|
Návrh proudového motoru do 1 kN tahu s vodíkem jako palivem
Mikulenka, Karel ; Šnajdárek, Ladislav (oponent) ; Škorpík, Jiří (vedoucí práce)
V této práci je čtenář obeznámen s historickým vývojem leteckých turbínových motorů využívajících vodík jako palivo. Je proveden výpočet tepelného oběhu malého motoru s tahem do 1 kN, jenž je v dnešní době využívaný pro balistické střely nebo cvičné drony. Na základě zadaných parametrů je vybrán typ kompresoru, a sice radiální. Výpočet parametrů radiálního kompresoru a jeho kontrola v software EES. Uvedení problematiky spalovacích komor pro letecké motory a výpočet bilance spalovací komory. Výpočet turbínové části motoru a návrh jejího lopatkování. Výpočet trysky pro expanzi do atmosféry a příslušný tah motoru. Porovnání dosavadních projektů zabývajících se vodíkovým pohonem v letectví s jejich konvenčním protějškem a porovnání jejich proveditelnosti vůči projektům, využívajícím jiných obnovitelných paliv.
|
|
Návrh sacího kanálu turbínového motoru v provedení NACA vstup
Babinec, Viktor ; Navrátil, Jan (oponent) ; Doupník, Petr (vedoucí práce)
Táto diplomová práca sa zaoberá návrhom a aerodynamickou analýzou subsonického vstupného ústrojenstva v prevedení NACA vstup pre prúdový motor osadený v bezpilotnom prostriedku. Súčasťou práce je teoretický rozbor NACA vstupu, na ktorého základe je vytvorená metodika návrhu sacieho kanálu s týmto vstupom. Získané znalosti sú použité pri vytvorení sacieho kanálu pre zadaný bezpilotný prostriedok, ktorý je podrobený CFD analýze. Pri vyhodnotení je braný do úvahy vplyv deflektorov a výsledky sú porovnané so sacím kanálom typu S-duct. Navrhnuté vstupné ústrojenstvo pri použití deflektorov spĺňa kritérium distorzie DC60 pre všetky zadané prípady a podmienku tlakových strát pre prípady pri nižších rýchlostiach. Na základe zistených výsledkov, odporúčaná aplikácia je pre lietadlo vystavené optimálnym návrhovým podmienkam po väčšinu charakteristickej misie.
|
|
Letecké proudové motory s proměnným cyklem
Heczko, Nikodem ; Šplíchal, Miroslav (oponent) ; Klement, Josef (vedoucí práce)
V této závěrečné bakalářské práci je zpracován základní přehled a rozdělení turbínových motorů, včetně stručného popisu jejich funkce. Práce je zaměřena na problematiku proudových motorů s proměnným cyklem. Uvádí výhody jejich použití jako letecké pohonné jednotky z hlediska účinnosti a popisuje různé způsoby konstrukčního řešení. Dále rozebírá samotný princip proměnného cyklu a jeho realizaci na motoru YF120. V závěru jsou představeny výzkumné programy zabývající se proměnným cyklem.
|
|
Návrh proudového motoru do 1 kN tahu s vodíkem jako palivem
Mikulenka, Karel ; Šnajdárek, Ladislav (oponent) ; Škorpík, Jiří (vedoucí práce)
V této práci je čtenář obeznámen s historickým vývojem leteckých turbínových motorů využívajících vodík jako palivo. Je proveden výpočet tepelného oběhu malého motoru s tahem do 1 kN, jenž je v dnešní době využívaný pro balistické střely nebo cvičné drony. Na základě zadaných parametrů je vybrán typ kompresoru, a sice radiální. Výpočet parametrů radiálního kompresoru a jeho kontrola v software EES. Uvedení problematiky spalovacích komor pro letecké motory a výpočet bilance spalovací komory. Výpočet turbínové části motoru a návrh jejího lopatkování. Výpočet trysky pro expanzi do atmosféry a příslušný tah motoru. Porovnání dosavadních projektů zabývajících se vodíkovým pohonem v letectví s jejich konvenčním protějškem a porovnání jejich proveditelnosti vůči projektům, využívajícím jiných obnovitelných paliv.
|
|
Návrh sacího kanálu turbínového motoru v provedení NACA vstup
Babinec, Viktor ; Navrátil, Jan (oponent) ; Doupník, Petr (vedoucí práce)
Táto diplomová práca sa zaoberá návrhom a aerodynamickou analýzou subsonického vstupného ústrojenstva v prevedení NACA vstup pre prúdový motor osadený v bezpilotnom prostriedku. Súčasťou práce je teoretický rozbor NACA vstupu, na ktorého základe je vytvorená metodika návrhu sacieho kanálu s týmto vstupom. Získané znalosti sú použité pri vytvorení sacieho kanálu pre zadaný bezpilotný prostriedok, ktorý je podrobený CFD analýze. Pri vyhodnotení je braný do úvahy vplyv deflektorov a výsledky sú porovnané so sacím kanálom typu S-duct. Navrhnuté vstupné ústrojenstvo pri použití deflektorov spĺňa kritérium distorzie DC60 pre všetky zadané prípady a podmienku tlakových strát pre prípady pri nižších rýchlostiach. Na základe zistených výsledkov, odporúčaná aplikácia je pre lietadlo vystavené optimálnym návrhovým podmienkam po väčšinu charakteristickej misie.
|
|
Pomocné energetické jednotky letadel
Baran, Jan ; Klement, Josef (oponent) ; Šplíchal, Miroslav (vedoucí práce)
Tato bakalářská práce se zabývá popisem používaných koncepcí leteckých palubních pomocných energetických jednotek (PEJL) se zřetelem na stanovení hlavních výhod a konstrukčních obtíží u jednotlivých koncepcí. Dále definuje trendy v této oblasti. Dílčí část práce popisuje možnosti použití palivových článků jako energetického zdroje na palubě letounu.
|
|
Pomocné energetické jednotky letadel
Baran, Jan ; Klement, Josef (oponent) ; Šplíchal, Miroslav (vedoucí práce)
Tato bakalářská práce se zabývá popisem používaných koncepcí leteckých palubních pomocných energetických jednotek (PEJL) se zřetelem na stanovení hlavních výhod a konstrukčních obtíží u jednotlivých koncepcí. Dále definuje trendy v této oblasti. Dílčí část práce popisuje možnosti použití palivových článků jako energetického zdroje na palubě letounu.
|
|
Pomocné energetické jednotky letadel
Baran, Jan ; Klement, Josef (oponent) ; Šplíchal, Miroslav (vedoucí práce)
Tato bakalářská práce se zabývá popisem používaných koncepcí leteckých palubních pomocných energetických jednotek (PEJL) se zřetelem na stanovení hlavních výhod a konstrukčních obtíží u jednotlivých koncepcí. Dále definuje trendy v této oblasti. Dílčí část práce popisuje možnosti použití palivových článků jako energetického zdroje na palubě letounu.
|
|
Letecké proudové motory s proměnným cyklem
Heczko, Nikodem ; Šplíchal, Miroslav (oponent) ; Klement, Josef (vedoucí práce)
V této závěrečné bakalářské práci je zpracován základní přehled a rozdělení turbínových motorů, včetně stručného popisu jejich funkce. Práce je zaměřena na problematiku proudových motorů s proměnným cyklem. Uvádí výhody jejich použití jako letecké pohonné jednotky z hlediska účinnosti a popisuje různé způsoby konstrukčního řešení. Dále rozebírá samotný princip proměnného cyklu a jeho realizaci na motoru YF120. V závěru jsou představeny výzkumné programy zabývající se proměnným cyklem.
|