Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 12 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Specifika vzdělávání seniorů a význam trénování paměti
Benešová Štíbrová, Alena ; Šerák, Michal (vedoucí práce) ; Kopecký, Martin (oponent)
Bakalářská práce se zabývá specifiky vzdělávání seniorů a představuje trénování paměti seniorů jako účinný nástroj udržení paměťových funkcí v séniu. Tato práce nejprve vymezuje pojmy stárnutí, stáří a senior, je zde uvedena stručná demografická charakteristika stárnoucí populace a dále jsou v textu popsány změny, kterými jedinec v průběhu stárnutí prochází. V souvislosti s těmito změnami zde pojednávám o konceptu úspěšného stárnutí a na něj navazuji částí věnující se samotnému vzdělávání seniorů a trénování paměti. V následující části bakalářské práce je pomocí dotazníkového šetření zjišťována spokojenost účastníků s těmito kurzy a využitelnost poznatků v praxi.
Volnočasové aktivity v Domově pro seniory Tachov, Panenská
SLÁMOVÁ, Kamila
Bakalářská práce s názvem "Volnočasové aktivity v Domově pro seniory Tachov, Panenská" měla za cíl zmapovat spokojenost seniorů s nabídkou a obsahem volnočasových aktivit. Práce je rozdělena na dvě části, na teoretickou a výzkumnou. Teoretická část bakalářské práce se zabývá problematikou související se stářím, s potřebami seniorů, s volným časem seniorů, aktivitami ve stáří a s jednotlivými aktivizačními programy. Je v ní vymezeno jedno ze zařízení sociálních služeb, a to domov pro seniory a rovněž popsán Domov pro seniory Tachov, Panenská. Pro empirickou část byl zvolen kvalitativní výzkum. V této části bakalářské práce je uveden její cíl, metodika a harmonogram. Konkrétněji byla použita metoda dotazování, technika polostrukturovaného rozhovoru. Rozhovory byly uskutečněny s klienty Domova pro seniory Tachov, Panenská. Výzkumný soubor byl vybrán metodou záměrného kvótního výběru. Sekundárně byla zvolena metoda rámcové analýzy dat, technika doslovné transkripce a metoda vytváření trsů. Výzkumem bylo zjištěno, že jsou sice senioři v tamním domově pro seniory spokojeni s nabídkou a obsahem volnočasových aktivit, ale do dosavadní nabídky by zahrnuli další aktivity - ruční práce a tvůrčí psaní. Rozšířením volnočasových aktivit by tak došlo k naplnění přání a tužeb seniorů a tudíž k dalšímu efektivnímu využití jejich volného času. Veškeré získané poznatky je možné využít jako zdroj informací o volnočasových aktivitách v Domově pro seniory Tachov, Panenská. Tato bakalářská práce bude využita jako zpětná vazba pro dané sociální zařízení. Mohla by pomoci nejen k zefektivnění práce, ale k ještě větší spokojenosti klientů.
Výtvarný projev v metodách trénování paměti a kognitivních schopností seniorů.
ŠVECOVÁ, Dagmar
Bakalářská práce popisuje využití výtvarného projevu v metodách trénování kognitivních funkcí seniorů. V teoretické části přináší souhrn poznatků o stárnutí a stáří a vysvětluje význam aktivizace seniorů v naší republice. Zabývá se také specifiky výtvarného vyjadřování a arteterapie se seniory. V praktické části jsou popsány metody, využívající výtvarného projevu v posilování kognitivních funkcí, a to jak u seniorů se syndromem demence v rámci aktivizačního programu domova pro seniory, tak i u soběstačných seniorů žijících v domácím prostředí formou dobrovolného kursu trénování paměti. Autorka má snahu zjistit, do jaké míry a jakým způsobem můžeme v těchto programech uplatnit arteterapeutické prvky a metody tak, aby se oba přístupy navzájem obohatily, doplnily či umocnily.
