| |
|
Mykologické osídlení imunokompromitovaných pacientů
Kozlíková, Magdaléna ; Voxová, Barbora (vedoucí práce) ; Janďourek, Ondřej (oponent)
Cílem této práce je zjistit druhové spektrum kvasinek z kultivace výtěru rekta u hematoonkologických pacientů z Fakultní nemocnice v Hradci Králové a porovnání s výsledky kultivace z dýchacích cest. V roce 2017 byly prováděny výtěry z rekta pacientů s hematologickými malignitami a jejich následná kultivace na Sabouraudův agar. Stejným postupem byla provedena kultivace vzorků z dýchacích cest. Výsledky z obou kultivací byly zaznamenány do laboratorního informačního systému a zpracovány v MS Excel. Do této práce bylo zahrnuto 311 pacientů, kde 147 mělo pozitivní nálezy v kultivaci z rekta a u 120 pacientů byla provedena kultivace z dýchacích cest. Mezi izolovanými kvasinkami v rektu převládala C. albicans (42 %), což odpovídá světově publikovaným výsledkům. Dalšími izolovanými kvasinkami byla C. glabrata (22 %) a Saccharomyces cerevisiae (10 %). V porovnání s výsledky z dýchacích cest mělo 28 % pacientů shodné nálezy, 22 % mělo shodnou alespoň jednu stejnou kvasinku a 14 % pacientů mělo obě kultivace pozitivní, ale s rozdílnými nálezy. 36 % pacientů mělo nález v dýchacích cestách negativní. Nejčastěji izolovaná kvasinka u hematoonkologických pacientů je stejná jako celosvětově udávaná data. Ostatní druhové spektrum se liší v závislosti na zemi, kde byla studie prováděna. Klíčová slova: kvasinky,...
|
| |
|
Využití výukových CD-ROMů při hodinách přírodopisu a biologie na ZŠ a SŠ
Vačkářová, Kateřina ; Pavlasová, Lenka (oponent) ; Jedličková, Tereza (oponent)
Informační a komunikační technologie (ICT) jsou každodenní součástí života každého z nás. Proto v této práci navazuji na svou diplomovou práci, ve které jsem vytvořila a v praxi ověřila výukový program "Mikrobiologie". Cílem této práce bylo vytvořit, vydat a ověřit v praxi výukové programy pro výuku mikrobiologie, mykologie a protozoologie na základních a středních školách. Snažila jsem se sjednotit užívané pojmy v daných vědních oblastech a vytvořit kvalitní zdroje informací. Díky snadné dostupnosti (CD-ROM, internet), interaktivním částem, množství obrázků, textů, pokusů, zábavných her, kvízů a dalších zajímavostí mohou výukové programy obohatit klasickou výuku přírodopisu a biologie na všech typech škol. Práce obsahuje obsahovou analýzu výukových programů přírodopisu a biologie v České republice. Popisuje zpracování vlastních výukových programů ("Mikrobiologie", "Mykologie" a "Protozoologie"), a zpracovává výsledky vyhodnocení programů učiteli základních a středních škol. Názory učitelů jsem statisticky vyhodnotila pomocí dotazníků, ze kterých například vyplývá, že s výukovými programy pracují častěji učitelé základních škol než středních škol. Z dotazníků vyplynulo, že nejčastěji učitelé používají programy při běžné výuce. KLÍČOVÁ SLOVA informační a komunikační technologie, ICT, výukový...
|
| |
| |