Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 5 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Odpovědná individuální spotřeba jako první krok z ekologické krize
Hosnedlová, Alena ; Novák, Arnošt (vedoucí práce) ; Kala, Lukáš (oponent)
Diplomová práce se zabývá problémem globální ekologické krize způsobené nadspotřebou hmotných statků zejména v zemích tzv. bohatého Severu. V teoretické části zasazuji individualizovaného jedince v roli spotřebitele do systému moderní společnosti, který udává podmínky jeho existence hlavně skrze trh. Pojednávám o možné cestě z ekologické krize prostřednictvím ideové změny ve společnosti iniciované "zdola", založené na internalizaci hodnot vedoucích k odpovědné a umírněné spotřebě. Předestírám alternativní možnosti životního způsobu, ekologicky příznivého z hlediska spotřebního, a diskutuji o překážkách i způsobech jeho šíření. Výzkum jsem prováděla formou rozhovorů s ekoporadci zabývajícími se spotřebou, jakožto potenciálními "opinion leadery" v této věci. Snažila jsem se nahlédnout jejich pojetí odpovědné spotřeby a jejich možnosti působení na společnost ve prospěch šíření ideje environmentálně odpovědného životního způsobu. Klíčová slova Ekologická krize, spotřeba, konzumerismus, modernita, individualizace, hodnoty, odpovědná spotřeba, skromnost, ekologicky příznivý životní způsob
UTZ produkce jako alternativa fairtrade
VALENTOVÁ, Věra
Diplomová práce se zabývá certifikačním programem UTZ Certified, který představuje určitou alternativu systému fair trade. UTZ patří k celosvětově největším programům na podporu trvalé udržitelnosti především pro kávu, kakao a čaj. Práce je rozdělena do dvou základních částí, teoretické a praktické. Teoretická část se zaměřuje na charakteristiku certifikace UTZ, vymezení základních pojmů, identifikaci komodit a podmínek jejich pěstování v rámci UTZ Certified. Pozornost je věnována rovněž obchodování v rámci fair trade a příslušným standardům Fairtrade a WFTO. Praktická část se zabývá úrovní a sortimentní skladbou současné nabídky UTZ produktů na trhu ve vybrané lokalitě a dále realizací spotřebitelského průzkumu zaměřeného na znalost a zájem o produkty UTZ a fair trade ze strany spotřebitelů. Výsledky získané v rámci šetření v maloobchodní síti ukazují, že nabídka UTZ produktů na trhu skutečně existuje a je záležitostí především zahraničních maloobchodních řetězců, jejichž UTZ nabídku často tvoří produkty vlastních privátních značek. Nejširší nabídka UTZ produktů byla zaznamenána v maloobchodním řetězci Lidl, Albert a Kaufland. V nabídce jednoznačně převládají cukrovinky a čokoláda s obsahem certifikovaného UTZ kakaa. Spotřebitelský průzkum byl realizován prostřednictvím online dotazníku a z výsledků vyplývá, že o certifikované produkty pocházející z odpovědné produkce fair trade a UTZ má zájem méně než polovina českých spotřebitelů. Značná část spotřebitelů má při nákupu problém s identifikací těchto produktů na trhu. Nejoblíbenějším fairtradovým produktem se stala káva, v případě UTZ je nejoblíbenější čokoláda. Spotřebitele vede k nákupu těchto produktů především záruka ekologické a sociální ohleduplnosti produkce, nebo také důvěra v lepší kvalitu a chuť.
Postoje spotřebitelů v oblasti odpovědné spotřeby
ZELENKA, Ondřej
Úvodní část této práce se zabývá literárním přehledem, konkrétně, definuje pojmy v oblasti spotřebního chování. Dále popisuje postoje spotřebitelů, jejich formování aspekty, které je mohou ovlivnit. Bližší pozornost je věnována problematice udržitelného rozvoje, udržitelné spotřeby a odpovědné spotřeby. Praktická část vychází z marketingového výzkumu. V závěru práce jsou navrženy konkrétní postupy či doporučení pro výrobce a obchodníky.
Postoje spotřebitelů v oblasti odpovědné spotřeby
HEŘMANOVÁ, Eva
Tato bakalářská práce je zaměřena na postoje spotřebitelů v oblasti odpovědné spotřeby. Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. V teoretické části se klade důraz na nákupní chování spotřebitelů, modely chování a oblast odpovědné spotřeby. Praktická část se zabývá dotazníkovým šetřením a rozborem dat. Cílem práce je zjistit, jaký mají dnešní spotřebitelé postoj k odpovědné spotřebě, jaké je chování zákazníka na trhu a na základě výzkumu spotřebního a nákupního chování navrhnout možné postupy pro výrobce nebo obchodníky, které jsou k nalezení v závěru praktické práce. Práce vychází ze studie odborné literatury, sběru primárních dat, analýzy získaných dat pomocí terénního šetření a na návrhách opatření. Dotazníkové šetření probíhalo v jižních Čechách a také v Rakousku v oblasti Niederöstereich.
Fairtradové školy v podmínkách České republiky
VALENTOVÁ, Věra
Bakalářská práce se skládá ze dvou základních částí, teoretické a praktické. Teoretická část se věnuje vymezení základních pojmů fair trade, historii fair trade ve světě a v ČR, způsobům uvádění fairtradových produktů na trh, představení fairtradových organizací, kampaní a projektů na podporu fair trade. Praktická část je zaměřena především na mezinárodní kampaň Fairtradové školy, která do České republiky přišla v roce 2011 a získává podporu stále většího počtu škol. Hlavním cílem bylo zmapovat úroveň realizace kampaně na školách v České republice, které již získaly titul Fairtradová škola, a nebo o něj aktivně usilují. Praktická část je založena na dvou dotazníkových šetřeních. První dotazování se týkalo vedení škol zapojených do kampaně Fairtradové školy a bylo zaměřeno na povinná kritéria nutná pro získání fairtradového statusu. Druhý dotazník byl pak určen studentům Ekonomické fakulty Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích, která získala titul Fairtradová škola (fakulta) jako první VŠ v ČR. Zde bylo cílem zjistit postoj studentů k fairtradovým aktivitám realizovaným na této fakultě. Z výsledků šetření lze usoudit, že školy, které se do kampaně rozhodly zapojit, pracují velmi intenzivně na naplňování všech povinných kritérií a rozvoj kampaně jde správným směrem. Také postoj studentů Ekonomické fakulty k podpoře fair trade je převážně kladný. Většina studentů považuje zapojení fakulty do kampaně Fairtradové školy za správné rozhodnutí. Vzhledem ke skutečnosti, že kampaň Fairtradové školy odstartovala v ČR teprve nedávno, lze říci, že se vyvíjí velmi pozitivně. Počet škol, které mají zájem se k této kampani připojit, stále roste. Přibývá škol, které chtějí veřejně podpořit fair trade a vzdělávat své studenty v oblasti globálních rozvojových témat. Je velmi důležité, aby si už mladí lidé uvědomovali, jaký vliv může mít spotřební chování lidí ve vyspělých zemích na život lidí v rozvojových zemích. Právě takové kampaně, jako Fairtradové školy a další podobné aktivity, dávají lidem žijícím v takzvaných "zemích třetího světa", šanci vymanit se z chudoby a žít a pracovat důstojněji.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.