Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 8 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Umělecký přednes ve výuce na prvním stupni ZŠ
Pourová, Markéta ; Hanyš Holemá, Irena (vedoucí práce) ; Sobková, Ivana (oponent)
Ve své diplomové práci se zaměřuji na dětský umělecký přednes ve výuce na prvním stupni ZŠ. Teoretická část popisuje základní náležitosti přednesu, věková specifika dětí, vztahující se němu. Zdůvodňuje, proč je užitečné přednes do výuky zařazovat v Rámcového vzdělávacího programu pro ZV. Věnuje se interpretačním a výstavbovým prostředkům recitačního tvaru a ukazuje také základní metody práce, kterými je lze ve neposlední řadě také popisuje roli pe tomto tvořivém procesu a způsob hodnocení vhodný pro přednes. Praktická část je rozdělena na tři části a věnuje se nejprve výzkumu v podobě dotazníkového šetření ohledně stavu recitace ve výuce na základních školách. Druhou částí jsou i učiteli prvního stupně mapující podrobněji jejich přístup, způsoby práce a motivaci dětí. Třetí část obsahuje dvě ukázkové lekce, jak lze na přednesu rámci výuky na ZŠ tvořivě pracovat.
Cesty dětského recitátora na 1. stupni ZŠ
Čurdová, Jana ; Marušák, Radek (vedoucí práce) ; Svobodová, Radmila (oponent)
Teoretická část diplomové práce je zaměřena na analyzování jednotlivých oblastí a pojmů souvisejících s dětskou recitací se zřetelem na 1. stupeň základní školy. V první polovině praktické části jsou metodou řízeného rozhovoru zjišťovány prvotní motivační důvody dětského recitátora na 1. stupni základní školy, vedoucí k rozhodnutí dítěte věnovat se recitaci, dále způsoby výběru textu u dětí a jejich důvody pro upřednostnění poezie nebo prózy. Toutéž metodou jsou zjišťovány způsoby vedení, přípravy a hodnocení dětského recitátora u dospělých osob, které s recitátorem pracují a hodnotí jej. V druhé polovině praktické části jsou nabídnuty a popsány ukázky možné skupinové i individuální práce s konkrétním textem.
Seznamujeme se s recitací
Hadravová, Eva ; ZELENÁ SITTOVÁ, Gabriela (vedoucí práce) ; MARTÍNKOVÁ, Nina (oponent)
Cílem této bakalářské práce je pojmenovat a přiblížit výchozí jevy disciplíny přednesu. Na jejich základě je pak sestavena série osmi lekcí, jíž se účastní skupina dětí ve věku prvního stupně základní školy. Děti společně s texty, k nimž se postupně přidávají další a další prvky, prochází vývojem v rámci základního porozumění této problematice. Na konci bloku dílen proběhne veřejné recitační vystoupení na půdě školy či v obvodním kole recitační přehlídky.
Cesty dětského recitátora na 1. stupni ZŠ
Čurdová, Jana ; Marušák, Radek (vedoucí práce) ; Svobodová, Radmila (oponent)
Teoretická část diplomové práce je zaměřena na analyzování jednotlivých oblastí a pojmů souvisejících s dětskou recitací se zřetelem na 1. stupeň základní školy. V první polovině praktické části jsou metodou řízeného rozhovoru zjišťovány prvotní motivační důvody dětského recitátora na 1. stupni základní školy, vedoucí k rozhodnutí dítěte věnovat se recitaci, dále způsoby výběru textu u dětí a jejich důvody pro upřednostnění poezie nebo prózy. Toutéž metodou jsou zjišťovány způsoby vedení, přípravy a hodnocení dětského recitátora u dospělých osob, které s recitátorem pracují a hodnotí jej. V druhé polovině praktické části jsou nabídnuty a popsány ukázky možné skupinové i individuální práce s konkrétním textem.
Divadlo poezie?
