Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 5 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Analýza výběru textů do čítanek pro 2.stupeň ZŠ
Procházková, Jana ; Klumparová, Štěpánka (vedoucí práce) ; Hník, Ondřej (oponent)
Resumé Podstatou této bakalářské práce je analýza textů v některých čítankách pro druhý stupeň základních škol. Zaměřila jsem se v ní na dospívajícího čtenáře a snažila jsem se zjistit, zda ukázky v čítankách respektují žáka jako specifického čtenáře se specifickými potřebami, zájmy, preferencemi. V práci jsem analyzovala šest různých čítanek, z nichž každá prezentovala jiný autorský přístup. K čítankám jsem přistupovala komplexněji. Nejprve jsem je stručně charakterizovala a následně podrobně rozebrala ukázky z různých hledisek, např. z hlediska zastoupení národní a světové literatury, z hlediska zastoupení spisovatelů a spisovatelek aj. Součástí práce je i malý průzkum mezi žáky devátých tříd, který porovnává teoretické informace načerpané z odborné literatury, informace z dotazníkového šetření a současný stav čtenářství dospívajících. Snažila jsem se zjistit na určitém vzorku žáků, jaký je zájem o knihy resp. čtení v návaznosti na texty v čítankách na základních školách.
Bible jako literární dílo ve výuce literatury na gymnáziu
Přibylová, Kateřina ; Klumparová, Štěpánka (vedoucí práce) ; Hausenblas, Ondřej (oponent)
První část diplomové práce informuje obecně o bibli, o jejím vzniku, dělení, jazyku, překladech. Podrobněji je pojednáno o překladech do češtiny a adaptacích, které má gymnaziální učitel k dispozici. Jedna z kapitol se orientuje na biblickou frazeologii a poukazuje na to, jak hluboce je v nás jazyk bible zakořeněn, další kapitola - Intertextovost a bible - zase stručně zachycuje, jak velký počet děl na bibli navazuje, a předkládá text, se kterým by bylo možné pracovat v rámci hodin literatury. Druhá část se zabývá kurikulárními dokumenty a též učebnicemi a čítankami ve vztahu k bibli. Při rozboru rámcově vzdělávacích programů jsou nabídnuty možnosti, jak při výuce o bibli naplňovat některé stanovené cíle RVP, ať již ve vzdělávací oblasti Jazyk a komunikace, nebo v oblasti Člověk a společnost. Zaznamenává také, jak se bible může uplatnit v průřezových tématech. Následuje rozbor tří vybraných školních vzdělávacích programů, přičemž každý z nich přistupuje k bibli jiným způsobem, pracuje s ní v jiném ročníku, v rámci různých celků. Kapitola věnující se učebnicím literatury a čítankám poskytuje náhled na to, jaké informace a ukázky jsou žákům tímto médiem předkládány a dovoluje si je hodnotit. Praktická část diplomové práce obsahuje vyhodnocení "miniprůzkumu", který probíhal mezi žáky čtvrtých ročníků...
Analýza výběru textů do čítanek pro 2.stupeň ZŠ
Procházková, Jana ; Klumparová, Štěpánka (vedoucí práce) ; Hník, Ondřej (oponent)
Resumé Podstatou této bakalářské práce je analýza textů v některých čítankách pro druhý stupeň základních škol. Zaměřila jsem se v ní na dospívajícího čtenáře a snažila jsem se zjistit, zda ukázky v čítankách respektují žáka jako specifického čtenáře se specifickými potřebami, zájmy, preferencemi. V práci jsem analyzovala šest různých čítanek, z nichž každá prezentovala jiný autorský přístup. K čítankám jsem přistupovala komplexněji. Nejprve jsem je stručně charakterizovala a následně podrobně rozebrala ukázky z různých hledisek, např. z hlediska zastoupení národní a světové literatury, z hlediska zastoupení spisovatelů a spisovatelek aj. Součástí práce je i malý průzkum mezi žáky devátých tříd, který porovnává teoretické informace načerpané z odborné literatury, informace z dotazníkového šetření a současný stav čtenářství dospívajících. Snažila jsem se zjistit na určitém vzorku žáků, jaký je zájem o knihy resp. čtení v návaznosti na texty v čítankách na základních školách.
Didaktická interpretace Čapkových děl v literární výchově pro druhý stupeň ZŠ
TESAŘOVÁ, Terezie
Cílem diplomové práce Didaktická interpretace Čapkových děl v literární výchově pro 2. stupeň základních škol je zmapovat, nakolik jsou díla Karla Čapka zastoupena v jednotlivých řadách čítanek pro 2. stupeň základní školy, dále zhodnotit jejich výběr a představit vlastní koncepci zahrnující Čapkovu tvorbu. Práce je rozdělena na několik částí. První z nich se zabývá současným postavením literární výchovy, otázkou čtenářské gramotnosti a dalšími činiteli ovlivňující literárně výchovný proces. Dále jsou zaznamenány metody, s nimiž se lze setkat v hodinách literární výchovy. Podrobněji jsou popsány ty metody, které se zaměřují především na rozvoj čtenářské gramotnosti. Na základě odborné literatury je popsána didaktická interpretace, její postavení, funkce, determinanty a zásady. Práce stručně popisuje Čapkovo dílo. Stěžejní část pak tvoří analýza čítanek několika nakladatelství Alter, Fraus, Nová škola, Prodos a SPN. Práce se zabývá nejen tím, kolik úryvků z díla Karla Čapka v daných čítankách nalezneme, ale všímá si i žánrového zastoupení a uvedených návrhů k textům. Po zhodnocení je představen vlastní koncept, který se snaží obsáhnout celé Čapkovo dílo.
Pěstování a rozvoj čtenářství u žáků na druhém stupni základní školy
VOPLAKALOVÁ, Martina
Diplomová práce je zaměřena na povahu a strukturu čtenářské gramotnosti a čtenářství žáků druhého stupně základní školy. Práce se skládá ze dvou částí, teoretické a empirické. Teoretická část vysvětluje nejdůležitější pojmy zkoumané problematiky a shrnuje poznatky, kterých bylo dosaženo na základě různých sociologických výzkumů. Empirická část, která je těžištěm této práce, se zabývá vlastním zkoumáním v oblasti čtenářských aktivit dětí, motivace ke čtení, pozice knihy ve světě multimédií a role knihoven při podpoře dětského čtenářství. Tato část prezentuje výsledky dotazníkového výzkumu, který proběhl u žáků druhého stupně základní školy.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.