a statistikou, která také úzce souvisí s využitím algebraických zápisů a problematikou matematických funkcí. Úlohy pro experimentální část práce jsem...
Návrh pracovních listů pro výuku matematiky na 2. stupni základních škol
ONDRÁČKOVÁ, Kamila
Tato bakalářská práce s názvem Návrh pracovních listů pro výuku matematiky na 2. stupni základních škol obsahuje 4 pracovní listy. Každý pracovní list je určen pro jeden ročník druhého stupně základní školy a je členěn do několika podkapitol. Každá podkapitola obsahuje 2 netradiční příklady. Součástí každého pracovního listu jsou jednotlivá řešení s podrobným postupem.
Slovní úlohy na 2. stupni základní školy
GUBÁNI, Barbora
Ve své bakalářské práci se zabývám řešením slovních úloh na druhém stupni základní školy. Cílem mé práce je přiblížit různé způsoby řešení slovních úloh. Práci jsem rozdělila na dvě části. První část se zabývá teorií, kde vysvětlím, co jsou to slovní úlohy, jak se počítají a jaké máme typy slovních úloh. Druhá část je praktická, kde ukážu, jak se úlohy počítají a popřípadě porovnám jaký způsob řešení je pro daný typ úlohy snadnější.
Symetrický a asymetrický kontext slovních úloh a jeho vliv na úspěšnost žáků a jejich chyby
Matějková, Klára ; Vondrová, Naďa (vedoucí práce) ; Novotná, Jarmila (oponent)
Práce se zabývá souvislostí mezi formulací matematických slovních úloh a jejich správným pochopením u žáků. Hlavní pozornost je věnována sémantickým vodítkům přítomným v zadání slovní úlohy. Práci lze rozdělit na dvě části. V první části, která poskytuje teoretický rámec celé práci, je vymezení pojmu slovní úloha. Zmíněny jsou fáze řešení slovních úloh a možné klasifikace slovních úloh. Větší pozornost je věnována úlohám s antisignálem a jsou zavedeny nové pojmy asymetrického a symetrického kontextu, tzv. sémantických vodítek. Následuje rešerše několika souvisejících zahraničních výzkumů. Jádrem práce je druhá část obsahující výzkum zkoumající, zda budou žáci úspěšnější při řešení úloh s asymetrickým kontextem než v úlohách se symetrickým kontextem. Tento vliv byl zkoumán na dvou typech úloh a pro čtyři věkové kategorie. Výzkum probíhal za pomoci krátkých testů a účastnilo se ho 503 žáků vybraných pražských základních škol a gymnázií a studentů Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy. Vyšší úspěšnost pro asymetrický kontext než pro symetrický se potvrdila u slovních úloh na dělení u všech účastníků kromě vysokoškolských studentů a u úloh na zápis rovnice byli úspěšnější pouze žáci 2. ročníku SŠ. Součástí práce je návrh možného využití získaných výsledků. KLÍČOVÁ SLOVA Slovní úloha, strategie řešení,...
Cesty a strategie žáků 10-12letých při řešení vybraného typu slovních úloh
Strnádková, Ivana ; Jirotková, Darina (vedoucí práce) ; Hejný, Milan (oponent)
Název: CESTY A STRATEGIE ŽÁKŮ 10-12 LETÝCH PŘI ŘEŠENÍ VYBRANÉHO TYPU SLOVNÍCH ÚLOH Abstrakt Diplomová práce je zaměřena na problematiku vybraných slovních úloh, které dělají všeobecně žákům problémy při jejich řešení. V první, teoretické části diplomové práce, jsou vymezeny a charakterizovány používané slovní úlohy, kterými se zabývá tato práce. Jedná se o slovní úlohy s antisignálem, dynamické, komplementární a grafické. V další části je jejich typologie a postupy, jak tvořit slovní úlohy. Dále jsou zde nastíněny strategie řešení slovních úloh a práce s chybou žáka i učitele. Ve druhé části práce je realizován experiment u každého z typů slovní úlohy, které jsou popsány v teoretické části, a jeho následná analýza na základě strategií žákovských řešení. Tyto strategie jsou dále podrobněji popsány, analyzovány a komentovány. Klíčová slova slovní úloha, strategie řešení, chyba, příčiny chyby, uchopení slovní úlohy
Slovní úlohy v prvním a druhém ročníku základní školy
Weinzettel, Pavla ; Kaslová, Michaela (vedoucí práce) ; Bureš, Jiří (oponent)
NÁZEV: Slovní úlohy v prvním a druhém ročníku základní školy AUTOR: Pavla Weinzettel KATEDRA: Katedra matematiky a didaktiky matematiky VEDOUCÍ PRÁCE: PhDr. Michaela Kaslová ABSTRAKT: Tématem této diplomové práce jsou slovní úlohy pro první a druhý ročník základní školy. Práce se blíže zabývá slovními úlohami, které jsou publikovány v učebnicích nakladatelství Alter a Prodos. Cílem práce je analyzovat slovní úlohy v těchto učebnicích a klasifikovat je podle zvolených kritérií (kontext, metoda řešení, užití času, nestandardní slovní úlohy). Dílčím úkolem práce je porovnat analýzu slovních úloh v učebnicích, které žáci používají, se slovními úlohami, které jsou tito žáci schopni sami vytvořit. Výsledky práce poukazují na důležitost role učitele ve výuce matematiky. Učitel by měl k učebnicím přistupovat kriticky a snažit se slovní úlohy v učebnicích obohatit o chybějící typy ze všech analyzovaných hledisek. Zařazením takových typů úloh, které v učebnicích chybí, učitel zvyšuje zájem žáků na jejich řešení a předchází vytváření formalismů. Práce ukazuje nástroje, které může učitel použít v praxi pro hodnocení učebnic a pro dílčí diagnostiku žáka z hlediska míry jeho chápání pojmu slovní úloha. KLÍČOVÁ SLOVA: slovní úloha, typy zadání slovních úloh, analýza učebnic