Razím, Daniel ; PROVAZNÍK, Jaroslav (vedoucí práce) ; BERGMAN, Aleš (oponent)
ABSTRAKT Diplomová práce Divadlo poezie? zkoumá specifický druh českého alternativního divadla, založený na tvůrčí autorské práci s literárními texty. Zabývá se jeho charakteristikou, druhovým vymezením a problematikou nepříliš výstižného názvu, který tuto oblast divadelní tvorby označuje. Souhrnně popisuje jeho scénické prostředky a inscenační postupy. Sleduje jeho historii, související s dějinami tzv. uměleckého přednesu a avantgardními uměleckými směry meziválečného období, od počátků až do nedávné minulosti a současnosti (která dosud nebyla systematicky popsána a zhodnocena). Připomíná inspirační zdroje a dobový kontext vývoje tohoto druhu divadla, podává přehled o inscenacích, s nimi souvisejících divadelních souborech a důležitých tvůrčích osobnostech. Uvádí mnoho odborných citací a autentických materiálů, zejména dobových recenzí a vzpomínek pamětníků. Zamýšlí se také nad smyslem, uměleckými přínosy i riziky tohoto způsobu divadelní práce a nad jejími budoucími perspektivami – zejména ve vztahu k tvůrčí práci s literárními texty a k jejich uměleckému zprostředkování veřejnosti a v souvislosti s pedagogickou činností a zájmy výchovné dramatiky.
Umenie živého slova
Harčaríková, Marica ; MARUŠÁK, Radek (vedoucí práce) ; BERGMAN, Aleš (oponent)
Diplomová práca, ktorá má dve časti - teoretickú a empirickú, sa v prvej časti venuje predovšetkým termínom spôsobu "oživovania slova", ktorého prostriedkom je ľudský hlas, reč a ich umelecké možnosti podania. Nimi sú - deklamácia, recitácia, umelecký prednes. V tomto kontexte sa sústreďuje na detský prednes a jeho formy podania, čiže najmä na súborový prednes. Súčasťou zmysluplnej práce so slovom je interpretácia. Práca pojednáva o význame interpretácie z hľadiska vzťahu k literárnemu dielu, k prednesu, a k divadelnej tvorbe. Zaoberá sa bližšou špecifikáciou pojmov poézia a divadlo. Pre hlbšie pochopenie z hľadiska obsahu bližšie špecifikuje divadelnú formu akou je divadlo poézie. Venuje sa otázke divadla poézie ako svojbytnej divadelnej forme, ktorá sa rozvinula v stredoeurópskom regióne, najmä v neprofesionálnom divadle a to v istých teoretických zakotveniach i historických súvislostiach. Zmieňuje sa o celoštátnej prehliadke umeleckého slova a divadiel poézie - Hviezdoslavov Kubín, najmä v súvislosti s detským divadlom poézie - v rámci kategórie detských recitačných kolektívov. A v neposlednom rade, v druhej časti sa zameriava na proces tvorby s detským kolektívom, na možnosti práce s lyrickým textom pri tvorbe konkrétnej inscenácie.
Psáno ústy, čteno ušima pokus o využití francouzské zkušenosti p ro český přednes a jeho pedagogiku
Potužáková, Markéta ; ČUNDERLE, Michal (vedoucí práce) ; JOSEK, Jiří (oponent)
Práce je uvedena mottem Paula Valéryho: ?Mluvit, to znamená slyšet.?Hlavním tématem je tedy mluvené slovo, ne však vyprávěné, alepřednášené: interpretace literárního, zejména básnického textu, chápanájako sestup k jeho ?předliterárním? zdrojům. Markéta Potužáková vycházíz pojetí francouzského pedagoga přednesu prof. Michela Bernardyho,podle něhož je literární text ?mostem?, tedy doslova ?přechodným?tadiem mezi prvotní řečí díla (jak se ?ozvala? v autorovi, jak si ji?předříkával? či ?diktoval do pera?) a gestickou řečí, jakou slyšíme z ústinterpreta. Při studiu textu a v pedagogice přednesu jde tedy o návratk původnímu autorskému gestu, jak je uchováno ve struktuře básně.Toto pojetí doktorandku zaujalo, když jako absolventka divadelní fakultyAMU v Praze pokračovala ve studiu v Paříži. Disertace konfrontujezmíněný ?francouzský způsob? se ?způsobem českým?, který se snažíinterpretovat především ?myšlenku? díla a mnohem menší pozornostvěnuje jeho struktuře. Nejen dvojí studia, ale i praktická divadelnízkušenost z Čech i z Francie, tedy mj. zážitek rozdílu mezi orálním gestemčeštiny a francouzštiny, vedly k pokusu o srovnání obou tradičních přístupů.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.