Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 4 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Mezioborový vztah kartografie a matematiky ve výuce na gymnáziu
Leipertová, Gabriela ; Netrdová, Pavlína (vedoucí práce) ; Marada, Miroslav (oponent)
LEIPERTOVÁ, G. (2012): Mezioborový vztah kartografie a matematiky ve výuce na gymnáziu. Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, Univerzita Karlova v Praze. Předložená diplomová práce analyzuje mezioborový vztah kartografie a matematiky ve třech rovinách: v rovině zamýšleného kurikula, v rovině realizovaného kurikula a v rovině dosaženého kurikula. V rovině zamýšleného kurikula jsou studovány zejména projektové dokumenty Rámcový vzdělávací program pro gymnázia a školní vzdělávací programy vybraných gymnázií. Obsahová analýza vybraných učebnic zeměpisu hodnotí vazby kartografie a matematiky na základě výskytu a kvality vysvětlení požadovaného učiva, množství příkladů, obrázků a tabulek. Dále jsou podrobně zpracovány vybrané kapitoly z kartografie, ve kterých se aplikují matematické dovednosti. V rovině realizovaného kurikula je prostřednictvím dotazníků pro učitele zeměpisu a matematiky zhodnocen reálný stav výuky tohoto mezipředmětového vztahu ve vybraných gymnáziích. V rovině dosaženého kurikula je prostřednictvím didaktického testu ověřena schopnost žáků propojovat poznatky mezi kartografií a matematikou. Následně je specifikován vztah mezi výsledky žáků a přístupem vyučujících. Součástí práce je také sbírka kartografických úloh, při jejichž řešení je potřeba matematických dovedností....
Soulad záměru autorů učebnice a realizace výuky ve třídě
Bartoňová, Blanka ; Stará, Jana (vedoucí práce) ; Poche Kargerová, Jana (oponent)
Tato diplomová práce se věnuje problematice učebnic z pohledu souladu autorů učebnic a realizace výuky ve třídě. Na začátku teoretické části je krátká kapitola o historii školství z pohledu obsahu vzdělávání. Dále se teoretická část zabývá učebnicí samotnou, jejím obsahem a vytvářením. Zamýšlí se nad náročností tvorby nových učebnic, a to z pohledu nejen učitelů, ale i autorů a nakladatelství. Neméně důležitá je kapitola zabývající se výzkumy učebnic. Ta je rozdělena na výzkumy před rokem 1989 a po roce 1989, a pomocí odborné literatury popisuje různé trendy výzkumů učebnic nejen v České republice, ale i v zahraničí. Dále se teoretická část zabývá vztahem učebnice a jejími uživateli, tedy učitele, žáka i rodiče. Pokouší se vysvětlit, jak velkou roli hraje učitel a jeho výběr učebnice, vzhledem k interakci mezi ním a žákem při vyučování. Protože se výzkumná část zabývá prací učitelů s učebnicí prvouky, je jako poslední kapitola teoretické části uvedena vzdělávací oblast Člověk a jeho svět, jeho náplň i názory odborníků na jeho obsah. V rámci výzkumné části byl zkoumán vliv výběru učitelů a jejich práce s učebnicí na soulad autorů učebnice a realizace výuky ve třídě. Výzkum se zaměřil na jednu základní školu, kde byly distribuovány dotazníky a realizovány rozhovory s pedagogy. Výsledky byly...
Mezioborový vztah kartografie a matematiky ve výuce na gymnáziu
Leipertová, Gabriela ; Netrdová, Pavlína (vedoucí práce) ; Marada, Miroslav (oponent)
LEIPERTOVÁ, G. (2012): Mezioborový vztah kartografie a matematiky ve výuce na gymnáziu. Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, Univerzita Karlova v Praze. Předložená diplomová práce analyzuje mezioborový vztah kartografie a matematiky ve třech rovinách: v rovině zamýšleného kurikula, v rovině realizovaného kurikula a v rovině dosaženého kurikula. V rovině zamýšleného kurikula jsou studovány zejména projektové dokumenty Rámcový vzdělávací program pro gymnázia a školní vzdělávací programy vybraných gymnázií. Obsahová analýza vybraných učebnic zeměpisu hodnotí vazby kartografie a matematiky na základě výskytu a kvality vysvětlení požadovaného učiva, množství příkladů, obrázků a tabulek. Dále jsou podrobně zpracovány vybrané kapitoly z kartografie, ve kterých se aplikují matematické dovednosti. V rovině realizovaného kurikula je prostřednictvím dotazníků pro učitele zeměpisu a matematiky zhodnocen reálný stav výuky tohoto mezipředmětového vztahu ve vybraných gymnáziích. V rovině dosaženého kurikula je prostřednictvím didaktického testu ověřena schopnost žáků propojovat poznatky mezi kartografií a matematikou. Následně je specifikován vztah mezi výsledky žáků a přístupem vyučujících. Součástí práce je také sbírka kartografických úloh, při jejichž řešení je potřeba matematických dovedností....
Projektované, realizované a dosažené ICT kurikulum na základních školách
BERKI, Jan
Jednou ze základních snah výzkumu v oblasti didaktiky je popsat a analyzovat kurikulum ve všech jeho formách. Ve vzdělávací oblasti zaměřené na informační a komunikační technologie (ICT), případně informatiku, je tato snaha aktuální především vzhledem k relativně nedávnému včlenění oblasti mezi povinné součásti kurikula na základních školách a také vzhledem k jejímu dynamickému vývoji. Tato disertační práce tak navazuje jednak na výzkumy analyzující kurikulum jiných vzdělá-vacích oblastí, jednak na šetření věnující se tématu implementace ICT do školního prostře-dí. Výzkumy z druhého okruhu využívaly především kvantitativních metod a spoléhaly se převážně na deklarace respondentů. Oproti tomu byla v rámci výzkumu popisovanému v této práci zvolena kvalitativně pojatá případová studie, která získává data také z analýzy dokumentů či pozorování. Nejprve jsou vymezeny pojmy kurikulum a jeho fáze a ICT gramotnost, která představuje jeden z hlavních cílů vzdělávací oblasti v českém kurikulu. Navazuje analýza a souhrn výsledků již realizovaných výzkumných šetření zaměřených na podmínky výuky ICT a s ICT, informatická témata a vztah jednotlivých aktérů vzdělávání k nim a v neposlední řadě na výsledky žáků v oblasti ICT gramotnosti a informatického myšlení. Empirická část disertační práce popisuje na základě analýzy dokumentů modely používané pro vymezení vzdělávací oblasti ICT a projektované kurikulum vybrané základní školy. Z analýzy zápisů v třídních knihách je vyvozováno realizované kurikulum a jeho změny. Videozáznamy některých vyučovacích hodin byly použity jednak pro ověření zápisů, jednak pro analýzu použitých vyučovacích metod. Také na základě jejich analýzy byly definovány vzdělávací cíle těchto vyučovacích jednotek a tím dosažené kurikulum. Pro ověření znalostí a dovedností vybraných znalostí a dovedností bylo využito speciální praktické cvičení. Kromě deskripce jednotlivých fází ICT kurikula na vybrané základní škole identifikuje tato práce některé z diferencí mezi nimi. Na závěr jsou některá zjištění využita i jako podněty k úpravě projektovaného kurikula na národní úrovni.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.