| |
|
Logopedická prevence v tématech třídního vzdělávacího programu v mateřské škole
VACKOVÁ, Lucie
Bakalářská práce je zaměřena na logopedickou prevenci v mateřské škole. V úvodu teoretické části je vymezena logopedie, logopedická prevence, její obsah a metody. Další část charakterizuje logopedickou prevenci v rámci předškolního vzdělávání, specifika toho vzdělávání, jeho plánování a hodnocení. Praktická část uvádí náměty na logopedickou prevenci v rámci pěti běžných tematických celků třídního vzdělávacího programu. Tyto náměty byly realizovány v mateřské škole v krajském městě a následně vyhodnoceny dle předem sestaveného evaluačního plánu. Bakalářská práce ukazuje, že logopedická prevence může být přirozenou součástí integrovaného tematického vzdělávání v mateřské škole.
|
| |
|
Tvorba školního vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání
PETERKOVÁ, Lenka
Bakalářská práce se zabývá problematikou tvorby školního vzdělávacího programu v pedagogické praxi. V teoretické části jsou uvedeny kurikulární dokumenty, ze kterých vycházejí předpisy pro tvorbu školních vzdělávacích programů, a popsány zásady pro tvorbu školních vzdělávacích programů pro předškolní vzdělávání. V praktické části se práce zabývá zkušenostmi s tvorbou školních vzdělávacích programů. Formou dotazníkové metody a metody rozhovoru se snaží popsat problémy s tvorbou a zmapovat případné požadavky na metodickou pomoc pro příští práci.
|
|
Učím se říkat ty
JANÁČKOVÁ KOJANOVÁ, Hana
Cílem práce je nabídnout možnosti využití pedagogiky Franze Ketta v předškolním vzdělávání v České republice. Teoretická část práce se věnuje vývoji pojetí dítěte a představí specifika pojetí dítěte v Celistvé na smysl zaměřené náboženské pedagogice Franze Ketta, jeho aplikaci v koncepci Učím se říkat ty a vliv na fungování mateřské školy. Těžištěm výzkumu byla pozorování dle předem stanovených kritérií v mateřských školách regionu Schlanders v Jižním Tyrolsku. Pedagogika Franze Ketta a její principy jsou podstatou zdejší koncepce (programu) vzdělávání. Zformulované možné přínosy této koncepce lze doporučit pro praxi v mateřských školách v České republice. Na základě závěrů byl navržen školní vzdělávací plán ?Nikdy nejsi sám?.
|
|
Komparace TVP (na pozadí RVP) mateřské školy běžného typu a waldorfské mateřské školy v oblasti rukodělné činnosti a umění.
SLACHOVÁ, Adéla
Tématem bakalářské práce je komparace třídních vzdělávacích programů mateřské školy běžného typu a waldorfské mateřské školy v oblasti rukodělné činnosti a umění. Z tohoto důvodu se teoretická část zabývá nejprve základními dokumenty mateřských škol, ideologickým východiskem waldorfské pedagogiky a metodikou uměleckých činností ve waldorfské mateřské škole. Praktická část přináší výsledky kvalitativního výzkumu, realizovaného rozborem školních a třídních vzdělávacích programů, pozorováním uměleckých činností a prostřednictvím rozhovorů s učitelkami.
|
|
Plánování a realizace vzdělávacího obsahu třídního vzdělávacího programu
KUBŮ, Marta
Práce se zabývá plánováním a realizací třídního kurikula, které je součástí každé mateřské školy. v teoretické části je charakterizováno současné předškolní vzdělávání, jeho podmínky, cíle a specifika vzdělávacích strategií. Následují teoretická východiska k projektování pedagogické práce. v praktické části je vypracován a realizován čtyřmě-síční třídní vzdělávací program, výzkumné šetření je zaměřeno na zjištění rozdílů mezi plánovaným a realizovaným třídním kurikulem. v závěru jsou získané informace využity pro návrhy k optimalizaci plánování pro tuto třídu mateřské školy.
|
|
Odraz oblastního folkloru v třídním vzdělávacím programu v mateřské škole
KURKOVÁ, Hana
V mé bakalářské práci se snažím ukázat na možnosti a přínos využití oblastního folkloru při tvorbě třídního vzdělávacího programu v konkrétní mateřské škole. Budu se snažit prokázat fakt, že folklór jižní Moravy dokáže plně pokrýt požadavky Rámcově vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání k vytvoření uceleného třídního vzdělávacího programu a může se tak stát jeho hlavní programovou náplní. V teoretické části popisuji zvyky, slavnosti, místní památky a kulturní dědictví jihomoravského kraje a zaměřím se na etnografickou oblast Slovácka a do něj spadající oblast Kyjovska a Podluží. Dále definuji požadavky Rámcově vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání na tvorbu třídních vzdělávacích programů. V praktické části vytvářím pro konkrétní mateřskou školu třídní vzdělávací program se čtrnáctidenním projektem ?Babička vypráví??, který je průřezově zdokumentován na přiloženém videozáznamu.
|
|
Tvorba třídního vzdělávacího programu
HAVLOVÁ, Petra
Tato bakalářská práce se zabývá tvorbou třídního vzdělávacího programu pro třídu s ekologickým zaměřením. Práce obsahuje část teoretickou, část praktickou a část příloh. Teoretická část vychází z práce s odbornou literaturou a zabývá se tvorbou školních a třídních vzdělávacích programů, projekty, ekologickou výchovou a jejím významem v mateřské škole a významem včel pro zachování života na zemi. V části praktické je navržen a částečně realizován celoroční projekt, který se snaží příblížit dětem předškolního věku život a význam včel v porovnání se životem dětí ve třídě. Celý projekt je provázen pohádkovým příběhem "Malé včelí královny". Poslední část je věnována přílohám a fotodokumentaci.
|
|
Chodská lidová píseň v mateřské škole
BENEŠOVÁ, Ludmila
Přínos a uplatnění lidové písně v mateřské škole. Teoretická část je věnována postavení hudebních aktivit v současném předškolním vzdělávání a rozvoji hudebnosti dítěte chodskou lidovou písní. Obsahem praktické části je ŠVP a ukázky TVP vycházející z chodské lidové písně a směřujíví k cílům současného předškolního vzdělávání.
|