|
Raising Phonetic Awareness at Primary Level
Skočdopolová, Petra ; Červinková Poesová, Kristýna (vedoucí práce) ; Müller Dočkalová, Barbora (oponent)
Teoretická část diplomové práce se zaměřuje na dva přístupy ve výuce a sice všímání si a zvyšování povědomí žáků. Dále se pak soustřeďuje na jejich implementaci ve výuce výslovnosti a zkoumá, zda-li věk spolu se stadiem kognitivního vývoje žáka mohou představovat překážku v použití těchto postupů. Praktická část práce prezentuje výzkum, který je tvořen sestavením plánu aktivit podporujících všímání si a zvyšování povědomí a jeho následnou pilotáží v pěti různých skupinách žáků základní školy. Cílem výzkumu je určit, zda navržené aktivity žáky podporují ke všímání si výslovnostních jevů. Výsledky výzkumu naznačují pozitivní dopad aktivit zaměřených na všímání si a zvyšování povědomí i u žáků nacházejících se v nižším stadiu kognitivního vývoje. Klíčová slova: žáci ZŠ, učení výslovnosti, zvyšování povědomí, všímání se, kognitivní vývoj, aktivní zapojení žáků
|
|
Uptalk and its Implementation in Teaching English
Blahušová, Jana ; Červinková Poesová, Kristýna (vedoucí práce) ; Matuchová, Klára (oponent)
Tato práce se zabývá aktuálním tématem stoupavé intonace v anglických oznamovacích větách, tzn. uptalkem. Teoretická část práce poskytuje stručný přehled o zmíněném jevu, včetně jeho popisu z hlediska fonetiky a fonologie, geografického a lingvistického původu, výskytu v současné angličtině i ve vztahu k pohlaví mluvčího a také funkcemi tohoto intonačního rysu v interakci. Praktická část práce se týká implementace uptalku do výuky anglického jazyka. Jejím cílem je vytvoření plánu hodiny se zaměřením na tento jev a jeho následná aplikace ve vyučování. Tato část dále přináší výsledky dotazníkového šetření realizovaného mezi účastníky samotné implementace za účelem získání jejich zpětné vazby na plán hodiny.
|
|
Supplementary Pronunciation Activities to Maturita Solutions Pre-Intermediate
Švehlová, Barbora ; Červinková Poesová, Kristýna (vedoucí práce) ; Žďárek, Karel (oponent)
Shrnutí Předkládaná bakalářská práce se zabývá vytvořením výslovnostních aktivit ke středoškolské učebnici Maturita Solutions Pre-Intermediate. Hlavním cílem je utvořit soubor doplňkových cvičení na procvičení výslovnosti, která budou plně zahrnuta do jednotlivých lekcí v učebnici. Teoretická část práce zahrnuje stručný popis současného stavu a stylu výuky výslovnosti a nastiňuje některé obecné problémy, které zapříčiňují, že výslovnost je stále velmi okrajovým tématem v hodinách anglického jazyka. Dále se věnuje aspektům, které jsou podstatné pro efektivní výuku výslovnosti a analýze současných metod. Ty jsou následně aplikovány na nově vytvořená cvičení. V praktické části jsou na základě výsledků výslovnostní analýzy učebnice Maturita Solutions Pre-Intermediate představuje nová cvičení zaměřená na segmentální a suprasegmentální jevy. Součástí bakalářské práce je také pilotáž vybraných cvičení provedená na střední škole a stručný popis průběhu výuky těchto aktivit.
|
|
Teaching English Dental Fricatives to Czech EFL Students . An Action Research Project
Pospíšilová, Věra ; Červinková Poesová, Kristýna (vedoucí práce) ; Žďárek, Karel (oponent)
Tato bakalářská práce popisuje realizaci pedagogického akčního výzkumu zaměřeného na výuku výslovnosti anglických dentálních frikativ /θ/ a /ð/ v prostředí českých studentů angličtiny. Teoretická část se zabývá popisem místa a způsobu artikulace dentálních frikativ ve standardní angličtině a ve vybraných anglických akcentech. Dále se práce zabývá výukou anglické výslovnosti v českém vzdělávacím prostředí a specifickými problémy studentů a učitelů při výuce cílových hlásek. Praktická část se zaměřuje na konkrétní ukázku akčního výzkumu, který autorka realizovala v jednom ze svých kurzů angličtiny během ledna a února 2011 s cílem zlepšit metodiku své výuky a pomoci svým studentům odstranit jejich problémy s výslovností anglických dentálních frikativ.
|