Trénování paměti se seniory
CHOVANCOVÁ, Lenka
Práce je teoretického charakteru. Zabývá se tématem senioři a stárnutí ve zkráceném pojetí, periodizací stáří a aktivním životem seniorů. Popisuje formy sociální práce se seniory ve zdravotnických zařízeních, v domácím prostředí a v komunitě a v domech pro seniory. Dále popisuje paměť. Definici paměti, druhy paměti, ztrátu paměti, důvody proč zapomínáme, práci s pamětí a rady ke zlepšení paměti z lékařského hlediska. Poslední kapitola se zabývá samotným trénováním paměti. Co je cílem trénování paměti se seniory, proč je dobré trénovat paměť, trénování paměti v domácím prostředí a v komplexní péči. Dále konkrétní mnemotechniky a cvičení zaměřená na jednotlivé oblasti (koncentrace, smysly, řeč) s uvedenými příklady. Trénování paměti patří mezi efektivní nástroje ke zvýšení soběstačnosti a prodloužení nezávislosti seniorů.
Aktivizační činnosti pro seniory v Rychnově nad Kněžnou
JIROUTOVÁ, Pavla
Bakalářská práce je zaměřena na aktivizační činnosti pro seniory. Dle zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách patří aktivizační činnosti mezi základní činnosti při poskytování sociálních služeb. Teoretická část se skládá z osmi základních kapitol. První kapitola nastiňuje charakteristiku stárnutí a stáří. Následuje sociální práce se seniory, jelikož celá práce se zabývá právě seniorskou populace. Třetí kapitola obsahuje aktivní život seniorů, jeho význam a popis aktivního života v sociálních službách, které senioři využívají. Zbylé kapitoly se zabývají jednotlivými aktivizačními činnostmi, kterými jsou pohybové aktivity, trénování paměti, reminiscence, muzikoterapie a arteterapie. Cílem bakalářské práce je zmapovat aktivizační činnosti pro seniory v Rychnově nad Kněžnou. Dílčím cílem je zjistit přínos aktivizačních činností pro seniory v Rychnově nad Kněžnou z pohledu seniorů. V závislosti na cílech práce jsou nastoleny dvě výzkumné otázky. Hlavní výzkumná otázka zní: Jaké aktivizační činnosti pro seniory jsou poskytovány v Rychnově nad Kněžnou? Dílčí výzkumná otázka zjišťuje, jaký je přínos aktivizačních činností pro seniory z pohledu seniorů. Pro praktickou část bakalářské práce byl zvolen kvalitativní výzkum. Byla použita metoda dotazování a technika polořízeného rozhovoru, sekundární analýza dat a metoda vytváření trsů. Výběrový soubor tvořilo 7 klientů denního a týdenního stacionáře Farní charity v Rychnově nad Kněžnou, kde byl výzkum proveden. Respondenti byli vybráni účelovým kvótním výběrem. Výsledky jsou rozděleny do 2 částí podle výzkumných otázek. První část se týká sekundární analýzy dat organizací, které poskytují aktivizační činnosti pro seniory v Rychnově nad Kněžnou. Druhá část obsahuje subjektivní názory respondentů na aktivizační činnosti nabízené Farní charitou v Rychnově nad Kněžnou v rámci denního a týdenního stacionáře pro seniory. Výsledky jsou rozdělené do částí podle aktivizačních činností. Výzkum ukázal, že aktivizační činnosti pro seniory nabízejí v Rychnově nad Kněžnou dvě organizace ? Sociální služby města Rychnov nad Kněžnou a Farní charita v témž městě. Aktivizační služby, které poskytují seniorům, jsou pohybové aktivity, trénování paměti, reminiscence, muzikoterapie, arteterapie, přednášky, hraní her, zájmové kroužky, výuka cizího jazyka, společenské a kulturní akce. Z výzkumu, který byl proveden rozhovorem s klienty Farní charity v Rychnově nad Kněžnou, vyplývá, že nejnavštěvovanější aktivitou jsou pohybové aktivity a trénování paměti, kterých se účastní všichni dotazovaní. Na otázku, v čem vidí přínos trénování paměti, odpovídali, že si procvičují paměť, jsou v kontaktu s ostatními, dozvídají se nové informace, vyplňují si tak volný čas, nebo je pro ně tato aktivita zálibou. Přínos pohybových aktivit, cítí v procvičení těla. Reminiscence se ukázala také jako oblíbená činnosti. Důvodem je obliba ve vzpomínání. Méně oblíbená aktivita se projevila muzikoterapie a arteterapie. Získané poznatky bakalářské práce bude možno využít jako zdroj informací o aktivizačních činnostech pro seniory v Rychnově nad Kněžnou. Práce bude využita jako zpětná vazba pro zařízení, kde byl realizován výzkum.
