|
Forms of the national myth: Slovak painting of the 30's and during World War II
Beličáková, Viktória ; Konečný, Lubomír (vedoucí práce) ; Klimešová, Marie (oponent)
Táto bakalárska práca Podoby národného mýtu: slovenská maľba tridsiatych rokov a počas druhej svetovej vojny sa zameriava na problematiku utvárania slovenského mýtu v maľbe medzivojnového obdobia 20. storočia s dôrazom na 30. roky a druhú svetovú vojnu, kedy zažil tento národný sloh svoj vrchol a následnú zásadnú premenu v časoch prvého Slovenského štátu. Cieľom práce je zmapovať vývoj národného mýtu s dôrazom na kľúčové osobnosti tohto obdobia a poukázať na to, aké mal podoby a čo na ne vplývalo. Zároveň sa usiluje popísať hlavné témy, ktoré slovenský mýtus zahŕňa, a poukázať na ich významy.
|
|
Keramická plastika v pražské meziválečné architektuře
Kalousková, Jana ; Czumalo, Vladimír (vedoucí práce) ; Schöttner, Jan (oponent)
Bibliografická citace Keramická plastika v pražské meziválečné architektuře [rukopis]: Diplomová práce / Jana Kalousková; vedoucí práce: PhDr. Vladimír Czumalo, CSc., Praha 2018. 106 stran Anotace Diplomantka zpracuje uměleckohistorickou studii o uplatnění keramické plastiky v architektuře mladé Československé republiky s důrazem na národní sloh. Ten vymezí nejprve teoreticky a uvede do souvislostí jednak s domácím vývojem, jednak s širším mezinárodním proudem art deco. V samostatných kapitolách zpracuje roli českých uměleckých škol a jádrovou osobnost a dílo Heleny Johnové. Záběr svého výzkumu omezí na pražský materiál, přihlédne ovšem i k významným realizacím mimopražským. Součástí práce bude katalog keramické plastiky spojené s pražskou architekturou zvoleného období. Klíčová slova Národní styl, keramická plastika, Československo, první republika, Helena Johnova, Uměleckoprůmyslová škola
|
|
Architektura a reprezentace Československé republiky: Moderní architektura na území Podkarpatské Rusi
Nikolenko, Valentyna ; Czumalo, Vladimír (vedoucí práce) ; Šmied, Miroslav (oponent)
Studie bude na materiálu architektury Podkarpatské Rusi mezi léty 1919 a 1939 sledovat, jak mladá Československá republika hledala architektonické formy své reprezentace. Jádro práce vytvoří analýza vybraných staveb; jejich výběr se neomezí jen na přímou reprezentaci státu (např. zemský úřad, soud, hlavní pošta a další stavby v Užhorodě), ale zahrne i ukázky stavební činnosti soukromých společností, stavebních družstev a nestátních institucí (např. firma Baťa). Hlavní kapitole bude předcházet jednak stručný nástin vývoje české, resp. československé moderní architektury, jednak přiblížení architektonického a kulturního kontextu, do něhož československá moderní architektura na Podkarpatské Rusi vstupovala. architektura, moderna, národní sloh, purismus, funkcionalismus, klasicizující moderna (nebo moderní klasicismus), Československo, Podkarpatská Rus, reprezentace
|
|
Forms of the national myth: Slovak painting of the 30's and during World War II
Beličáková, Viktória ; Konečný, Lubomír (vedoucí práce) ; Klimešová, Marie (oponent)
Táto bakalárska práca Podoby národného mýtu: slovenská maľba tridsiatych rokov a počas druhej svetovej vojny sa zameriava na problematiku utvárania slovenského mýtu v maľbe medzivojnového obdobia 20. storočia s dôrazom na 30. roky a druhú svetovú vojnu, kedy zažil tento národný sloh svoj vrchol a následnú zásadnú premenu v časoch prvého Slovenského štátu. Cieľom práce je zmapovať vývoj národného mýtu s dôrazom na kľúčové osobnosti tohto obdobia a poukázať na to, aké mal podoby a čo na ne vplývalo. Zároveň sa usiluje popísať hlavné témy, ktoré slovenský mýtus zahŕňa, a poukázať na ich významy.
|
|
České versus německé? Diskuse o stylu v Praze ve dvacátých letech 19. století
Machalíková, Pavla
Text se zabývá příkladem budování loajality k určité národní skupině prostřednictvím uplatnění určitých charakteristik v malbě (barvy, linie, figurálních typů) z hlediska jejich dobově vyhledávané sounáležitosti s "národním" charakterem umění. V malbě je taková diskuse o existenci národní školy v Čechách sledovatelná od poloviny 20. let 19. století a následný vývoj vedl k vědomému formování české malířské školy na základě dodržování určitých formálních charakteristik považovaných za české a definovaných v opozici k dobové představě o stylu německém.
|