| |
| |
|
Ekonomická expanze Číny do Afriky
Hvoždová, Vladimíra ; Stuchlíková, Zuzana (vedoucí práce) ; Zapletal, Petr (oponent)
Cílem práce je charakterizovat specifické rysy čínské zahraniční politiky vůči africkému kontinentu a analyzovat, zda je Čína schopná přispět k dlouhodobě udržitelnému rozvoji v nejchudším regionu světa. První kapitola práce se věnuje teorii ekonomické diplomacie a vymezuje její význam, základní funkce, nástroje a aktéry. Následující část je stručným přehledem historie čínsko-afrických vztahů, s důrazem na identifikaci hlavních motivů vzájemné spolupráce. Následuje charakteristika vzájemných ekonomických vazeb zaměřená na oblast obchodu, přímých zahraničních investic a rozvojové asistence. Poslední část se zabývá identifikací a zhodnocením hlavních přínosů a hrozeb rostoucí čínské přítomnosti na africkém kontinentu z pohledu dlouhodobě udržitelného rozvoje v regionu.
|
|
Logistický řetězec zemědělských komodit
Daňhelová, Martina ; Zelený, Lubomír (vedoucí práce) ; Zeman, Karel (oponent)
Diplomová práce "Logistický řetězec zemědělských komodit" je zaměřena na analýzu materiálového toku v oblasti zemědělských komodit. Práce posuzuje výhodnost uskladnění komodit po sklizni nebo prodej produkce bez úpravy přímo z pole. Studie hodnotí z ekonomického a výkonnostního hlediska proces zpracování zemědělských komodit od počátku sklizně po konečné možnosti obchodování. Ze získaných údajů bude možné posoudit výhodnost uskladnění komodit. V praktické části je analyzována výhodnost investice do posklizňové linky a přináší návrhy, jak zefektivnit logistický řetězec komodit v rámci společnosti DAŇHEL AGRO a.s.
|
| |
|
Analýza využití multikanálového retailingu ve vybraném maloobchodním subjektu
MAZANCOVÁ, Kateřina
Základním cílem diplomové práce byla analýza využívání multikanálového retailingu hypermarketu Globus v Českých Budějovicích. Ten byl rozdělen dle Levyho a Weitze (2009) do tří základních kanálů {--} maloobchod, katalog a internet, které byly doplněny o některé složky komunikačního mixu. Následné návrhy na zlepšení stávající situace v této oblasti vycházely primárně z informací zjištěných na základě provedených případových studií jak samotného hypermarketu, tak také jeho nejvýznamnějšího konkurenta na tuzemském trhu, a jednoho velmi uznávaného retailera ze zahraničí. Dále byla provedena marketingová situační analýza hypermarketu Globus v Českých Budějovicích. Dílčí návrhy byly rozděleny dle jednotlivých kanálů. Vybraný návrh byl rovněž ekonomicky zhodnocen.
|
|
Trade and investment relations between Czech Republic and Russian Federation
Grishaeva, Sofiya ; Štěrbová, Ludmila (vedoucí práce) ; Zamykalová, Miroslava (oponent)
Cílem DP je analyzovat spolupráci mezi Ruskem a Českou republikou, a to v obchodních a investičních vztazích. Analyzované období je vymezeno posledním desetiletím se zaměřením na současné trendy. Analýza je uskutečněna prostřednictvím zhodnocení současné úrovně obchodní výměny a toků investic mezi zeměmi, charakterizováním překážek a pobídek pro vzájemnou spolupráci v těchto oblastech, vládních a jiných podpor. DP je zaměřuje na perspektivy rozvoje vztahů a vzájemnou spolupráci mezi Ruskem a ČR. Jedním z cílů studie bylo zargumentovat doporučení pro zlepšení podnikatelského prostředí v Rusku. Studie ukazuje, že přes velký podíl obchodu ČR se zeměmi EU zůstává podíl Ruska významný. Export z ČR představuje strojírenství a dopravní prostředky, ruský export do ČR jsou energetické a ostatní suroviny a ropa. Ruský ekonomický růst byl zapříčiněn exportem energetických surovin. Závislost země na energetickém sektoru vyžaduje strukturální změny v národní ekonomice, přičemž modernizace je zásadní pro dlouhodobý růst. Analýza zdůrazňuje, že Rusko by mělo přijmout zkušenosti ČR jako vysoce industrializované země, užívat české inovativní technologie a zařízení, vstoupit do společných projektů s ČR, apod., a to s cílem zajistit budoucí růst v současném konkurenčním světě. Toto je nezbytné zejména z hlediska skutečnosti, že Rusko se velmi brzy stane členem WTO, což může potenciálně usnadnit obchod a investiční toky mezi Ruskem a EU, včetně ČR.
|
|
Marketing obchodních řetězců
Rozsypalová, Monika ; Štědroň, Bohumír (vedoucí práce) ; Mrazek, Milan (oponent)
Trh maloobchodních řetězců v České republice zaznamenal v posledních dvaceti letech nebývalý růst. Na našem území se objevila řada maloobchodních společností, která podstatně změnila stávající prodejní síť a nákupní chování Čechů. Práce je rozdělena do 3 částí. První část se týká teoretického popisu základních pojmů souvisejících s obchodem a retail marketingem. Dále je zde shrnut historický vývoj maloobchodu v ČR a vývoj diskontních prodejen v zahraničí. Druhá část je věnována českému maloobchodnímu trhu a analýze vybraných maloobchodních řetězců, jejich marketingových aktivit a klíčových ekonomických ukazatelů. Třetí část zahrnuje vlastní dotazníkové šetření a průzkum in-store komunikace v oblasti pečiva v maloobchodních jednotkách v Příbrami. Práce je zakončena zhodnocením a ověřením hypotéz.
|
|
WTO - obchod a životní prostředí
Vorlíčková, Hana ; Štěrbová, Ludmila (vedoucí práce) ; Zamykalová, Miroslava (oponent)
Cílem práce je popsat vzájemný vztah obchodu a životního prostředí a podat určitý přehled o tom, jak k této problematice přistupuje WTO. Práce je rozdělena do tří kapitol. První kapitola pojednává obecně o vztahu obchodu a životního prostředí, druhá kapitola je zaměřená na přístup WTO k dané otázce a v poslední kapitole se zabývám rozborem sporů s environmentální tématikou, které byly v GATT/WTO vedeny.
|
|
Česko-německá obchodní a průmyslová komora
Polišenská, Lenka ; Müllerová, Františka (vedoucí práce) ; Hromádková, Jana (oponent)
Česká republika a Spolková republika Německo jsou státy navzájem si velmi blízké. Jejich spolupráce je, zejména v oblasti obchodu, důležitá pro obě země. Česko-německá obchodní a průmyslová komora je německá zahraniční hospodářská komora podporující vzájemné vztahy obou ekonomik. Cílem této práce je zhodnotit její činnost a posoudit její vliv na česko-německé vztahy a spolupráci. K tomu slouží porovnání ČNOPK s jinými institucemi působícími ve stejné oblasti a zkušenosti a názory členů komory. Práce dále charakterizuje obchodní vztahy mezi ČR a SRN a identifikuje vzájemné kulturní standardy.
|