Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 3 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Li Shangyinovy básně "o předmětech" přírodního původu.
Shlenskaya, Maria ; Lomová, Olga (vedoucí práce) ; Andrš, Dušan (oponent)
práce Cílem diplomové práce je podrobná analýza vybraných Li Shangyinových básní hlásících se k žánru yongwu se zaměřením na "předměty" přírodního původu a jejich interpretace. Na základě analýzy se pokusím zjistit, jakým způsobem autor nakládá s konvencemi žánru, do jaké míry jeho "básně o předmětech" odpovídají předchozí básnické tradici a nakolik jsou inovativní z hlediska výběru témat, symboliky, jazykových prostředků a celkového sdělení básní. Úvodní kapitola práce představuje Li Shangyinův životopis, krátký přehled jeho díla a základní přístupy k jeho interpretaci, a také stručnou charakteristiku žánru yongwu a základní rysy Li Shangyinových básní, které patří k tomuto žánru. Další kapitola tvoří jádro této práce a představuje vlastní analýzu vybraných básní, opatřených prozaickými pomocnými překlady. Tato část práce se skládá z několika podkapitol, každá z nichž se buď zabývá určitou vrstvou Li Shangyinových yongwu, nebo se zaměřuje na určitý aspekt jeho básní tohoto žánru. Na konci práce přicházím k závěru, že největším přínosem Li Shangyina do tradice žánru yongwu je to, že se v jeho tvorbě "básně o předmětech" stávají druhem velice osobní lyrické poezie, vyznačují se zároveň psychologickou hloubkou, sofistikovaností obrazů a jazykovou virtuozitou. Nehledě na zřejmou návaznost na předchozí...
Xie Tiao (464 - 499): Člověk a příroda v básních ze Xuanchengu
Paštěka, Václav ; Lomová, Olga (vedoucí práce) ; Zádrapa, Lukáš (oponent)
práce Cílem této bakalářské práce je charakterizovat způsob zobrazení přírody a význam tohoto tématu v tvorbě básníka přírodní lyriky raného středověku Xie Tiaoa. Zájem je soustředěn na básně, které složil během svého působení v oblasti Xuanchengu v letech 495 - 497. Básně z tohoto období jsou považovány za vrchol Xie Tiaovy tvorby. Práce sestává ze čtyř částí. Po stručném úvodu následuje kapitola, kterou tvoří básníkův životopis, historický kontext doby a stručné shrnutí zobrazování přírodních motivů v čínské poezii. Další a nejdůležitější část tvoří rozbor přírodních motivů v básních. Je rozčleněn do čtyř podkapitol podle místa, které příroda v básních zaujímá. Na základě citovaných básní nebo jejich částí se snažíme vyložit specificitu tématu přírody v jeho básních. U většiny básní se pokoušíme také vyložit alespoň ty nejdůležitější a nejznámější literární narážky, které jsou podstatné pro pochopení básní. V závěru shrnujeme získané poznatky.
Tři krajiny Františka Hrubína
Stančáková, Alžběta ; Vaněk, Václav (vedoucí práce) ; Mravcová, Marie (oponent)
Bakalářská práce se zabývá vybranými díly z tvorby Františka Hrubína a jejich vztahem ke třem dominantním krajinám básníkova života. Konkrétně se jedná o Posázaví (Zpíváno z dálky, Krásná po chudobě, Země po polednách, U stolu, Romance pro křídlovku, Lešanské jesličky), pražské Holešovice (Hirošima, Proměna, Až do konce lásky) a jižní Čechy (Můj zpěv, Srpnová neděle). Práce se věnuje zejména motivům, které zakládají specifickou podobu utvářených básnických krajin a vztah lyrického mluvčího, resp. vypravěče, k danému prostředí.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.