Obtíže žáků při řešení vybraných slovních úloh z výzkumu TIMSS
Matěka, Petr ; Vondrová, Naďa (vedoucí práce) ; Novotná, Jarmila (oponent)
Obtíže žáků při řešení vybraných slovních úloh z výzkumu TIMSS. (Diplomová práce.) Abstrakt Teoretická část práce obsahuje popis mezinárodních srovnávacích výzkumů, konkrétně PISA a TIMSS, a analyzuje výsledky českých žáků. Jsou vytipovány oblasti, v nichž byli naši žáci neúspěšní, a z nich byla vybrána oblast slovních úloh a jejich matematizace. Dále je vymezen pojem řešitelská strategie a uvedeny některé relevantní výzkumy z této oblasti. Jádrem práce je experimentální část, jejímž cílem je zjistit, jaké strategie žáci volí při řešení vybraných úloh ze studie TIMSS a na čem v tomto řešení selhávají, a to prostřednictvím analýzy písemných řešení žáků doplněných rozhovory s nimi. Příčiny, proč byli naši žáci v těchto úlohách v TIMSS 2007 neúspěšní, jsem hledal v chybách, kterých se řešitelé dopustili, přičemž jsem se zaměřil na to, v jaké fázi řešitelského procesu se objevily. Účastníky výzkumu byli žáci 9. ročníků základních škol, kteří řešili tři předem vybrané slovní úlohy z výzkumu TIMSS. Jejich písemné řešení bylo doplněno rozhovorem s experimentátorem zaměřeným na případné chyby a nejasnosti, které se v nich objevily. Pilotní studie se zúčastnili 4 žáci. Atomární analýza jejich řešení potvrdila vhodnost vybraných úloh k danému účelu, zpřesnila organizační stránku výzkumu a přinesla základní vhled do...
Vlastnosti textu jako faktor řešení slovních úloh s využitím Vennových diagramů
Návarová, Daniela ; Novotná, Jarmila (vedoucí práce) ; Vondrová, Naďa (oponent)
Název práce: Vlastnosti textu jako faktor řešení slovních úloh s využitím Vennových diagramů Autor: Bc. Daniela Návarová Katedra (ústav): Katedra matematiky a didaktiky matematiky Vedoucí diplomové práce: doc. RNDr. Jarmila Novotná, CSc. e-mail vedoucího: Jarmila.Novotna@pedf.cuni.cz Abstrakt: Diplomová práce se zabývá zadáními slovních úloh řešitelných pomocí Vennových diagramů. Na zadání úloh je nahlíženo jako na texty a specifické vlastnosti těchto textů jsou zkoumány v první, teoretické, části této práce. Druhá část práce je věnována experimentu, který se zaměřuje na důležitost jednotlivých textových charakteristik zadání slovních úloh pro jejich řešitele. Cílem této diplomové práce je ukázat, jak lze zkoumat texty zvoleného typu, a odhalit některé souvislosti mezi matematickým a lingvistickým pohledem na slovní úlohy. Klíčová slova: text, slovní úloha, Vennův diagram
Strategie řešení slovních úloh řešitelných rovnicemi
Chromá, Stanislava ; Novotná, Jarmila (vedoucí práce) ; Pilous, Derek (oponent)
Cílem této diplomové práce je seznámit s problematikou řešení slovních úloh řešitelných rovnicemi, uvést a analyzovat různé způsoby jejich řešení. Diplomová práce se také zabývá porovnáním strategií řešení slovních úloh řešitelných rovnicemi volených žáky, které mají již daný typ rovnice probraný, a žáky, kteří ještě daný typ rovnice nemají zvládnutý. Úvodní část práce se věnuje slovním úlohám obecně. Je vymezen pojem slovní úloha, postup, způsob a strategie řešení slovních úloh. V dalším textu jsou charakterizovány základní typy rovnic. Ke každému druhu rovnice je vybrána jedna typická slovní úloha, u které je experimentálně zjištěno, jaké strategie řešení nejčastěji žáci volí. Klíčová slova: slovní úloha, algebraická rovnice, nealgebraická rovnice, soustava rovnic
Slovní úlohy ze základů aritmetiky
ŠIMÁNKOVÁ, Zuzana
Bakalářská práce se zabývá učivem žáků 3. a 4. tříd základních škol a její téma je Slovní úlohy ze základů aritmetiky. Práce je zaměřena na slovní úlohy, jejich správnou formulaci, sledování malých změn v zadání úlohy na průběh jejího řešení. Práce je členěna do jednotlivých tématických celků. V nichž jsou příklady řazeny dle obtížnosti. Je koncipována tak, aby mohla sloužit jako učební pomůcka. Pro větší atraktivitu a lehčí porozumění je práce obohacena o řadu obrázků a znázornění.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 26 záznamů.   začátekpředchozí17 - 26  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.