Trénování paměti v Centru pro seniory PATUP na ZSF JU
KOSOVÁ, Kateřina
V teoretické části práce je zpracovaná problematika stárnutí kognitivních funkcí, popis mozku, paměť a její rozdělení, syndrom demence, trénování paměti, metody a techniky trénování paměti, popis Centra pro seniory PATUP a kurzů trénování paměti. Hlavním cílem výzkumné částí práce bylo zhodnotit kurzy trénování paměti v Centru pro seniory PATUP na Ústavu zdravotně sociální práce ZSF JU. Dílčím cílem práce č. 1 bylo zjistit spokojenost seniorů - účastníků kurzů trénování paměti s Kurzy trénování paměti v Centru pro seniory PATUP na Ústavu zdravotně sociální práce ZSF JU. Dílčím cílem č. 2 bylo zhodnotit Kurzy trénování paměti v Centru pro seniory PATUP na Ústavu zdravotně sociální práce ZSF JU z pohledu trenérů paměti. Dílčím cílem č. 3 bylo zhodnotit Kurzy trénování paměti v Centru pro seniory PATUP na Ústavu zdravotně sociální práce ZSF JU z pohledu garanta Centra pro seniory PATUP a dílčím cílem č. 4 bylo napsat příručku pro trenéry paměti, jejíž součástí je videonahrávka s ukázkou jedné lekce kurzu trénování paměti. Pro realizaci výzkumné části práce byl zvolen kvalitativní výzkum, metoda dotazování, technika polořízených rozhovorů a technika focus group. Výzkumný soubor činil celkem 28 osob, které byly rozděleny dle výzkumných otázek na 3 skupiny, trenéři paměti, senioři - účastníci kurzů trénování paměti a garant Centra pro seniory PATUP. Výsledky výzkumu, za využití SWOT analýzy, ukázaly silné a slabé stránky Kurzů trénování paměti v Centru pro seniory PATUP a dále doporučení všech respondentů (seniorů, trenérů paměti, garanta Centra pro seniory PATUP) vedoucí ke zkvalitnění kurzů trénování paměti. Tato práce přispěje k vytvoření metodiky Centra pro seniory PATUP a zpracování metodického manuálu KTP. Dále přispěje k zefektivnění KTP v Centru pro seniory PATUP a bude sloužit jako vzdělávací materiál pro trenéry paměti v Centru pro seniory PATUP.
Využití barevné modifikace Warteggova kresebného testu u seniorů v centrech sociální péče Jihočeského kraje
PLASSOVÁ, Michala
Bakalářská práce se věnuje kresebnému projevu seniorů při vyšetření barevnou modifikací Warteggova kresebného testu. Teoretická část práce obsahuje úvod do celkové problematiky grafických projektivních metod, zejména pak právě Warteggova kresebného testu, stáří jako životní etapy, biologických a psychologických změn ve stáří. Práce stručně nahlíží i na problematiku kognitivních onemocnění, zejména demence a také připomíná tématiku penzionování, jako sociálního jevu. V empirické části je uveden výzkum, který se zaměřuje na deskripci obsahových a formálních znaků kresby seniorů ve Warteggově kresebném testu a následné srovnání seniorů, kteří podstupují kognitivní trénink a těch, kteří takový trénink nepodstupují. Zjištěné výsledky jsou ilustrovány pomocí grafů. Bakalářská práce se snažila popsat znaky, které se objevují ve zpracování barevné modifikace Warteggova kresebného testu u seniorů a zjistit, zdali se tyto znaky liší mezi seniory, kteří podstupují kognitivní trénink a těmi, co trénink nepodstupují.
Trénování paměti u dětí, dospělých a seniorů
KASTNEROVÁ, Markéta
Práce se zabývá trénováním paměti u dětí, dospělých a seniorů. Práce je teoretického charakteru. Popisuje vývoj paměti od narození do seniorského věku, charakterizuje paměť a její poruchy u dětí, dospělých a seniorů. S pamětí úzce souvisí pozornost. V souvislosti se stárnutím naší populace se o trénování paměti mluví především u starší věkové kategorie. Je potřeba si ale uvědomit, že trénování paměti má význam v každém věku a čím dříve s trénováním paměti začneme, tím déle si udržíme její lepší kvalitu ve vyšším věku. Práce tedy popisuje techniky, které jsou vhodné nejen pro děti školního věku, dospělé a seniory, ale zaměřuje se také na věkovou skupinu kojenců a batolat. Trénování paměti má důležitý preventivní význam pro naše duševní zdraví a naši kognitivní zdatnost.
