|
Animace kultury ve výchově a vzdělávání
Cihlářová, Kristýna ; Valenta, Josef (vedoucí práce) ; Kasíková, Hana (oponent)
Diplomová práce: Animace kultury ve výchově a vzdělávání Vypracovala: Kristýna Cihlářová 2011, KPED FFUK Abstrakt V současné době některé kulturní instituce realizují své strategie zpřístupňování kulturních služeb a umění veřejnosti. Jedním z článků těchto strategií je i vytvoření koncepcí výchovných a vzdělávacích programů resp. animačních programů pro školy. V naší práci definujeme animaci kultury a její místo a funkci ve výchově a vzdělávání. Zaměřujeme se na konkrétní typ vzdělávacího programu, na tzv. animační program pro 1. a 2. stupeň ZŠ probíhající v různých typech kulturních institucí. Rozebíráme tvorbu a způsob vedení animačního programu ze dvou úhlů pohledu, z teoretického a praktického - prostřednictvím rozhovorů se současnými tvůrci animačních programů a prostřednictvím pozorování příslušných programů. Oba pohledy konfrontují ideální a reálný stav této problematiky. V závěru práce nabízíme praktická doporučení, která reagují na artikulované problémy při tvorbě a vedení programu. Animace kultury ve výchově a vzdělávání má sloužit jako pomocná příručka všem těm, kteří se chystají připravovat či vést animační programy pro ZŠ. Klíčová slova: animace kultury, kulturní instituce, kultura, umění, animační program, výchova uměním
|
|
Animace kultury ve výchově a vzdělávání
Cihlářová, Kristýna ; Valenta, Josef (vedoucí práce) ; Kasíková, Hana (oponent)
Diplomová práce: Animace kultury ve výchově a vzdělávání Vypracovala: Kristýna Cihlářová 2011, KPED FFUK Abstrakt V současné době některé kulturní instituce realizují své strategie zpřístupňování kulturních služeb a umění veřejnosti. Jedním z článků těchto strategií je i vytvoření koncepcí výchovných a vzdělávacích programů resp. animačních programů pro školy. V naší práci definujeme animaci kultury a její místo a funkci ve výchově a vzdělávání. Zaměřujeme se na konkrétní typ vzdělávacího programu, na tzv. animační program pro 1. a 2. stupeň ZŠ probíhající v různých typech kulturních institucí. Rozebíráme tvorbu a způsob vedení animačního programu ze dvou úhlů pohledu, z teoretického a praktického - prostřednictvím rozhovorů se současnými tvůrci animačních programů a prostřednictvím pozorování příslušných programů. Oba pohledy konfrontují ideální a reálný stav této problematiky. V závěru práce nabízíme praktická doporučení, která reagují na artikulované problémy při tvorbě a vedení programu. Animace kultury ve výchově a vzdělávání má sloužit jako pomocná příručka všem těm, kteří se chystají připravovat či vést animační programy pro ZŠ. Klíčová slova: animace kultury, kulturní instituce, kultura, umění, animační program, výchova uměním
|
|
Možnosti využití moderního umění ve volnočasových aktivitách
CHALOUPKOVÁ, Ivana
Práce se zabývá možnostmi využití moderního umění ve volném čase. Teoretická část charakterizuje pedagogické koncepce Bauhausu, Paula Kleea a Wassily Kandinskeho. Zabývá se problematikou vnímání uměleckého díla a vývojem a současnou situací umělecké výchovy na školách, ale i v rámci volného času. Praktická část využívá tyto teoretické poznatky a aplikuje je do praxe. Pro lepší orientaci je projekt rozdělen do dvou oddílů. Cílem prvního je aplikace integrální metody v umělecké výchově. Druhý se orientuje na práci s elementárními výrazovými prostředky.
|
|
Pedagogické dimenze moderního umění
CHALOUPKOVÁ, Ivana
Celá práce se zabývá vztahem moderního umění a pedagogického procesu. Teore-tická část charakterizuje nejzákladnější směry, hnutí a školy moderního umění a myšlenky samotných malířů. Dále předkládá pedagogické koncepce Bauhausu, Wassily Kandinského, Paula Kleea a Marcela Duchampa. Věnuje se teoriím J. Uždila a H. Reada, kteří se zabývali výchovou uměním a k umění. Zmiňuje i možnosti působení moderního umění v mimoškolní výchově. Cílem praktické části (výtvarné akce) je pokus o neverbální komunikaci prostřed-nictvím abstraktních forem. Inspirací zde bylo dílo W. Kandinského. Jeho peda-gogické teorie byly využity pro rozšíření komunikačního potenciálu účastníků.
|