|
Against adaptation: toward transdisciplinarity and minor cinema
Petříková, Linda ; Roraback, Erik Sherman (vedoucí práce) ; Nováková, Soňa (oponent) ; Burt, Richard (oponent)
Proti adaptaci: za transdisciplinaritu a menšinový film Linda Petříková Abstrakt dizertační práce Studium filmové adaptace se v posledních desetiletích pokoušelo vymanit z krize a oprostit se diskursu zaměřeného na věrnost adaptovanému textu. Cílem této práce je navrhnout nový, v anglo-americkém kontextu často zanedbávaný úhel pohledu na problematiku adaptace, který se nabízí v díle francouzských myslitelů Gillese Deleuze a jeho dvoudílné publikaci o filmu a Jacquese Rancièra, který na Deleuzovy filmové koncepty navazuje a přehodnocuje je. Aniž by se přímo vyjadřovali k problematice adaptace, způsob, jakým oba filosofové nahlížejí film, je neoddělitelný od jejich myšlení o literatuře a ostatních uměleckých forem a médií a poukazuje tak na možný transdisciplinární přístup k adaptaci, který se tato práce pokouší přiblížit. Přestože výběr adaptací Shakespearových dramat se může jevit jako kontraproduktivní vzhledem k tomu, že adaptace jako disciplína se snaží přetrhat své vazby k literárním oborům, cílem těchto případových studií je odhalit "mezery" mezi filmem a literaturou, které se podílejí na vytváření smyslu stejně tak jako vazby a souvislosti. Král Lear Jean-Luca Godarda, Půlnoční zvony Orsona Wellese a Ran Akiry Kurosawy jsou příklady filmového umění, které by Deleuze a Guattari označili za menšinové,...
|
|
Výtvarná výchova jako východisko v procesu tvorby třídního vzdělávacího programu pro děti předškolního věku
Němcová, Jana ; Kafková, Helena (vedoucí práce) ; Novotná, Magdalena (oponent)
Název Výtvarná výchova jako východisko v procesu tvorby třídního vzdělávacího programu pro děti předškolního věku Abstrakt Teoretická část vymezuje pojmy výtvarná výchova, pracovní činnosti a výtvarné techniky v mateřské škole. Nastiňuje historické i současné představy o proměnách výtvarného tvoření dětí předškolního věku. Další část práce se zabývá východisky, kompetencemi, přípravou a samotnou tvorbou třídního vzdělávacího programu pro děti předškolního věku v dnešní mateřské škole. Empirická část se zabývá výzkumnou sondou u kolegyň z oboru učitelství pro mateřské školy a jejich zkušenostmi s tvorbou třídního vzdělávacího programu se zaměřením na globálnost, motivaci, integrované bloky programu. Praktická část pak představuje třídní vzdělávací program, jehož obsahem je celoroční projekt, který vychází z výtvarných prostředků a činností. Vzdělávací nabídku propojuje a celým projektem se prolíná jedno motivační téma, které děti motivuje i v ostatních oblastech vzdělávání. V další části je doložena návrhy činností i vazbami na jiné předměty, které z dětské výtvarné práce vycházejí, nebo k němu výtvarnými pracemi směřuje. Celý projekt uzavírá divadelní vystoupení, které vzešlo od dětí samotných. Klíčová slova Výtvarné činnosti, předškolní věk, třídní vzdělávací program, předškolní vzdělávání, techniky...
|
|
Against adaptation: toward transdisciplinarity and minor cinema
Petříková, Linda ; Roraback, Erik Sherman (vedoucí práce) ; Nováková, Soňa (oponent) ; Burt, Richard (oponent)
Proti adaptaci: za transdisciplinaritu a menšinový film Linda Petříková Abstrakt dizertační práce Studium filmové adaptace se v posledních desetiletích pokoušelo vymanit z krize a oprostit se diskursu zaměřeného na věrnost adaptovanému textu. Cílem této práce je navrhnout nový, v anglo-americkém kontextu často zanedbávaný úhel pohledu na problematiku adaptace, který se nabízí v díle francouzských myslitelů Gillese Deleuze a jeho dvoudílné publikaci o filmu a Jacquese Rancièra, který na Deleuzovy filmové koncepty navazuje a přehodnocuje je. Aniž by se přímo vyjadřovali k problematice adaptace, způsob, jakým oba filosofové nahlížejí film, je neoddělitelný od jejich myšlení o literatuře a ostatních uměleckých forem a médií a poukazuje tak na možný transdisciplinární přístup k adaptaci, který se tato práce pokouší přiblížit. Přestože výběr adaptací Shakespearových dramat se může jevit jako kontraproduktivní vzhledem k tomu, že adaptace jako disciplína se snaží přetrhat své vazby k literárním oborům, cílem těchto případových studií je odhalit "mezery" mezi filmem a literaturou, které se podílejí na vytváření smyslu stejně tak jako vazby a souvislosti. Král Lear Jean-Luca Godarda, Půlnoční zvony Orsona Wellese a Ran Akiry Kurosawy jsou příklady filmového umění, které by Deleuze a Guattari označili za menšinové,...
|
|
Výtvarná výchova jako východisko v procesu tvorby třídního vzdělávacího programu pro děti předškolního věku
Němcová, Jana ; Kafková, Helena (vedoucí práce) ; Novotná, Magdalena (oponent)
Název Výtvarná výchova jako východisko v procesu tvorby třídního vzdělávacího programu pro děti předškolního věku Abstrakt Teoretická část vymezuje pojmy výtvarná výchova, pracovní činnosti a výtvarné techniky v mateřské škole. Nastiňuje historické i současné představy o proměnách výtvarného tvoření dětí předškolního věku. Další část práce se zabývá východisky, kompetencemi, přípravou a samotnou tvorbou třídního vzdělávacího programu pro děti předškolního věku v dnešní mateřské škole. Empirická část se zabývá výzkumnou sondou u kolegyň z oboru učitelství pro mateřské školy a jejich zkušenostmi s tvorbou třídního vzdělávacího programu se zaměřením na globálnost, motivaci, integrované bloky programu. Praktická část pak představuje třídní vzdělávací program, jehož obsahem je celoroční projekt, který vychází z výtvarných prostředků a činností. Vzdělávací nabídku propojuje a celým projektem se prolíná jedno motivační téma, které děti motivuje i v ostatních oblastech vzdělávání. V další části je doložena návrhy činností i vazbami na jiné předměty, které z dětské výtvarné práce vycházejí, nebo k němu výtvarnými pracemi směřuje. Celý projekt uzavírá divadelní vystoupení, které vzešlo od dětí samotných. Klíčová slova Výtvarné činnosti, předškolní věk, třídní vzdělávací program, předškolní vzdělávání, techniky...
|