EFEKT KOGNITIVNÍ REHABILITACE U SENIORŮ SE ZŘETELEM NA KVALITU ŽIVOTA
HANČLOVÁ, Svatava
Kognitivní rehabilitace je intervencí snažící se o obnovení nebo kompenzaci kognitivních deficitů s cílem zlepšit klientovu každodenní výkonnost. Součástí kognitivní rehabilitace je kognitivní trénink znamenající opakovaný nácvik a snahu zlepšit kognitivní činnosti. Trénování paměti je kombinací kognitivního tréninku a relaxujících psychomotorických cvičení. Plní i společenskou funkci, neboť při něm dochází ke vzájemnému setkávání a interakcím. Hlavní snahou je naučit seniory techniky a strategie vedoucí ke zlepšení zapamatování, tak aby je byli schopni využívat v každodenním životě. Cílem práce práce bylo zjistit efekt kognitivní rehabilitace a subjektivní význam trénování paměti pro obyvatele Domova pro seniory Máj v Českých Budějovicích. Zvolenou metodou při zpracování bakalářské práce je experiment. Pretestem byla zjištěna úroveň kognitivních schopností seniorů na počátku experimentu. Sledovány byly výsledky testů MMSE, krátkodobé paměti, kvality života a každodenních kognitivních potíží. Posttestem byla ověřena úroveň kognitivních schopností na konci experimentálního působení a bylo provedeno porovnání výsledků testů s kontrolní skupinou. Výzkum potvrdil, že kognitivní rehabilitace přispívá ke zvýšení kvality života, ke zlepšení krátkodobé paměti a zmírnění každodenních kognitivních potíží.
Trénování paměti a reminiscence v Domově sv.Jiří v Plzni
KRÁLOVÁ, Petra
V diplomové práci s názvem Trénování paměti a reminiscence v Domově sv. Jiří v Plzni se zabývám teoretickým a praktickým zpracováním výše uvedeného tématu. Hlavním cílem práce je popsat cíle, metody a techniky trénování paměti a reminiscence u seniorů v domově sv. Jiří a dílčím cílem práce je zjištění přínosu trénování paměti a reminiscence právě z pohledu obyvatel a pracovníků domova. V teoretické části popisuji a vymezuji problematiku stárnutí a stáří, dále problematiku paměti a jejích složek. Na tuto část navazuje popis trénování paměti a praktické ukázky hodiny trénování paměti a také jednotlivých cvičení. V části reminiscence se věnuji vymezení tohoto pojmu, dále reminiscenční terapii, metodám podporujícím reminiscenci a také vzpomínkovým krabicím. V poslední kapitole teoretické části se věnuji poruchám kognitivních funkcí. V praktické části popisuji způsob kvalitativního výzkumu v domově sv. Jiří, kde jsem realizovala kurz trénování paměti a reminiscence při 15 setkáních s obyvateli domova. Výzkumný vzorek poté tvořilo 10 seniorů a 10 pracovníků. Při výzkumu jsem použila metodu polořízeného rozhovoru a zúčastněného pozorování a výzkumné otázky tvořily otázky identifikační, otázky o trénování paměti a otázky o reminiscenci. V metodické části popisuji metody trénování paměti, realizaci vlastního kurzu, výzkumný vzorek a také se věnuji popisu domova sv. Jiří a jeho zřizovateli, Městské charitě Plzeň. Výsledkem tohoto kvalitativního výzkumu jsou případové studie, které vychází z provedených rozhovorů a zúčastněného pozorování. V diskuzi poté porovnávám dosažené výsledky z výzkumu s teoretickými poznatky a také popisuji moje zkušenosti z kurzu trénování paměti a reminiscence, jeho jednotlivých setkání se seniory, hodnotím názory pracovníků a také celkově přínos trénování paměti a reminiscence. V závěru se věnuji zhodnocení celé práce, zejména jejímu cíli, přínosu trénování paměti a reminiscence v domově sv. Jiří v Plzni.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 12 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.