|
Zařazení projektových dnů do výuky přírodopisu na základních školách Mostecka
Krajníková, Dagmar ; Pavlasová, Lenka (vedoucí práce) ; Skýbová, Jana (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá zařazením projektových dnů přírodopisu na základních školách města Mostu a okolních obcí. Diplomová práce je rozdělena na tři části. Část teoretická je věnována vzniku a historii projektové výuky ve světě i v českých školách, teoretickým pojmům, které s projektovým vyučováním bezprostředně souvisí, dále pak v zařazování projektové výuky v současném vzdělávacím procesu, výhody a nevýhody projektového vyučování. Výzkumná část práce a hlavní výzkumný problém se zaměřuje na využívání projektové výuky na 2. stupni základních škol. Výzkumná část je výsledkem dotazníkového šetření, které jsem na vytipovaných základních školách uskutečnila. Při provedení výzkumu k této diplomové byla použita metoda dotazníku, který je jedním z nejpoužívanějších nástrojů pro sběr dat. Respondenty byli učitelé přírodopisu jednotlivých Mosteckých škol. Dotazník byl vytvořen i distribuován elektronicky. V praktické části předkládám vlastní návrh projektového dne "Den stromů", který jsem realizovala na Základní škole Obránců míru v Mostě. KLÍČOVÁ SLOVA Projektové vyučování, projektový den, výuka přírodopisu
|
|
Výukový program o koních určený pro členy jezdeckých koružků
JAVORSKÁ, Jana
Javorská, J. 2014: Výukový program o koních určený pro členy jezdeckých kroužků. Bakalářská práce, Pedagogická fakulta JU, České Budějovice, 62 s. Výukový program "Jak porozumět koním a jak se stát pro koně srozumitelný" jako možnost aplikace základních znalostí z etologie a evoluce koní do prostředí jezdeckých oddílů. Tato bakalářská práce se zabývá sestavením výukového programu, který by umožnil účastníkům jezdeckých kroužků pochopení základních aspektů evoluce a etologie koní. V literárním přehledu zpracovává souhrn z oblastí evoluce, domestikace a etologie koní a problémů, které s sebou přináší převažující současný způsob chovu rekreačních a sportovních koní. V praktické části je popis navrženého celodenního výukového programu, který se zabývá těmito výše zmíněnými tématy s důrazem na aplikace získaných vědomostí do praxe jezdeckých kroužků. Program má formu projektového vyučování, kde se účastníci na jeden den stávají vědci na konferenci o etologii koní. K programu byl vytvořen soubor pracovních listů. Výstupem této práce je realizovaný výukový program. V diskuzi jsou popsány návrhy na zkvalitnění programu, které vyplynuly z pilotní realizace.
|
|
Diverzita živočichů zahrady: případová studie s využitím problematiky ve školním vzdělávání
NĚMEC, Filip
Bakalářská práce se zabývá rozmanitostí bezobratlých živočichů v běžném přirozeném prostředí zahrad. Shrnuje nabídku učebnic přírodopisu pro šestý ročník základních škol a četnost druhů bezobratlých živočichů ukazuje v tabulkových přehledech. V práci jsou uvedeny výsledky faunistického průzkumu vybrané zahrady, který probíhal v různých aspektech sezóny. Na základě výsledků analýzy učebnic a faunistického průzkumu byl připraven návrh projektového dne pro výuku přírodopisu na základní škole, který může sloužit jako metodická pomůcka pro učitele přírodopisu.
|
|
Projektový den na téma Lidové tradice a obyčeje na Sedlčansku
HOLANOVÁ, Veronika
Má práce má didaktický charakter. Skládá se ze dvou částí ? části teoretické a praktické. Teoretická část pojednává o Sedlčansku, krajině středního Povltaví, o jeho přírodních krásách i historických či kulturních památkách. Dále je tato část zaměřena na představení lidových tradic v průběhu roku. Rok je rozdělen na období podzimu, zde se práce věnuje svátku sv. Martina, který upadl v zapomnění, ale v posledních letech se toto téma vrací na základní školy, období zimy ? zde jsou nejznámější Vánoce - a období jara, ve kterém je práce zaměřena z velké části na Velikonoce. Praktickou část tvoří projektový den a dvě přípravy na hodinu na téma Sv. Martin a Vánoce. V jednodenním projektovém dnu jsou prolnuty mezipředmětové vztahy i průřezová témata. Součástí praktické části jsou i pracovní listy, které byly použity při realizaci projektového dne na základní škole. Vyučující občanské výchovy je mohou využít při přípravě svých vyučovacích jednotek.
|