|
Socializace dítěte v homoparentální rodině
Šejnohová, Kristýna ; Koťa, Jaroslav (vedoucí práce) ; Běhalová, Andrea (oponent)
Bakalářská práce "Socializace dítěte v homoparentální rodině" se zabývá novým fenoménem dětí vyrůstajících v homoparentálních rodinách. Cílem teoretické části je prozkoumání legislativy České republiky, procesu primární socializace dítěte v rodině a tématu předsudků, ve kterých je kladen důraz na důležité faktory, které mají vliv na vznik homoparentální rodiny. Cílem empirické části je představení názorů odborníků z několika oblastí, které mají souvislost s tématem homoparentálního rodičovství. Teoretická část zahrnuje legislativní ukotvení registrovaného partnerství a možnosti vzniku homoparentální rodiny. Dále je zde věnována pozornost primární socializaci dítěte v rodině a základním potřebám dítěte. Konec teoretické části seznamuje čtenáře s problematikou předsudků, jejich vznikem a projevy. Výzkumná sonda, která je popsána v empirické části práce, obsahuje pět strukturovaných rozhovorů. Představuje náhled na problematiku homoparentálního rodičovství z úhlu pohledu odborníků. Klíčová slova homoparentální rodina, registrované partnerství, socializace dítěte, základní potřeby dítěte, postoje, předsudky
|
|
Význam emocí pro socializaci dítěte předškolního věku
ČERNOCHOVÁ, Tamara
Bakalářská práce se zabývá významem emocí pro socializaci dítěte v mateřské škole a poukazuje na možné způsoby jejich rozvíjení a kultivace. V teoretické části jsou objasněny pojmy emoce, socializace, emoční inteligence v souvislosti s předškolním věkem a upozornění na jejich pozici v předškolním vzdělávání, určenou Rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání. V praktické části je zpracovaný projekt na rozvoj emoční inteligence dětí předškolního věku a je provedena evaluace vzdělávacích výsledků. V závěru bakalářské práce jsou uvedeny výsledky a zhodnocení projektu.
|
|
Dítě se specifickými poruchami učení v rodině.
HUBKOVÁ, Iva
Bakalářská práce sleduje rodinné kontexty specifických poruch učení. Teoretická část popisuje problematiku SPU její druhy, projevy a vliv na vývoj a socializaci dítěte. Pozornost je věnována i rodině a její funkci a roli v kontextu problematiky SPU. Podpora a pomoc, kterou rodiče dítěti poskytují je časově i psychicky velmi náročná a celá rodina se musí na tuto situaci adaptovat. V tomto období potřebují nejen děti, ale i rodiče pomoc a podporu. Pro adekvátní poskytnutí této pomoci je nutné znát odpověď na otázku: Co děti a rodiče vnímají jako nejvíce zatěžující? Na tuto otázku měl přinést odpověď tento výzkum. Výzkum byl proveden pomocí kvalitativního výzkumného šetření v designu zakotvené teorie provedeného pomocí polostrukturovaného rozhovoru. Rozhovory byly prováděny v šesti rodinách vždy s pečujícím rodičem a dospívajícím dítětem. Hloubka získaných informací, podrobný popis a vyprávění respondentů umožnily pochopit celou šíři problému a vytipovat nejvíce zatěžující témata. Poskytl informace o nejdůležitějších úskalích v životě rodin a dětí, které se utkaly s poruchou učení, a odhalil skutečnost, že ve společnosti stále přetrvává odmítavý postoj a předsudky k takto znevýhodněným dětem. Tyto předsudky jsou založeny na nedostatku informací, které předurčují přístup spolužáků, učitelů. Mohou mít i vliv na přístup rodiny. Výsledky výzkumu dále odhalily skutečnost, že je potřeba zvýšit nabídku pomoci dětem i rodičům. Mohly by sloužit jako zdroj informací ke zlepšení práce s těmito rodinami a dětmi v poradenské péči. A také jako zdroj informací pro rodiny dětí s SPU i širší veřejnost.
|