Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 1 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Kvantitativní a kvalitativní rozbor spojek ve vybrané dětské literatuře
Rybáková, Jana ; Šmejkalová, Martina (vedoucí práce) ; Adam, Robert (oponent)
V diplomové práci nastiňuji situaci týkající se spojek ve školním prostředí a v knihách Jeffa Kinneyho Deníky malého poseroutky. Snažím se zjistit v jakém jazykovém prostředí (opět omezeném pouze na spojky a víceslovné spojovací výrazy) se pohybuje fiktivní žák páté třídy. Zkoumám spojky užívané v nejčtenějších knihách pro děti od 8 let, ve vybrané učebnici Moje vlast je v Evropě, v mluvených projevech během vyučovacích hodin (korpus SCHOLA2010) a v textech, které produkují žáci ZŠ, žáci mezi 10-11 lety a žáci 5.třídy ZŠ (korpus SKRIPT2012). Analyzuji taky užití spojek na začátku věty a užití víceslovných spojovacích výrazů. Většina mé práce se zaměřuje na kvantitativní rozbor situace. V diplomové práci jsem zjistila, že mnou vybraná učebnice obsahovala (přes vysoký podíl souvislých textů) jen velmi úzkou škálu spojek. V polovině případů se jednalo o "a". V učebních textech se vyskytovaly téměř jen spojky "a", "i" a "nebo". V knihách Jeffa Kinneyho byla už škála širší. I když se autor snaží o autentický text 11letého pisatele, užívá (autor nebo překladatelka) trochu odlišné spojky než samotní čeští žáci. Velké procento spojek tvoří víceslovné spojovací výrazy. Nejčastější spojky se ale v textech žáků i Jeffa Kinneyho kryjí: "a", "že" a "ale". Zajímavé zjištění je, že v mluvených projevech v rámci...

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.