|
Náměty pro vyučování basketbalu v tělesné výchově na 2. stupni základních škol
Velenský, Ondřej ; Velenský, Michael (vedoucí práce) ; Kočíb, Tomáš (oponent)
Název: Náměty pro vyučování basketbalu v tělesné výchově na 2. stupni základních škol Cíle: Práce se zabývá problematikou teorie a didaktiky basketbalu v zaměřenosti na tělesnou výchovu na 2. stupni základních škol. Záměrem práce je poukázat na tendence, které prostřednictvím odborných materiálů ale i zkušeností ovlivňovaly a ovlivňují didaktiku basketbalu. Metody: Práce má povahu teoretického elaborátu. Hlavní metodou je literární rešerše a komparace odborných poznatků. Výsledky: Je zřejmé, že požadavky na výuku sportovních her se oproti tradičním postupům změnily. Do popředí se dostává žák, jeho činnost v didaktickém procesu a pěstování jeho trvalého zájmu o pohybové aktivity. Základní didaktická otázka proto zní nikoli jak vyučovat, ale jak vytvářet podmínky pro učení. Pro učební proces v basketbalu ale i jiných sportovních her se doporučuje vytvářet takové podmínky, které respektují jednak charakter herního výkonu, jednak mentální a výkonovou úroveň žáka. Klíčová slova: hra, sportovní hra, basketbal, didaktický proces
|
|
Sportovní hry ve výuce tělesné výchovy na 2. stupni základní školy
Grešlová, Veronika ; Pokorný, Ladislav (vedoucí práce) ; Dlouhý, Martin (oponent)
Pohybové aktivity jsou důležitou součástí života, proto se tato bakalářská práce zaměřuje na sportovní hry, jakožto jednu z nejpopulárnějších pohybových aktivit. Hlavním cílem této bakalářské práce je analýza využití sportovních her ve výuce tělesné výchovy na druhém stupni základních škol. Dílčími cíli jsou zjištění vztahu žáků a učitelů k výuce sportovních her, jejich motivaci k nim, způsob realizace výuky sportovních her v rámci vyučovacích hodin, zmapování využití sportovních her ve volném čase žáků a zjištění účasti škol na vyhledávání talentů pro sportovní hry. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část je věnována vymezení pojmu sportovní hra, rámcovému vzdělávacímu programu, roli učitele a vyučovací jednotce. Praktická část se následně věnuje vlastnímu výzkumu, jeho metodám a výsledkům. Výzkum probíhal formou dotazníkového šetření na základních školách v Praze. Dotazník vyplnilo 283 žáků a 19 učitelů. Bylo zjištěno, že sportovní hry jsou relativně oblíbené u žáků i učitelů, a proto je jim věnováno velké množství času v hodinách tělesné výchovy. Nejoblíbenějšími sportovními hrami jsou u dívek přehazovaná a vybíjená, u chlapců fotbal a florbal. Oblíbené sportovní hry jsou učiteli ve výuce preferovány. Bylo zjištěno, že učitelé často nevědí, která sportovní hra žáky nebaví....
|